HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad låter igentligen bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2007/11/08 :  00:05:09  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Det har nu varit en del mässor bla i umeå och malmö. och det jag gått och tänkt på,, Är det verkligen så lätt att få en korrekt uppfattning om hur igentligen prylarna låter? själv kan jag behöva en hyffsat lång tid att ""känna "" in ljudet i en lugnare å mer avslappnad miljö än på en mässa för att komma i trans å njuta,,! å veta vad som passar mig ljudmässigt,,,!
Kan det va så att tex en högtalare eller en förstärkare man tycker låter bra respektive sämre på mässan låter helt annars hemma,,// självklart då beroende på akustik mm.
vad tycker ni?? är det så lätt att få en uppfattning så snabbt på en mässa? Å dömma grejerna efter det?

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/11/08 :  07:46:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

På mässor får man en chans å titta på prylar som man annars bara får läsa om vilket kan va trevligt. Det ljudmässiga kan man inte dra för stora växlar på eftersom rummen är som dom är å läckaget från grannarna är så stort men det finns ett fåtal högtalare som tycks låta bra oavsett rummets beskaffenhet å tvärtom. Högtalare med överbetonad diskant, sista skriket ;-), skulle jag nog inte tycka låter bra hemma heller oavsett akustikfix eller inte.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:35:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är en fullständig självklarhet att det låter olika hemma och borta och att mässor har sämst förutsättningar då det inte handlar om mer permanenta installationer än några dagar.

Om du har mindre bra förutsättningar hemma med din befintliga anläggning så kommer du inte att märka om det låter illa på mässa eftersom vissa akustiska problem ter sig på samma sätt, har du mycket efterklang och mycket tidigt reflekterat ljud så låter det på ett visst sätt vilket är väldigt lätt att identifiera om du är van med mindre av detta. Är du van med blöt, tjock och odefinierad bas så accepterar du mer av detta och kanske till och med tycker att högtalare/rum som spelar mer linjär bas rent av låter basfattigt. Omvänt så är man väldigt känsilig för när definitionen i basen försvinner p.g.a. ex. resonanser.

Om du däremot har hyfsade/goda förutsättningar hemma så är det helt uppenbart om det låter illa där på mässan.

Det hindrar dock inte att bilda en viss uppfattning om potential hos produkter eller identifiera vissa karaktärsdag medans de verkliga kvaliteterna beslöjas.

Jag tycker det är beklagligt att lyssna på människor som sågar produkter som de hört på mässa och som inte reflekterar över alla de problemställningar som finns.

Nej, mässa är främst för att se, känna och inte lika mycket att lyssna och kritiskt bedöma ljudkvalitet. Det blir aldrig någon korrekt bedömning

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/11/08 :  10:11:19  Show Profile Send iroise a Private Message
Håller med föregående talare i stort mässor och det som det spelas på där ger ett hum om vad det handlar om sedan får man gå vidare i butik, läsa lite, låna hem ja och sedan .......
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2007/11/08 :  15:41:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej,
Jag håller med EuphoniC, Jag går inte på mässor för att testlyssna och har faktiskt svårt att även lyssna i butik.
Vill man tex jämföra två olika högtalarmärken som inte finns i samma affär får man oftast göra det med helt olika elektronik. Provlyssnandet är inte enkelt men kul, speciellt med så många bra och entusiastiska försäljare som det faktiskt finns.
Bäst är självklart att låna hem sakerna, inte alltid möjligt men ibland.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:00:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
EuphoniC uttrycker det väldigt väl, håller med 100% där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2007/11/10 :  12:51:23  Show Profile Send NtR a Private Message
-Visiting HiFi-shows saves you an awful lot of money, sa en klok man en gång.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/11/10 :  23:04:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller också med dig EuphoniC.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/11/11 :  22:27:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Men, om jag tycker det låter oförskämt bra på en mässa då? Som Peak Consult gjorde i Malmö alltså. Borde jag låsas in och förskjutas till förmån för saliga Burmester/Wilson/Krell/QRS despoter? Eller borde jag dra slutstatsen att en del högtalare/anläggningar lyckas bättre med sitt ljud för att de är lättare att rumsintegrera ,ergo, bättre konstruerade.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/12 :  07:44:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Beat: Eftersom akustik är så beroende av så många olika faktorer så kommer det alltid finns rena "lyckträffar" rent akustikmässigt men också mer eller mindre lämpade kombinationer mellan högtalare och rum. Därtill finns ju faktiskt också de som lägger ned stor möda på att förbättra akustiken på mässa, tänker direkt på Audio Nord Gignosmässan på Lärarhögskolan i Stockholm år 2005 och då är det inte konstigt att pusselbitarna i återgivningen faller på plats.
quote:
Om du har mindre bra förutsättningar hemma med din befintliga anläggning så kommer du inte att märka om det låter illa på mässa eftersom vissa akustiska problem ter sig på samma sätt, har du mycket efterklang och mycket tidigt reflekterat ljud så låter det på ett visst sätt vilket är väldigt lätt att identifiera om du är van med mindre av detta. Är du van med blöt, tjock och odefinierad bas så accepterar du mer av detta och kanske till och med tycker att högtalare/rum som spelar mer linjär bas rent av låter basfattigt.

Till sist så har jag ingen aning om vilka förutsättningar du är van vid, kanske omfattas du av gruppen ovan

Tycker man som du att det - i vissa fall - låter bra på mässa så är det bara att sitta kvar, dra på smilbanden, sluta ögonen och njuta av stunden oavsett förklaring till varför det låter bra.

Det handlar ju faktiskt bara om vad man själv tycker och inte vad andra tycker låter bra och dåligt, rätt eller fel!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/12 07:49:06
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/11/12 :  16:40:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jo, jag njöt faktiskt i fulla drag. Både av Peak Consult och det rum de spelade på Xavian i. Och visst, kanske rena lyckträffar. Men jag känner lite för de stackars utställare som slitit för att få ihop ett vettigt ljud och sedan blir jämställda med de som i andra fall har bättre förutsättningar men mest är måna om att spela så högt som möjligt/med så mycket imponator som möjligt.

Dessutom, tyckte jag att att Cabasse högtalarna hade något visst. När det inte spelades så fruktansvärt högt. Men det vågar jag inte skriva i Cabasse tråden för då kommer jag bli stämplad av admin som uppviglare. Hehe..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/11/13 :  09:08:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Visst kan man få en uppfattning om en pryls potential på en mässa, men det ligger ofta långt ifrån sanningen. Ska du bli klok på hur det egentligen låter behövs ett bra rum utan större akustiska skavanker, tyvärr. Har själv upplevt hur otroligt annorlunda min anläggning låter idag (hyffsad akustik) jämfört med nått år sen när jag bara höll tummarna att mitt rum skulle funka, vilket det inte gjorde.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/11/13 :  09:15:07  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Sen tycker jag utställarna klagar också ganska friskt. Ni har ju heltäckningsmatta och allt Nej men ärligt vissa rum liknar faktiskt ett vardagsrum.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/13 :  10:30:13  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fast bara för att det liknar ett vardagsrum så betyder det inte att det är ett bra rum

Det här med att en utställare kan klaga på akustiken är förstås fullt förståeligt men samtidigt så kanske det kan vara en anledning till att inte fler göra en grundläggande insats för att ta hand om grundläggande akustiska problem.

En utställare kan alltid hänvisa till ett rums eventuella ofördelaktiga inverkan på återgivningen - oavsett vad som kritiseras och om kritiken är befogad.

Om där finns akustikprodukter så är det svårare att peka ut akustiken som boven i dramat även om det med all sannolikhet fortfarande finns mer fundamentella akustiska problem som man inte kan lösa lika enkelt.

Ingen akustikbehandling ett billigt bemötande till kritik ? -- hoppas inte det

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000