HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vem har betytt mest.......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/10 :  19:13:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vem eller vilka har haft störst betydelse för utvecklingen av populärmusiken de senaste 25 åren, dvs. från början av 80-talet och framåt.

Några jag själv kan tänka mig är, Madonna, Michael Jackson och Prince.

Men det är ju bara jänkare, påpekar den uppmärksamme, så just därför, finns det inga andra som har satt sina avtryck förutom de ovannämda?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/11/10 :  19:44:44  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Sting borde väl vara med tycker jag.
David Bowie är en till.
Tomas DiLeva
Hanne Boel är bra men om hon bidrar till utvecklingen, tja kanske det.

Störst betydelse hittar jag vanligtvis längre bak i tiden.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/10 :  20:00:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Madonna bör defintivt finnas med på listan, sällan nyskapande men duktig på att "plocka upp" idéer från andra genrer och "scener" (ex. dansmusik) och sedan använda dessa i sin egen popmusik.

Kraftwerk för att de introducerande elektronisk musik till en bredare publik. Kanske tillsammans med Jarre?

Sedan bör väl Pink Floyd finnas med? Inte för att de spelade "pop" men de har väl definitivt satt sina spår inom all populärmusik, de var ju faktigt ENORMT stora när det begav sig.
ABBA bär väl också nämnas.

Under de senaste åren så är det väl egentligen producenterna som spelat störst roll (på gott och ont). I Sverige så finns/fanns ju ex. Stonebridge, Dennis Pop och Max Martins om ju varit med och skapat en hel del "listmusik" runt om i världen.



Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/11/10 :  20:04:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tom Waits

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/11/10 :  20:14:19  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Pink Floyd är väl diskvalifiserade på åldern
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/10 :  20:40:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Salige Joe Strummer........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2007/11/10 :  21:59:38  Show Profile Send JonFo a Private Message
Sonic Youth.
Deras gitarrmattor har influerat band som tex Nirvana, som i sin tur har kanske påverkat populärmusiken på ett mer påtagligt vis. SY var det första indiebandet som skrev kontrakt med ett av de stora skivbolagen (DGC). SY sägs ha varit de som "upptäckte" Nirvana åt DGC.

Håller helt med PG om Clash/Strummer. Hela punkscenen med inställningen att "alla kan" lever och frodas än idag. Punk är ingen musikstil, det är en inställning. :)

Sen skulle jag vilja slå ett slag för Atari Teenage Riot bara för att de nämns av extremt många artister som en inspirationskälla. Deras genomslag i de större sammanhangen är däremot litet så det är troligen på ett mer indirekt sätt de påverkat utvecklingen.

# Jon
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/11/10 :  22:31:06  Show Profile Send jonasz a Private Message
Metallica forde ut trashen till en bredare publik vill jag minnas vilken senare utvecklades till diverse nyare musikstilar inom den tunga divisionen.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/10 :  22:43:38  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
U2
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/10 :  23:36:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Instämmer i vad flera skrivit, speciellt 1:a-inlägget, men kan hjälpa till med några icke-jänkare:

Björk, Lloyd Cole, Peter Gabriel, Elton John, Dire Straits, Joni Mitchell, David Bowie, Van Morrison, Roxy Music.

Om man ska nämna svenska artister så är det väl Roxette och Nicolai Gedda.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/11 :  00:36:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nicolai Gedda!
Jag håller med. Absolut. Utan honom så hade vi inte haft Poul Potts. Eller de tre tenorerna.
Hur hade världen sett ut utan Nicolai Gedda?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/11 :  08:14:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bruce Springsteen för rocken, The Smiths för pop/indie och Metallica, Iron Maiden och Slayer för hårdrocken. Michael Jackson för r&b/soul.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/11/11 08:15:32
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/11/11 :  08:23:54  Show Profile Send iroise a Private Message
För att reda ut vem som betytt mest musikaliskt och inte endast sålt mest får vi nog börja längre bak! Dvs vem var 80-tals artisterna inspirerade av och detta låter sig inte göras i en hanvändning!? Sedan är det väl så att den svarta musiken från t ex USA är populärmusik samt även den musik som utvecklades från punken så hur skall vi definiera begreppet populärmusik samt populärmusik i vilken världsdel då Europa eller Nordamerika.
Nån som vågar sig på en musikalisk analys!? Jag är för okunnig/ointresserad av just detta skeende i musikhistorien, möjligtvis med undantag från den svarta musiken. Men alla de här Pet shop boys banden dvs posörbanden med fjäderlätta popsnörelåtar hade väl sina rötter i Roxy music/Bowie samt Abba. Abba tror jag fö inspirerat många av 80-tals banden i mycket stor utsträckning.
Abba var fö en grupp som jag inte förstod att uppskatta då (var för politisk)men som jag idag förstått, har haft stor betydelse för många och som jag idag kan uppskatta/förstå.
Vad det gäller Madonna som också har haft betydelse har hon antagligen även haft Abba och svart soul/disco eller svart dansmusiksom inspirationskälla.
Vi hamnar alltså nu i 70-talsdiscon/soulen/blaxplotationseran som i sin tur osv osv bak till Elvis som inspirerades av... de svarta musikerna... och nu är vi väl hos Robert Johnson som sålde sin själ till Djävulen för att kunna spela blues ... Robert hade antagligen rötter i kolonialisering/slavhandel och nu är vi alltså på kontinenten där allt började... stort och svepande det här och absolut inget genomtänkt utan bara skrivet så här på söndagmorgon dvs fel begås genrer/grupper glöms osv osv och vi har bl a glömt den vita arbetarmusiken som bla Elvis kokade ihop med Bluesen javisst Countryn... nej nu blir det frukost. Nån som vill bena vidare!?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/11/11 :  08:26:43  Show Profile Send iroise a Private Message
Och hur kan jag kräka av mig detta utan att nämna den vita popscenen på 60-talet både i Usa o Europa!!!!!!! så klart har dessa små låtar på ett par minuter inspirerat många av 80-talsbanden kanske egentligen samma andas barn det är bara lyssnarna som ändrats. Hur som helst vi hamnar alltid i Africa/vite mannen/slavhandel/rytmer/kolonialisering. P-G har ställt en bra fråga!

Edited by - iroise on 2007/11/11 08:28:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/11 :  09:05:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Frank Zappa finns ju också, nyskapande i tre decennier.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/11/11 :  09:06:06  Show Profile Send Eref a Private Message
För att spinna vidare lite på Iroise morgonfunderingar.
Handlar inte musiken och dess utveckling och mest betydelsefulla skeenden om möten mellan olika genrer och traditioner (krånglig mening detdär)?
Jazzen och bluesen föddes väl med en mycket stark afrikansk ryggrad men i mötet med europeisk både folk och konstmusik. New Orleans verkar ju ha varit en riktig smältdegel av franska, spanska, engelska, afrikanska m.m. influenser.
Och jazzen/bluesen präglade väl åtminstone västvärldens popmusik under 1900talet.
Kanske också beroende på att den kom från USA (det rikaste/ledande landet).
Om man bara skulle nämna fem så kanske Louis Armstrong,Robert Johnson, Elvis, Bob Dylan och Beatles(visserligen England men i samma tradition). Bessie Smith och Billie Holiday ligger väl väl till om man inte skall glömma damerna.
Nu känns det som att influenser från andra delar av världen påverkar popmusiken mer.
Asiatiska, orientaliska inslag blir väl vanligare.
Hela rap-kulturen har väl påverkat poppen enormt också. Särskilt de senaste 25 åren som ju frågan gällde. Tidiga pre-rappare som James Brown, Last Poets och Gil Scott-Heron t.ex. Och Reggaen får man ju inte glömma! Bob Marley... Nej, det här gick överstyr...jag ger upp.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/11/11 :  09:22:00  Show Profile Send iroise a Private Message
> Bernt Jo visst men knappast inom det område P-G frågade efter nämligen populärmusiken iaf inte som jag ser det. OT Har de flesta med Zappa/Mothers så jag har dem synnerligen högt upp på min lista. Problemet med frågan är att den är för vid och inte avgränsad mer än till tid dvs 80-talet, så vad är populärmusik, lättsam jazz, pop, rock osv osv osv........ mycket stor fråga P-G ställer.
>Eref, du har många poänger i ditt resonemang.
En annan sak som behöver besvaras är: från vilken synvilkel vi skall utse den mest betydelsefulla för 80-talets populärmusik dvs pratar vi ur svensk synvinkel hamnar vi i schlagern på 60-talet t ex damerna Lil-babs, Malmkvist o A lindblom. vidare till popen kanske en runda in i dansbandsträsket osv till Abba.
Här behövs avgränsning och problemformulering!? eller..
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/11 :  11:46:59  Show Profile Send boombox a Private Message
Några genrer som blivit stora under den tiden är ju alternativ rock (gillar heller inte uttrycket), rap och elektronisk dance. Där kan man nog räkna

Soundgarden, Nirvana
Public Enemy, Dr Dre
The Prodigy, Chemical Brothers

till några av de mest inflytelserika.
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/11/11 :  12:24:15  Show Profile Send milesahead a Private Message
Madonna
Prince
Michael Jackson
D'angelo
Nirvana
Lauren Hill

+ ett gäng demonproducenter som

Quincy Jones
Stock-Aiken-Waterman
Michael Cretu
Cheiron

Edited by - milesahead on 2007/11/11 12:29:42
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/11 :  12:41:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns bara en: Brian Eno
Lyssna t ex på My Life in the Bush of Ghosts eller Remain in Light med Talking Heads så står det helt klart...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/11 12:43:38
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/11/11 :  14:32:29  Show Profile Send iroise a Private Message
>Calle vilken populärmusikalisk-80-tals-grupp/artist tycker du Nicolai Gedda har haft mest inflytande på. Loa Falkman??
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:47:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Carola och Tore Skogman.
Eddie Meduza var ju oxå populär.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/11/11 :  22:12:44  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Rockens historia är ju definitivt svår...

Är det inte så att det funnits "två sidor" med influerande band?

U.S. hade ju ex. Jerry Lee Lewis, Bill Haley och Del Shannon tidigt och den lite fånigare rock/smör som det eskalerade i. Sen Elvis är ju ett typexempel.

I Europa under startades ju de egentliga riktiga "supergrupperna" efter BBB (British Blues Boom), John Mayall; Ginger Baker; Clapton etc. Med Stones i släptåg. Ett mönster som är rätt tydligt även idag för övrigt.

Mest inflytelserik...

Tjatigt, absolut, men Metallica måste gjort MEST för att en hel rockgeneration med efterföljare ville göra plattor som lät som deras.

Springsteen, som på något sätt lyckats göra en karriär helt byggd på att skriva bra musik och spela den. Cyniskt av mig kanske, men har svårt att tänka mig någon ny artist idag som skulle kunna riva av det där.

Cobain, som genom att sprida innehållet av skallen på en vägg också lyckades sprida sin musik till en hel, eftersläntrande, generation flanellklädda pojkar och flickor med korta byxor och långkalsonger. (inte illa..)

(Jag hade personligen önskat att jag kunde skriva Soundgarden på den här listan men de blev bara inte tillräckligt stora, trots att de var mil före de flesta.)

Lite anakronistiskt bör kanske Slayer nämnas, plattan "Reign in blood" är den första riktigt stora i sitt slag. Alla ville vara Kerry King efter den plattan. Visserligen kraftfullt uttryckt men jag tror att Slayer är ansvariga för en mycket stor del av efterföljande Trash plattor som släpptes.

Efter Metallica/Slayer vågen, Grunge(alla dess okrönta kungar) vågen blir det ju svårare. Vet inte om all arena/skval/radio rock som Europe, Guns n´ Roses, Def Leppard etc bör/får nämnas?

Mest inflytelserik under mitten 90-talet till 2000 bör ju någon av förgrundsfigurerna till nu-metal vågen vara. En inte helt vild chansning skulle kunna vara Deftones, Incubus och Mudvayne vara. Tyvärr kom nu-metal vågens självaste pojkband Linking Park att förknippas med allt det som en gång var ganska bra och tämligen fräck musik.

Isis grundmurar sedan det som tidigare varit neurosis domän. Emocore metallen. Stora idag.

I bakvattnet släpps plattor med jazz-metal fusion som blir riktigt stora ex The Dillinger Escape plan.

Sen vet jag inte, har helt gett upp på stora rockband och världens rockfanbase sedan Nightwish lyckades sälja sin första platta.

Så här i efterhand kom jag på att jag glömt nämna så många som varit så stora ex Pixies och Sepultura.

Dagens mest inflytelserika metal band är faktiskt svenskt. Meshuggah.

Vore kul om någon opponerar sig för det här är ju alltid kul att diskutera. Men det här var ju å andra sidan bara rock.

Edit: DAMN! Jag glömde TOOL. Alla vet ju att de är störst.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2007/11/11 22:14:48
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/11 :  22:58:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mycket intressant läsning, det gör inget om historiebeskrivningen sträcker sig bakom 80-talet, jag satte gränsen där eftersom de flesta här antagligen upplevt något från den eran.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/12 :  07:45:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ärligt talat så tycker jag inte att det hänt särskilt mycket med musiken från 80-talet och framåt. Det mesta fanns redan på 70-talet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/11/12 :  08:37:07  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
David Bowie blandade (Glam)-rock och modern dansmusik
David Byrne (Talking Heads) blandade rock och världsmusik och funk
Peter Gabriel blandade pop och världsmusik

Och Brian eno producerade eller samarbetade med alla tre.

Miles Davis blandade jazz och rock

Frank Zappa Blandade allt utan någon som helst hänsyn...


Att blanda är att gå vidare!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000