Author |
Topic |
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 23:15:37
|
Ja vad ska man säga?
Imorse så gick jag förbi konditorn och såg semlor i fönstret. Jag gick in och bad om två semlor. Två unga tjejer står i kassan och tar hand om det.
När semlorna ska förtäras, jag har värmt mjölk och hällt på, så ser jag när jag tar av locket att inkromet i brödet är gult, och det finns russin i dem med. Vad i hela friden, jag bad ju om semlor.
Så, jag ringer konditoriet och säger att jag trodde jag köpte semlor och fick det här. Hon i telefonen säger att jo det är saffran semlor, men jag sa då att det var en semla jag bett om. Hon ger bra service, säger ta med semlorna hit så får du pengarna tillbaka. Eftersom jag redan hällt mjölk på dem som de sugit upp, sa jag att det blir nog svårt. Hon sade, inga problem, ta med påsen bara så får du pengar.
Jag går dit på kvällen på vägen hem, då finns ägaren där. Då börjar det hela.
Jag säger, jag köpte semlor här imorse, fick saffransemlor vilket inte var vad jag bad om. Jag ringde och de sade ta med semlorna hit så får du pengarna tillbaka, jag sade då att jag hade redan hällt mjölk då dem, hon sade det är ok då, kom utan semlor men med påsen så får du pengarna ändå.
Då börjar utskällningen. VAR ÄR SEMLORNA!!! jag förklarar lugnt att jag hade hällt mjölk på dem, aningens geggigt att ta med till affären. Vad jag än sa så var han tokaggresiv och skällde. Han skulle minsann inte ta 54 kronor från sin kassa, det skulle tjejerna få betala själv och så vidare.
Helt makalöst. Har nog aldrig blivit behandlad på det viset förr.
Det hela pågick väl under 10 minuter, jag avslutade med att säga att det postas på internet och jag kommer att rekommendera alla vänner att inte handla där. Det gjorde honom inte gladare men efter all den smörjan jag fått totalt omotiverat hade jag fått nog.
Jag förstår en motvilja mot att lämna ut 54 kronor för en av deras påsar med lite gräddavtryck i, men jag gjorde ju bara som deras anställda sagt, det var mitt budskap till honom. Han menade på att jag skulle komma tillbaka dagen efter och peka vem jag handlat av och så vidare.
Tycker synd om tjejerna, de kommer få på pälsen imorgon, de har en rätt så usel chef.
Med andra ord, jag kommer inte sätta min fot där igen. Jag vet att det finns en policy här mot att namnge företag vid "missnöje" men jag är bra sugen, det var ju ÄGAREN som hoppade på mig. I vilket fall som helst så kan ni PMa om ni vill veta vilken konditor det var. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 23:50:41
|
quote: Har nog aldrig blivit behandlad på det viset förr.
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 12:22:23
|
Ja, det kan man ju fråga sig om det var värt 54 kronor för ägaren,
En nöjd kund återkommer - vilket inte en missnöjd gör. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 12:45:57
|
Uruselt!
Jag får en minnesbild av en gammal film för säljare som skulle fungera som ett varningens tecken. Huvudmeningen i den filmen (som handlar om en kille som gör ett antal inköp under en dag) är "det är jag som är kunden - och jag kommer aldrig tillbaka". DVS man får aldrig någon mer chans. Vilket är den ultimata rättvisan!
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 13:02:43
|
Gammal sanning:
En missnöjd kund berättar om sitt missnöje för 16 personer som i sin tur berättar....
En nöjd kund berättar för 4 personer som kanske i sin tur berättar....
Det är oftare man hör om dåliga upplevelser än om bra eftersom vi förväntar oss att servicen ska vara just bra och inte dålig. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 13:53:11
|
Semlor i november?!? |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 14:08:05
|
Ja, jag är en semeltok, jag trodde att det var "riktiga" semlor, inte några lussbullsemlor. Jag fick mitt straff. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 14:25:44
|
Men att du inte tog semlorna med dig då? Kunde ju haft en plastpåse i pappepåsen. För inte åt du väl upp dom? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 14:34:57
|
Tja, jag pratade ju med de i affären på telefon, påpekade att semlorna hade stått i mjölk, då sa de ju att det var ok att inte ta med dem. Släpa på en geggig degbit hade jag inte gjort.
Nej, semlan slängdes. En tugga av locket var nog för att jag skulle backa. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 21:53:25
|
Normalt skall semlor börja ätas 6 veckor före påsk. Finns det inga traditioner kvar nu för tiden? Revoxarn. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 22:11:46
|
Det låter helt otroligt. Riktigt illa att bevaka 54:- på det viset. Nu tappar den konditorn en kund som troligtvis kommer att handla för bra mycket mer än 54:- någon annanstans. Han skjuter sig i foten så det är något hejdlöst med ett sådant beteende.
Tack för att du inte använder HiFiForum som offentlig skampåle.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 22:22:12
|
Köp en till sen bjuder du konditorn på den, rakt i ansiktet |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 22:59:37
|
quote: Köp en till sen bjuder du konditorn på den, rakt i ansiktet
Min första tanke oxå, skulle säkert kännas väldigt bra för stunden men tyvärr sänker man sig nog till en nivå som kanske inte känns så bra efter ett tag.
Nä, det är tråkigt att du råkat ut för felköp, ett par trevliga tjejer som vill rätta till sitt misstag och slutligen en dunderidiot till chef/ägare som inte har en aning om vad det innebär att vara "serviceminded" |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 23:04:05
|
quote:
Gammal sanning:
En missnöjd kund berättar om sitt missnöje för 16 personer som i sin tur berättar....
En nöjd kund berättar för 4 personer som kanske i sin tur berättar....
Ny sanning:
En missnöjd kund berättar om sitt missnöje för 1600 personer på ett internetforum, som i sin tur berättar....
En nöjd kund berättar för 4 personer som kanske i sin tur berättar.... |
Militant cyklist. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 23:10:12
|
Vad heter stället och var i Jakobsberg ligger det? Bara så alla vet vart man inte skall gå... :o( |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 23:20:47
|
Jag svarar på det det på PM. Så fråga på där. Forumet har en policy om att företag man är missnöjd med inte ska namnges, jag respekterar den önskan. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 00:16:56
|
Det börjar att bli allt vanligare att arbetsgivare bär sig jävligt svinit åt mot sin personal och bevakar så dom passar tider och inte tar något för lång rast osv. Det innebär också att även kunderna kan bli illa behandlade när dom försöker reklamera en vara. Man ska som kund t.ex begära öppet köp skriftligt på kvittot om man är osäker på en vara. I annat fall kan dom vägra att ta tillbaka varan. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 01:04:23
|
Hmm...det är ett stort problem med ledarskapskulturen inom många företag...en övertro på att om man är "på som en hök" så tjänar man på det. I bästa fall så gör man det kortsiktigt..men pga av ett försämrat "klimat" så försvinner möjligheterna till god kommunikation inom företaget...å då händer sådant här lätt. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 13:33:57
|
Jo, det läskiga var ju att han ansåg att tjererna gjort fel, de var ju service minded och gjorde ju helrätt. Tycker synd om dem, de lär ha fått på skallen. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/11/17 : 22:06:43
|
Kanske ska du ringa tjejerna och förklara vad som hänt och säga till dem att söka sig ett annat jobbb med en bättre eller varför inte en bra chef. |
comfortably numb |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/17 : 22:24:06
|
Konditorn hade antagligen tjänat bra på att ANGE att det var saffranssemlor redan på en skylt intill dom i fönstret, samt i butiken.Hade ju varit bra både för dom som gillar såväl som för dom som ogillar saffran i semlor.
Annars är iofs min erfarenhet med semlor, särskilt på konstiga tider på året, att dom ganska ofta är "onormala". Allt ifrån saffran i degen, till mandelmassan inblandad i grädden, kan man hitta, och det är inte alltid det anges, eller syns på semlorna...
Dock brukar inga saffransbakverk av något slag vara annat är GULA...synd dessa som tråden handlar om inte var så lättidentifierade.Konditorn kanske även var snål med saffransmängden...ännu ett bad sign isåfall.
Till elände för både köpare, personalen (tjejerna) och för företaget som givetvis förlorar på sin otydlighet OCH särskilt på det dåliga bemötandet (från "bossen")
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/11/17 22:27:55 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/11/18 : 15:33:40
|
Berättade för min flickvän som bott i Jakan hela livet och hon kunde namnge stället som bara sjunker i kvalité... |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/18 : 21:50:47
|
Är det så att det sjunkit i kvalitet? Jag har bott utomlands de sista 7 åren, bara tillbaka i Sverige sen ett år typ, så jag har missat alla ägarbyten på stället. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/11/18 : 22:34:25
|
quote: Jag svarar på det det på PM. Så fråga på där. Forumet har en policy om att företag man är missnöjd med inte ska namnges, jag respekterar den önskan.
Tyvärr har vi råkat ut för att medlemmar försökt använda oss som "Skampåle" och "hängt ut" både andra medlemmar och företag, därav vår policy.
Tack för att du respekterar det så tydligt Claes.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/11/19 : 08:04:28
|
quote: Är det så att det sjunkit i kvalitet? Jag har bott utomlands de sista 7 åren, bara tillbaka i Sverige sen ett år typ, så jag har missat alla ägarbyten på stället.
Så är det. Finns nog inte någon anställd kvar som var där för 7 år sedan. "Ja inte är de trevliga" sa flickvännen |
|
|
Topic |
|