HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Totalt utskälld på ett konditori i Jakobsberg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/14 :  23:15:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja vad ska man säga?

Imorse så gick jag förbi konditorn och såg semlor i fönstret.
Jag gick in och bad om två semlor. Två unga tjejer står i kassan och tar hand om det.

När semlorna ska förtäras, jag har värmt mjölk och hällt på, så ser jag när jag tar av locket att inkromet i brödet är gult, och det finns russin i dem med. Vad i hela friden, jag bad ju om semlor.

Så, jag ringer konditoriet och säger att jag trodde jag köpte semlor och fick det här.
Hon i telefonen säger att jo det är saffran semlor, men jag sa då att det var en semla jag bett om.
Hon ger bra service, säger ta med semlorna hit så får du pengarna tillbaka. Eftersom jag redan hällt mjölk på dem som de sugit upp, sa jag att det blir nog svårt. Hon sade, inga problem, ta med påsen bara så får du pengar.

Jag går dit på kvällen på vägen hem, då finns ägaren där. Då börjar det hela.

Jag säger, jag köpte semlor här imorse, fick saffransemlor vilket inte var vad jag bad om. Jag ringde och de sade ta med semlorna hit så får du pengarna tillbaka, jag sade då att jag hade redan hällt mjölk då dem, hon sade det är ok då, kom utan semlor men med påsen så får du pengarna ändå.

Då börjar utskällningen. VAR ÄR SEMLORNA!!! jag förklarar lugnt att jag hade hällt mjölk på dem, aningens geggigt att ta med till affären. Vad jag än sa så var han tokaggresiv och skällde. Han skulle minsann inte ta 54 kronor från sin kassa, det skulle tjejerna få betala själv och så vidare.

Helt makalöst. Har nog aldrig blivit behandlad på det viset förr.

Det hela pågick väl under 10 minuter, jag avslutade med att säga att det postas på internet och jag kommer att rekommendera alla vänner att inte handla där. Det gjorde honom inte gladare men efter all den smörjan jag fått totalt omotiverat hade jag fått nog.

Jag förstår en motvilja mot att lämna ut 54 kronor för en av deras påsar med lite gräddavtryck i, men jag gjorde ju bara som deras anställda sagt, det var mitt budskap till honom. Han menade på att jag skulle komma tillbaka dagen efter och peka vem jag handlat av och så vidare.

Tycker synd om tjejerna, de kommer få på pälsen imorgon, de har en rätt så usel chef.

Med andra ord, jag kommer inte sätta min fot där igen. Jag vet att det finns en policy här mot att namnge företag vid "missnöje" men jag är bra sugen, det var ju ÄGAREN som hoppade på mig. I vilket fall som helst så kan ni PMa om ni vill veta vilken konditor det var.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2007/11/14 :  23:50:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Har nog aldrig blivit behandlad på det viset förr.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/15 :  11:47:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Vilken mupp!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/11/15 :  12:22:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ja, det kan man ju fråga sig om det var värt 54 kronor för ägaren,

En nöjd kund återkommer - vilket inte en missnöjd gör.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/11/15 :  12:45:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Uruselt!

Jag får en minnesbild av en gammal film för säljare som skulle fungera som ett varningens tecken. Huvudmeningen i den filmen (som handlar om en kille som gör ett antal inköp under en dag) är "det är jag som är kunden - och jag kommer aldrig tillbaka".
DVS man får aldrig någon mer chans. Vilket är den ultimata rättvisan!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/15 :  13:02:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Gammal sanning:

En missnöjd kund berättar om sitt missnöje för 16 personer som i sin tur berättar....

En nöjd kund berättar för 4 personer som kanske i sin tur berättar....

Det är oftare man hör om dåliga upplevelser än om bra eftersom vi förväntar oss att servicen ska vara just bra och inte dålig.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/15 :  13:53:11  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Semlor i november?!?

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/15 :  14:08:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, jag är en semeltok, jag trodde att det var "riktiga" semlor, inte några lussbullsemlor. Jag fick mitt straff.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2007/11/15 :  14:25:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Men att du inte tog semlorna med dig då?
Kunde ju haft en plastpåse i pappepåsen.
För inte åt du väl upp dom?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/15 :  14:34:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag pratade ju med de i affären på telefon, påpekade att semlorna hade stått i mjölk, då sa de ju att det var ok att inte ta med dem. Släpa på en geggig degbit hade jag inte gjort.

Nej, semlan slängdes. En tugga av locket var nog för att jag skulle backa.

Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/11/15 :  21:53:25  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Normalt skall semlor börja ätas 6 veckor före påsk.
Finns det inga traditioner kvar nu för tiden?
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:11:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det låter helt otroligt. Riktigt illa att bevaka 54:- på det viset. Nu tappar den konditorn en kund som troligtvis kommer att handla för bra mycket mer än 54:- någon annanstans. Han skjuter sig i foten så det är något hejdlöst med ett sådant beteende.

Tack för att du inte använder HiFiForum som offentlig skampåle.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:22:12  Show Profile
Köp en till sen bjuder du konditorn på den, rakt i ansiktet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:59:37  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Köp en till sen bjuder du konditorn på den, rakt i ansiktet

Min första tanke oxå, skulle säkert kännas väldigt bra för stunden men tyvärr sänker man sig nog till en nivå som kanske inte känns så bra efter ett tag.

Nä, det är tråkigt att du råkat ut för felköp, ett par trevliga tjejer som vill rätta till sitt misstag och slutligen en dunderidiot till chef/ägare som inte har en aning om vad det innebär att vara "serviceminded"

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/15 :  23:04:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:

Gammal sanning:

En missnöjd kund berättar om sitt missnöje för 16 personer som i sin tur berättar....

Ny sanning:

En missnöjd kund berättar om sitt missnöje för 1600 personer på ett internetforum, som i sin tur berättar....

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2007/11/15 :  23:10:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad heter stället och var i Jakobsberg ligger det? Bara så alla vet vart man inte skall gå... :o(
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/15 :  23:20:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag svarar på det det på PM. Så fråga på där. Forumet har en policy om att företag man är missnöjd med inte ska namnges, jag respekterar den önskan.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/16 :  00:16:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Det börjar att bli allt vanligare att arbetsgivare bär sig jävligt svinit åt mot sin personal och bevakar så dom passar tider och inte tar något för lång rast osv. Det innebär också att även kunderna kan bli illa behandlade när dom försöker reklamera en vara. Man ska som kund t.ex begära öppet köp skriftligt på kvittot om man är osäker på en vara. I annat fall kan dom vägra att ta tillbaka varan.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/16 :  01:04:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmm...det är ett stort problem med ledarskapskulturen inom många företag...en övertro på att om man är "på som en hök" så tjänar man på det. I bästa fall så gör man det kortsiktigt..men pga av ett försämrat "klimat" så försvinner möjligheterna till god kommunikation inom företaget...å då händer sådant här lätt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:33:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, det läskiga var ju att han ansåg att tjererna gjort fel, de var ju service minded och gjorde ju helrätt. Tycker synd om dem, de lär ha fått på skallen.

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/11/17 :  22:06:43  Show Profile Send Magoo a Private Message
Kanske ska du ringa tjejerna och förklara vad som hänt och säga till dem att söka sig ett annat jobbb med en bättre eller varför inte en bra chef.

comfortably numb
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/11/17 :  22:24:06  Show Profile Send edison a Private Message
Konditorn hade antagligen tjänat bra på att ANGE att det var saffranssemlor redan på en skylt intill dom i fönstret, samt i butiken.Hade ju varit bra både för dom som gillar såväl som för dom som ogillar saffran i semlor.

Annars är iofs min erfarenhet med semlor, särskilt på konstiga tider på året, att dom ganska ofta är "onormala".
Allt ifrån saffran i degen, till mandelmassan inblandad i grädden, kan man hitta, och det är inte alltid det anges, eller syns på semlorna...

Dock brukar inga saffransbakverk av något slag vara annat är GULA...synd dessa som tråden handlar om inte var så lättidentifierade.Konditorn kanske även var snål med saffransmängden...ännu ett bad sign isåfall.

Till elände för både köpare, personalen (tjejerna) och för företaget som givetvis förlorar på sin otydlighet OCH särskilt på det dåliga bemötandet (från "bossen")

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/11/17 22:27:55
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/18 :  15:33:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Berättade för min flickvän som bott i Jakan hela livet och hon kunde namnge stället som bara sjunker i kvalité...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/18 :  21:50:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Är det så att det sjunkit i kvalitet? Jag har bott utomlands de sista 7 åren, bara tillbaka i Sverige sen ett år typ, så jag har missat alla ägarbyten på stället.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/18 :  22:34:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag svarar på det det på PM. Så fråga på där. Forumet har en policy om att företag man är missnöjd med inte ska namnges, jag respekterar den önskan.

Tyvärr har vi råkat ut för att medlemmar försökt använda oss som "Skampåle" och "hängt ut" både andra medlemmar och företag, därav vår policy.

Tack för att du respekterar det så tydligt Claes.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/19 :  08:04:28  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Är det så att det sjunkit i kvalitet? Jag har bott utomlands de sista 7 åren, bara tillbaka i Sverige sen ett år typ, så jag har missat alla ägarbyten på stället.
Så är det. Finns nog inte någon anställd kvar som var där för 7 år sedan.
"Ja inte är de trevliga" sa flickvännen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000