HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MiniDisc är frågan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:25:28  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Är MiniDisk, MD-mediet på väg bort? Är det inte HiFi? Eller?

Vem kan rapportera om gott eller ont ?


Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/08 :  17:02:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var länge sedan jag såg någon i en hifibutik men jag såg en minidisk-spelare på Radiomuseet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/08 :  17:25:26  Show Profile Send marens a Private Message
På väg bort? Jag tror det redan är borta.

Det är ett överflödigt format.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/08 :  17:52:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar använda MD-disc när jag vill spela in något från radion. Formatet är inte dåligt men jag tror knappast att formatet har någon framtid längre. Sony kom för några år sedan med en MD/HD som gav en högre som mest CD-kvalitet. Jag vet inte om det var någon som egentligen kunde höra någon skillnad. Det var väl ett desperat försök att blåsa liv i MD-discen.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/11/08 :  18:45:16  Show Profile Send Leffler a Private Message
MD har väl några problem, dels komprimeras musiken, dels skärs djupaste bas och högsta diskant bort. Jag har en MD som används för inspelning på sånglektioner och dylikt...

Det var väl främst tänkt som ett smidigt (som i portabelt) format, och blev jätteutkonkurrerat när mp3-spelarna kom, skulle jag tro.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/08 :  21:39:25  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
MD har väl några problem, dels komprimeras musiken, dels skärs djupaste bas och högsta diskant bort.
Nä så är det inte. Sedan den senaste versionen kom (ATRAC 4,5)så har man full frekvens. I basen tror jag aldrig det har varit någon begränsning. Vad beträffar kompression eller inspelnings algoritm så tror jag knappast att någon kan höra någon skillnad i alla fall inte i den senaste versonen. Jag vet att många av andra tillverkares MD var begränsade till 17KHz. Jag har själv en stationär maskin från Sony MDS 930 som jag är oroligt nöjd med. Sedan har det köpts in 3 stycken mobila Sony med mikrofoninspelning i vår familj. Dom skiljer sig inte heller ljudmässigt från min stationära maskin. MD är bra mycket bättre än MP3, men tyvärr hopplöst omodern.

Edited by - gcs on 2007/11/08 21:40:37
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/08 :  22:23:28  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Underbart uttömmande och svar på tal, gcs. Tack!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/09 :  12:35:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
2004 stod jag i valet och kvalet att inhandla en iPod eller ny portabel MD med 1GB-diskar. Jag frågade då om Sony tänkte lansera en stationär MD-spelare för 1GB-diskar.
Svaret blev "Nej, det är portabelt som gäller nu". Där sköt dom sig allt i foten.
Det blev en iPod 40GB för mig. Det ledde vidare till att jag lade en massa musik på hårdisk i lossless-format som jag nu streamar trådlöst till stereon. Jag har bara kvar min gamla stationära MD för att kunna spela in från radion, vilket i.o.f.s. inte hänt dom senaste tre åren. Men man vet aldrig.

Det känns plötsligt väldigt gammalmodigt med optiska inspelningsbara skivor. Än så länge bränner jag cd-skivor till bilen. Men det är väl bara en tidsfråga innan jag har en iPod-anslutning till bilstereon.

När det gäller ljudkvalitet på MD så har jag för mig att man ligger runt 290 kBit/sek. Många MP3-filer ligger på 128kBit/s. Det blir då lätt att man jämför äpplen och päron.
Till min iPod kör jag AAC 320kBit/s vilket knappast ger lägre ljudkvalitet än Atrac 290 kBit/s.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/09 :  12:55:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag tror allmänt att många nya format i slutet på 90-talet har dött i och med digitaliseringen och hårddisklagringen.
DCC, MD, APS-kameror etc
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/09 :  13:09:47  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Till min iPod kör jag AAC 320kBit/s vilket knappast ger lägre ljudkvalitet än Atrac 290 kBit/s.
Jag tror knappast att man kan höra någon skillnad mellan 290 och 320. Kanske inte änns 192Kbit/s. som DAB sänder med.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/11 :  00:29:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jodå. Jag hör skillnad på AAC 256 OCH 320. Med 256 kBit/s så smyger det sig in en hårdhet i ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:14:40  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
så smyger det sig in en hårdhet i ljudet.
Ja det är ju möjligt att det kan vara så. Det har jag klart och tydligt märkt när jag lyssnat på MP3 inspelat material. När jag har lyssnat så har det varit med ett par golvare som kan vara lite mjuka i klangen. Jag är av den uppfattningen att ska man ha verkligt bra ljud så duger det överhuvudtaget inte med något snålkodat/bitreducerat system. Sedan är det säkert också så att om man inte gör en direkt jämförelse då märker man inte en eventuell subtil hårdhet som kan finnas. Själv använde jag aldrig MD till annat än att spela in radioprogram.

Edited by - gcs on 2007/11/11 13:16:55
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:26:13  Show Profile Send arcam a Private Message
" och blev jätteutkonkurrerat när mp3-spelarna kom, skulle jag tro."

Ja det stämmer, MD ebbada ut någon gång 1996-97.


Edited by - arcam on 2007/11/11 16:27:01
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:11:51  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
och blev jätteutkonkurrerat när mp3-spelarna kom, skulle jag tro.
Jo det är ju klart att den blev eftersom de flesta inte har några högre krav på hur musik ska låta. MD har ju egentligen inget att göra med high end trots det sålde Sony flera modeller i sin ES serie för dyra pengar. I proffssammanhang har man endast använt MD som jingelmaskin. För övrigt så godkänns inte några snålkodade system i radio och TV. Vad som händer är att när man sänder ut sådant material i DAB radio och TV blir sådana inspelade inslag kraftigt distade. Alla de här kodade systemen duger möjligen bara som första kopia och MP3 duger inte alls. Detta är min mening.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/12 :  07:38:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med 1GB-disken så behövs ju inte Atrac. Men Sony missade den chansen genom att inte ta fram en stationär apparat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/11/12 :  20:01:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
gcs, uppenbarligen vet du mer om det här än jag gör, I stand corrected.

(Men jag har ett dunkelt minne av att det stod något om att spara plats genom att ta bort de högsta och lägsta frekvenserna i manualen till min lilla inspelningsbara Sony MZ-R55 från '99. Just min modell har dessutom obeskrivligt dålig batteritid, det är ett betydligt värre problem!)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/12 :  21:36:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Nä det som händer med dom olika bitreducerade systemen är att med hjälp olika algoritmer så kastar man bort de svagaste delarna i musiken. När man gör det så tar man hänsyn till örats känslighet vid olika frekvenser och nivåer. Det här gör att man i värsta fall kan kasta bort 90% av informationen. Ja det är hårresande men man får väl antaga att det gäller dom system som är mest bitreducerade. Jag har gjort mätningar på olika MD-spelare och jag har kommit fram till att de senare från Sony med ATRAC 4,5 har ett frekvensomfång 20->20KHz plus en otrolig dynamik. Jag har även mätt på andra fabrikat, men då har frekvensomfånget varit mindre. Nu talar vi SP hastigheten för det är det ända som är intressant om man vill ha en störningsfri återgivning.
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/11/12 :  22:37:11  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Jag har en md spelare i bilen .. och i bilen är det ganska smidigt eftersom skivorna är skyddade i plast kasetter så kan man kasta runt dem lite som man vill ... fast det är ju ap drygt att spela in skivor till den.

www.kanngi.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000