HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph P
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/29 :  07:33:14  Show Profile Send Lash a Private Message
Ni som använder fjärkontroll, vilken IR-motagare använder ni? Elfa säljer en del, men är dom kompletta så dom går att koppla direkt på PICen, eller ska det vara något mellan dom?

Skärm, vilken använder ni och ska det vara något mellan där också?


Loovet
Jag fick till det där med CM2000.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:11:25  Show Profile Send Freddie a Private Message
Lash, jag har en Sharp IS1U621 IR-mottagare.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2011604.htm

Enligt databladet så rekommenderar dom att man sätter dit två kondingar (47uF, 1000pF) samt ett motstånd (47Ohm), det är allt. Har dock inte hunnit börja med programmeringen för IR-delen.

/Freddie

Edited by - Freddie on 2003/01/29 18:16:51
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:17:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Samma IR-mottagare som Freddie har använder jag på mitt lilla testkort. Men de från Everlight fungerar fint också. Exempelvis denna:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020719.htm

De komponenter som Freddie nämner är viktiga för att mikrokontrollern ska få en bra signal. Jag tänker då främst på 1nF kondingen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:36:54  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Samma IR-mottagare som Freddie har använder jag på mitt lilla testkort. Men de från Everlight fungerar fint också. Exempelvis denna:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020719.htm

De komponenter som Freddie nämner är viktiga för att mikrokontrollern ska få en bra signal. Jag tänker då främst på 1nF kondingen.



Så den från elfa är alltså komplett.

Angående picprosesorn, vart hittar jag informationen om själva hårdvaruinkopplingen av PICen? Jag hittar inget i microchips .pdfer. Från annat håll på internet har jag hittat så mycket att jag vet att den ska gå på +5V, men inget om den vill ha några kondensatorer eller nått. Det verkar som den behöver en extern klocka också, eller är det bara om man vill köra på en egen frekvens? har den någon intern? Vilken frekvens tänkte ni köra era med? 20Mhz verakr 16F877A klara, men det kanske är lite överdivet för det lilla den ska göra?
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:45:54  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Jag kommer köra med en gammal hederlig PIC16F84A. Den kommer få köra i 4MHz, vilket är mycket mer än behövligt. Det är väl mest att jag har prylarna hemma.

Som det ser ut nu, kommer jag vänta med IR-styrning tills jag är helt säker på att jag får relästyrningen att fungera. Hur hårdvaran skall kopplas ihop, kommer jag titta på framöver. PIC16F84A är en 20-pinnarskrets, som inte tar så stor plats. Det tycker jag är en bonus.

Min relästyrning har jag tänkt koppla upp så här:



quote:

En kort beskrivning av den har jag skrivit ihop på engelska i ett annat sammanhang. Det ser ut så här:

The simplest possible relay driver is just a handful of cheap components; A transistor, one or two resistors and a diode.

A LED is optional, but makes the whole thing look cool, and just a little bit easier to debug. To make the relay drive, you must make sure that there is enough current through the coil. This is easy to calculate, since the coil resistance is printed in the relay datasheet. In my case I use a 12V relay having 720 ohm resistance, hence the need for some 17mA current for it to drive (I=U/R -> I=12/720=0.01666...A). My (optional) LED together with it's companion resistor (R1) will burn off some 10mA as well. This means that the relay driver transistor has to cope with around 30mA collector current (10mA + 17mA = almost 30mA). The transistor I have in excessive amounts in my scrap box is MPSA06 (a NPN transistor having a beta value of more than 100). In order for that transistor to drive 30mA through the collector I have to make it saturate. This is done by sending a large enough current through the base of the transistor, see formula below.

Ic = beta * Ib

A bipolar transistor is driven by current, to be more exact the base current. But even if I try and make the Ic to be bigger than 30mA it will not go higher, since the current will be limited by the relay's and the LED ballast resistor's resistance. It is good though to force it into saturation (to allow for the current to be higher than 30mA). In my case, using the MPSA06, the base current has to be as lowest 0.3mA to drive the relay (Ib = Ic / beta -> Ib = 30mA / 100 = 0.3mA). I will use 5V and a CMOS latch to control the driver, which needs a ballast resistor (R2) to control the current to be just a little bit more than 0.3mA. The transistor will sink 0.6 volt from the base to earth. This leaves 4.4 volts to be sunk over the ballast resistor, which therefore has to be less than 14.7k to allow for more than 0.3mA to go through (R=U/I -> Rb = 4.4/0.0003 = 14666.7 ohm). In this case, I just let this go down to 10k to make sure the transistor saturates.

The diode (D1) in the circuit is used to protect the transistor when the relay is turned off. The coil whill store a small amount of energy, which (if we don't use the diode) would EMF shock the transistor when there is no longer a current flowing throu the coil (actually only for a really short period, just when the current is shut off).

One could have a lower value for R2, though one should use as large value as possible, to dissipate as little power as possible when the latch is pulling Q1 (leg 19) to ground. In this case, when the relay is shut off, there will be 5V sunk over R2 to "ground", through the latch (and the base of the resistor will be at 0Volt - shut off), at a current of 0.5mA (actually higher than when the relay is turned on). While this is not much power after all (P=U*I -> P=5*0.0005 = 2.5mW ), we should all save some for later use. ;-)



Så blir det. Hoppas det är tillräckligt rätt... ;=)

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:55:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Tjenare,

PIC16F84A är en 20-pinnarskrets, som inte tar så stor plats.[quote]


18 pinnar... 13 lediga för in- och utgångar.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:01:42  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
;=) Sorry... Räknade fel...

13 pinnar för in och ut räcker långt för mig, då jag tänkt använda mig av ett shift-register (74HCT164) för att buffra och spara utgångar.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:00:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Intressant projekt detta, kanske ni kunde ha nytta av ett par såna här kretsar http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/22/224199.htm då ni ska dra era reläer. Både shiftregister och drivare i samma krets.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:15:05  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
skrutten: hehehe... det vore ju nästan för enkelt. ;=) Man kanske skall ge sig på ett par sådana.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:33:11  Show Profile Send Lash a Private Message
Den här då? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020678.htm
Den verkar ju kunna driva ett helt lass med reläer vilket är bra för mig som ska ha 6kanaler.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:21:42  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Lash: Den ser dyr ut.

Jag kommer nog köra med mina transistorer istället. Det blir mest hempul då.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:10:18  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Lash: Den ser dyr ut.


//magnus



Den finns som "Free sample", jag har redan provat o skicka efter några, jag får väl se om det kommer nån annars kör jag nog också med transistroer.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:22:24  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Sådärja... Då har jag testat min fattiga relästyrning. Fungerar klockrent. Nu skall jag bara koda lite PIC, vilket kan ta en liten stund, då jag aldrig provat förr. Men det kan inte vara så krångligt.

Jag hör av mig om några dar...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:07:46  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Freddie: Använder du dig av en "köpt" experimentplatta med 16F877, eller har du knåpat ihop den själv? Vad är det för "monitor" du använder? Har du några bra pointers till var man skall börja läsa om just den?

Nu har jag fått hem en stor hög med olika varianter av PIC, från 16F84 till 16F877 och 16F874. Tror det blir att köra med 16F84 i alla fall, för de är lite mindre.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:28:32  Show Profile Send Lash a Private Message
Vilken programerare använder ni andra?

Jag tänkte köra med 16F877, den går ju att programera när den är monterad sedan också och har mängder med in/ut-gångar.

Och jag har fortfarande inte hittat något om hur picen ska monteras, ska den bara anslutas till +5V och gnd utan kondensator eller nått, vad mer ska göras? Det står ju absolut ingenting i microships .pdf filer.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:54:23  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare Lash.

Den där länken http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm, som någon postade här för några veckor sedan, har en MYCKET bra tutorial. Där ser du enkelt hur en PIC skall kopplas. Det enda du behöver göra är att dra om lite tåtar från deras 16F84-kopplingar, så du får motsvarande koppling till 16F877.

Jag skulle nästan råda dig att skaffa ett par småttingar (16F84), då de är lite behändigare och har lite färre ben (lättare att göra rätt) och börja där.

Jag köpte mig en PIC16PRO programmerare, men har inte hunnit testa den än. Återkommer med info om den senare.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/02/04 :  17:55:27  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Freddie: Använder du dig av en "köpt" experimentplatta med 16F877, eller har du knåpat ihop den själv? Vad är det för "monitor" du använder? Har du några bra pointers till var man skall börja läsa om just den?


swede, Jag har knåpat ihop en egen expermentplatta. Jag använde Knudsens monitorprogram, det finns att ladda hem på www.bknd.com.


quote:
Vilken programerare använder ni andra?

Jag tänkte köra med 16F877, den går ju att programera när den är monterad sedan också och har mängder med in/ut-gångar.

Och jag har fortfarande inte hittat något om hur picen ska monteras, ska den bara anslutas till +5V och gnd utan kondensator eller nått, vad mer ska göras? Det står ju absolut ingenting i microships .pdf filer.

Lash,
Jag använder följande programmerare.

Det du behöver för att PICen ska fungera är som sagt matning (+5V, jord). Samt en kristall och två små kondingar.

/Freddie
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:19:48  Show Profile Send Lash a Private Message
Freddie

Vilken programvara använder du till den där programeraren? Du kör windows va?
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:48:36  Show Profile Send Freddie a Private Message
Lash, jag använder en programvara som heter FPP (windows). Finns länk till programmet på denna sida. http://www.finitesite.com/d3jsys/

/Freddie


Edited by - Freddie on 2003/02/04 18:49:18
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/05 :  13:15:18  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad är den där grejen till vänster om "reset"?

Vad är den där runda grejen till vänster om "5V" neranför kristallen?

Vad är det för röd diod som komemr ut från Pin 19?

Är det någon som har ett schema till någon bättre "inbyggd" programerare?

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/02/05 :  13:20:18  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
En strömbrytare...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:02:57  Show Profile Send Lash a Private Message
Dom andra då?
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:53:48  Show Profile Send Freddie a Private Message
Lash,

quote:
Vad är den där grejen till vänster om "reset"?

Strömbrytare!
quote:
Vad är den där runda grejen till vänster om "5V" neranför kristallen?

Strömkällan!
quote:
[/Vad är det för röd diod som komemr ut från Pin 19? ]

Ja du, en röd lysdiod.

OBS! För att ha nytta av denna koppling med monitorprogram, så måste du först programmera PICen med monitorprogrammet. Du måste således ha en vanlig programmerare också (för att få in monitorprogrammet). Först därefter kan du använda ovanstående koppling för att omprogrammera PICen.

/Freddie
Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:18:26  Show Profile Send CF a Private Message


Det finns en programmerare som heter willem som jag är lite nyfiken på att bygga. www.willem.org
///CF
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:10:24  Show Profile Send Lash a Private Message
Nu när jag ska bygga den här volymkontrollen på aleph p, vilket kondensatorvärde ska jag då ha på 10uf kondensatorn här nedanför? Jag fattade aldrig hur den där formeln ni använde fungerade.

Edited by - Lash on 2003/02/06 18:11:56
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000