Author |
Topic |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 08:59:58
|
Rösten täcker in ett visst område av de frekvenser vi kan höra, vad detta område är exakt vet jag inte.
Är det 400-4kHz, eller 300-5kHz eller något annat?
Det finns ju alltid extremer så bli nog tvugna att genrelaisera lite.
Jag fundrar lite över detta då det förefaller som att vi mäniskor är mest känsliga för ljud i röstens område, barnskrik som ett exempel.
Följdaktligen borde man således koncentrera sig mkt på just detta område vid högtalarkonstruktion, och nu börjar vi närma oss vad jag var ute efter.
En tillverkare som jobbar enligt principen att täcka in röstområdet med ett ända konelement är Turbosound, de hävdar att detta ger ett mer naturligt ljud, de anser att detta är viktigt då rösten ofta är det mest centrala i ett framträdande eller i den musik vi vanligtvis lyssnar på.
Det sägs även ha sina fördelar då detta tillvägagångsätt tar bort den hårdhet som 2" drivers kan lida av i sitt lägre arbetsområde, de använder därför uteslutande 1" drivers, även i sina areana system med hiskeliga kastlängder.
Så nu funderar jag lite smått på att följa deras exempel, men först ville jag kolla med den kunskapsbank som detta forum innehar, är detta bara en schysst filosofi eller ligger det något i deras tankegång ?
Det jag har hört av turbososund är heltenastående, mkt närvaro och inget hårt jobbigt ljud, kan detta hänga ihop med deras konstruktionsfilosofi tro ?
Till saken hör att jag hittat ett element som verkar kunna täcka in röstregistret väl, B&C 8PE21, en 8" med fin frekvensgång från ca 100Hz och upp till ca 4kHz, kan detta vara något måntro. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 13:39:04
|
Det här illustrerar ju läget ganska bra:
(Från Etymotic.com som tillverkar formgjutna öronproppar, det var den sida med bild som jag hade i huvudet.)
Hörselgången har en rätt rejäl resonans som gör oss särskilt känsliga för vissa frekvenser, vi är anpassade för att förstå varandras tal. Det är också en av de saker som får ljudet att bli tvärskräp med öronproppar av enklare typ, de tar bort resonansen i hörselgången så ljudet förvrängs väldigt kraftigt.
Det borde väl vara en fördel om man kan få ett element som klarar av att spela från typ 800-1000 hz och upp förbi talområdet? Ett av de problem som oftast uppstår är väl just att delningsfrekvensen för traditionella domediskanter ofta hamnar någonstans mitt i där vi är som känsligast. Spontant låter det inte som en dum filosofi, men det förutsätter ju att felen som uppstår med det här angreppssättet inte blir större än de som uppstått om man hade haft delning mitt i... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 18:35:49
|
Lätt OT angående turbosound. Är det samma Turbosound du nämner, som var ganska poppis för ca 20-25 år sedan? Dessa blev kända för att kunna prestera bra ljudtryck. Tyvärr blev ofta Fane-elementen i lådorna skeva, då korgarna inte var gjutna. Många bytte då ut dessa mot D130.
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 18:46:34
|
Om du menar sångröster så går grundtonerna från Stora Oktaven upp till Trestrukna Oktaven, i Hz blir detta ungefär 65 - 1500.
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/11/08 18:58:47 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 19:21:57
|
miaber - japp det stämmer, the very same.
Skulle gärna lyssna på deras senaste ASPECT serie, annars är ju gammla goa TMS-2 en favorit än idag, med modern bestyckning är det nog forfarande en dräpare, har använt TMS-3 vid ett par tillfällen, de är gammla och inte så lite fula men oj oj oj...
scorpion - är det såpass, ända från 65hz, och inte högre än 1500Hz, detta trodde jag inte, obs jag menar inte att du har fel på nått sätt, men det hade jag faktiskt inte gissat på, i så fall borde ju en vanlig 15"2" topp göra susen med lite högre delning än annars brukilgt är. |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 20:09:41
|
Vi har ju den gamla tumregeln att inte dela i mellanregistret 300 - 3000 Hz för att få med röster odelade i detta register. Men om vi också tar med uppfattningen att upp till 3:e övertonen bör finnas med så borde regeln vara 150 - 4000 ungefär, då har vi med hela tenor och alt registret men har skurit lite i bas- och sopran-omfånget fast från olika håll.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/11/08 20:13:25 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 23:05:45
|
Tjenare!
Turbosound har en i mitt tycke trevlig topp med en 12' och en 4,5' kon mid/diskant element med fasplugg.
Dom topparna ser jxxxxxt trista ut men spelar med bra pondus och renhet för att va pa. Dessa burkar kastar dock inte ljudet så långt som TS är kända för att göra...
Örat är som känsligast mellan ca 300-4000Hz. Men det är ideviduellt hur känslig man är för delningar i detta område.
Mvh...
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/11/09 : 01:57:25
|
Här är en bild över instruments och sångrösters tonomfång:
Pianoomfånget längst ner 29 - 4186 Hz ! Här kan man också lära sig att pianot har 36 svarta tangenter.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/11/09 02:05:29 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/11/09 : 07:18:22
|
Mkt intressant!
Så om jag tittar på detta elementet från B&C som heter 8PE21:
Detta borde således kunna rama in röstomfånget ganska väl, två sådana per topp tillsammans med en 2" från B&C (DE75P) delad gnaska högt borde ju teoretiskt kunna ge bra respons från ca 100hz och uppåt med en känslighet på strax över 100dB/W/m, basarna får möta upp runt 100Hz, de presterar bra upp till ca 150Hz så kanske delar jag änu högre.
Det ser rätt kul ut med två så små (8") element under 2" hornet (JBL2386).
Är jag på rätt spår, eller är detta en utopi som bara ser bra ut på papperet ? |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/11/09 : 17:26:59
|
Jag har ringa erfarenhet av PA-element. Det enda som jag jobbar en del med i mina Öppna Bafflar är Beyma 8AG/N, som har 96 dB känslighet. Det skulle fylla kraven väl upp i mellanregistret. Qts är så högt som 1.15 och därför skulle jag dock försöka tämja basen med en aperiodisk låda, två stycken i 45 liter skulle nog fungera bra. Så skulle jag försöka bättra spridningen med en enkel fasplugg. Hade Eminenca Alpha-6 haft lite bättre känslighet så hade den också varit en given kandidat.
Mina experiment med Beyma 8AG/N går ut på att ta fram en 'fusk-koax' med Dayton ND16FA-6 klistrad på en hemmasnickrad fasplugg och spela allt i OB.
Det element du tittar på verkar nästan skräddarsytt för horn. I simuleringar i sluten eller basreflexlåda faller det av lite för snabbt i basen, tycker jag, om du vill dela nere vid 150 hz. Ganska exakt som frekvensgången visar, även i låda.
Sprang på ett element som kanske fyller dina krav - Beyma 6Mi90, 2st i ca 30 l skulle nog se läckert ut. Optimal låda blir inte större än 8.9 l men faller då aningens snabbare. Jag skulle inte lägga mer än ett 6 dB HP-filter på den 150 - 200 Hz förutom LP filtret, fast nu skriver jag väl dig på näsan !
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/11/10 00:34:19 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/10 : 10:23:09
|
En intressant fråga som ibland kanske har ledt till lite konstiga lösningar.
Jag infogar två grafer:
Min tolkning och implementation av detta bygger på att kanske 90% av låtarna INTE har sång i extremlägena, alltså - hur många sångar är nere å sjunger runt 100 Hz? Hur många är uppe och piper vid 3kHz?
Det går inte att invända mot powerpoint-sloganen "hela röstomfånget i en högtalare". Men i praktiken så ger sloganen ett par tradeoffs: 1) dålig spridning vs dålig effekttålighet 2) stor vs liten låda ...till detta kopplas andra egenskaper så som känslighet, impedans och rörlig massa.
Jag har ännu inte sett ett enda element som verkligen täcker upp hela röstområdet som inte kompromissar med någon av dessa tradeoffs.
Som vanligt i högtalarkonstruktion gäller det att hitta sin väg, med sina guldkorn, med sina svagheter och lyssna, bedömma - kan jag leva med detta?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/11/10 : 15:57:42
|
Avsevärt bättre bilder än min dåliga kopia, Pär !
Högtalarbygge är kompromissernas ädla konst.
Jag skrev lite i Fimax Gelsenkirchen-tråd om Capaciti Elektrostsmoduler för DIY. Michael Ehrlinspiel har en modul ESW150/23 som kan spelas från 120 Hz och uppåt, kostar 570 Euro. Den är mycket bra. Brukar demas tillsammans med dipol-bas. Jag hörde den i Gelsenkirchen i fjol.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 11:17:37
|
quote: Avsevärt bättre bilder än min dåliga kopia, Pär !
Google-bilder är min vän...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 16:44:51
|
Ja det var bra grafer/bilder. Sen finns det övertoner upp mot 100KHz. Exempelvis violin som man ser på grafen går upp till 16 KHz men kan ha övertoner upp till 60-70 KHz.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/11/12 : 08:44:19
|
Det känns som att man blir tvungen att generalisera här, om jag kan täcka in området 150-4kHz så tycker jag att man borde ha lyckats ganska väl med uppgiften.
Övertoner upp över det hörbara området känns inte prioriterat, även om det är intressant att det blir så.
Det finns allt mellan 8" upp till 15" som kan ta sig ann uppgiften i varienade uträckning.
Fortsättning följer.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/13 : 22:24:42
|
Får jag vara petig tycker jag inte att man skall generalisera utan istället lära sig detaljerna som gör helheten och utifrån det göra medvetna val att t.ex. "japp, sista oktan i mänskligt röstomfång klarar jag inte av, men detta är bättre än många andra system sett till helheten".
Men detta skriver jag ju BARA om jag får vara petig...
|
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 07:03:04
|
Jag är helt med på det tankesättet, med genrealisera avsågs att inte ta hela utan merparten av röstomfånget, mellan 150-4kHz, kanske itne helt rätt val av ord där när jag tänker efter, jag var nog mer ute efter att kompromissa.
Det jag hade gärna tagigt en större del, säg 100-5kHz, men detta visar sig vara en svårare uppgift om man önskar ligga i närheten av 100dB/W/m.
Alternativet är att gå på 2st element, frågan man då ställer sig är ju om detta bidrar med någon form av otrevlighet då två källor i samma högtalare spelar samma sak, även om man sätter dem tätt intill varandra borde det ju hända något, frågan är vad ?
Sedan är det ju en estetisk fråga litegrann, 2st 8" under ett 2"horn som är dubbelt så brett... :) strunt samma, det får se knasigt ut isåfall bara det inte låter knasigt. |
|
|
|
Topic |
|