Author |
Topic |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 09:26:57
|
Nån som använder CS2/CS3/PS och har tidningen "Digitalfoto för alla" nr 12 2007? Där finns en bra artikel om hur man frilägger hår. Instruktionen "den riktigt avancerade" går bra att följa fram till punkt 6 (av 6) där jag inte förstår:
"Nu är masken klar att knytas till ett lager i paletten lager. Här har vi valt ett lager med vit bakgrund." Hur då? Ett lager med vit bakgrund - har de tagit ett nytt lager och målat det vitt? Jag hittar ingen funktion där man får fram ett lager med färdig vit bakgrund.
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 10:52:27
|
Nu har jag inte testat CS3 mer än på jobb, är det samma verktyg som jag kör med på slutet av den här sidan ? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57782&whichpage=8 Om det inte är samma verktyg, vad heter det o finns det i CS2 ?
Dessa ständiga uppgraderingar
*edit*
Om det bara är ett vitt lager (tomt) så är det bara att öppna ett nytt lager. Det får den färg du du bestämmer. Har du inte lagerförnstret framme så ta då fram det. Om det nu inte är samma verktyg som jag jobbar med enligt länk o dom skriver att lagret ska vara vitt, ska det jobbas med lagermasker med ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/11/11 11:20:43 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 13:05:46
|
Nja, inte precis på slutet av den sidan men nån stans i mitten där med "lägg till vektormask" - det ser likadant ut i CS3 med samma snabbknappar för de kommandona. Jag ser att du får fram ett lager som heter lager 1 och är vitt. Jag fattar inte varför jag inte hittar det alternativet. Väljer jag lägg till nytt lager så blir det transparent (med rutorna) och jag ser inte var jag kan välja ex. vit bakgrund.
edit: F.ö. tycker jag du gjort ett bra jobb med att lägga upp PS-tips här på forumet. Tack för det. |
Edited by - Roq on 2007/11/11 13:06:35 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 18:18:48
|
ahha Nu vet jag hur du menar
Edit ---> Prerefens -----> Genomskinlighet/Gamut Under Gridsize väljer du ingen |
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 19:33:24
|
"Hur då? Ett lager med vit bakgrund - har de tagit ett nytt lager och målat det vitt?" Ja förmodligen. Om inte annat går det att göra så. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 20:35:43
|
Nu är du inte med riktigt.
Ett tomt lager är tomt, men du kan välja själv hur tomheten ska visas. Egentligen skulle det ju vart eller hur. Iaf så kan du välja mellan 3 st olika rutmönster eller "inget" vilket ger vit bakgrund. |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 20:43:22
|
Väljer du följande
Så blir ett nytt lager så här
Den här bilden är större än vad själva rutan är, vitt = ingenting
Väljer du följande
Så blir det så här
Vips så blev bakgrunden någonting, men den försvinner när du spara bilden för den visar bara vad som är ingenting. Har du något vitt i bilden när ingenting också är vitt då ser du ju inte det.
Vita pensleldrag mot den rutiga bakgrunden tex, dom syns ju när man jobbar med bilden, det gör dom inte mot en vit bakgrund.
När jag sen sparar den så blir det så här
Jag hoppas du förstår
*edit* Om dom nu inte vill att det ska vara vitt som färgen vit. men det fixar man ju på 1 sek
|
|
Edited by - johan.björklund on 2007/11/11 20:55:57 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 21:16:59
|
Står ingenstans att dom har ett tomt lager. "Här har vi valt ett lager med vit bakgrund" Vore kanske lite dumt att ha en mask på ett transparent lager. Speciellt om man ska frilägga
"Om det bara är ett vitt lager (tomt) så är det bara att öppna ett nytt lager. Det får den färg du du bestämmer."
Nope. Standard blir dom iaf transparenta. Sen lägger jag in en egen värdering där jag motsäger att vitt och tomt är samma sak. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 22:11:01
|
Jag vet ju inte riktigt vad dom gör då jag inte har läst artiklen
quote: Står ingenstans att dom har ett tomt lager. "Här har vi valt ett lager med vit bakgrund"
Det är ett stor skillnad mellan dessa saker, återigen så vet jag inte vad dom ska göra. Men om det handlar om ett lager med vitfärg så hade iaf jag nämnt att det var färglagt.
Vilket leder oss till nästa sak quote: "Om det bara är ett vitt lager (tomt) så är det bara att öppna ett nytt lager. Det får den färg du du bestämmer."
Nope. Standard blir dom iaf transparenta. Sen lägger jag in en egen värdering där jag motsäger att vitt och tomt är samma sak
Det första är en miss av mig, blandade ihop när man skapar en ny bild, my bad.
Sen om att vit är lika med tomt, det är fortfarande bara ett sätt att visa något som inte finns. Vissa jobbar med rutnätet som bakgrund medans andra väljer vit vilket framgår av texten o exemplen ovanför. Ett dokument har alltid en storlek o om du skapar en STOR bild med en liten punkt så är bilden fortfarande en stor bild med en liten punkt. När bilden sen rippas för att gå vidare till tryckning så försvinner det som är tomt (vit eller rutmönster)
Samma sak sker om du kopierar den lilla punkten in i en annan bild, då är det bara punkten som följer med inte hela bilden. |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/11/11 22:18:02 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 22:19:44
|
Jag har inte heller läst artikeln. Jag bara läste vad han skrev
Jag tror vi är på samma sida iaf . Jag kan definitivt hålla med om att dom uppgraderar skiten på tok för ofta. Tacka vet jag uppgradering till version 5 när man fick save for web. Då var jag nöjd |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/13 : 07:16:19
|
På Pc sidan är det inte så hemskt, på Mac sidan behövs OS:et oftast bytas i samma veva. Sen har du alla dom andra Adobeprogramen med. Bytar man tex PS men inte Illustrator så ber man om bekymmer |
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 21:32:02
|
quote: Står ingenstans att dom har ett tomt lager. "Här har vi valt ett lager med vit bakgrund" Vore kanske lite dumt att ha en mask på ett transparent lager. Speciellt om man ska frilägga
Ska skaffa mig nån bok i grunderna i CS3 eftersom jag knappt fattar vad jag gör ;-) Tidningen har annars väldigt tydliga steg-för-steg instruktioner där man alltid lär sig nåt när man följer stegen. Just i den här instruktionen så funkade allt fram till sista punkten där det kändes som att texten var kapad i förväg och så var det det här med "ett lager med vit bakgrund..." Nåja, tack för försök till förklaring. Ska göra lite självstudier. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 22:18:46
|
vad händer om du stegar vidare, med ett tomt lager eller ett som är färglagt ? |
|
|
|
|
Topic |
|