Author |
Topic |
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2007/11/06 : 22:52:09
|
Hej på er
Vad gör man med företag som skickar för höga räkningar? Eftersom man inte får kritisera enskilda företag på detta forum så kommer jag inte skriva ut namnet men det är en av bredbandsleverantörerna. I och med att jag bytte till 8 Mbit per sekund i somras fick jag en annan kostnad. Nu har man konstant skickat för hög räkning. Varje gång har jag blivit tvingad att sitta i telefonkö och sen dividera med någon telefonist tills jag har fåt rätt summa. Varje gång har de lovat att nästa räkning ska vara rätt. Nu ikväll fick jag min fjärde räkning med fel djävla summa (ursäkta språket), samma summa som har blivit fel förra gångerna.
Vad gör man? Att ringa och skälla fungerar ju uppenbarligen inte. Jag vill undvika att säga upp avtalet eftersom min e-postadress är på samma företag.
Alt 1 Ringa igen. Vilket verkar meningslöst.
Alt. 2 Allmänna reklamationsnämden
Alt 3 Stämma dem.
Alt 4 Åka upp till Stockholm till huvudkontoret och skälla och leva rövare på VD n eller vem det nu är som bestämmer över faktureringen och sedan fakturera min tid. Jag tar normalt 3000 - 4000 kr i timmen + den persons lön som får vara i mitt ställe. Det bör ta mellan 6-8 timmar med resa fram och tillbaka.
Vad tycker ni?
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/11/06 : 23:22:05
|
Alt. nr två till att börja med. Eller din konsumentvägledare i kommunen. Brukar räcka med att de lyfter på luren för att allt ska ordna sig...
Annars är alt. nr 4 ett frestande val som jag själv funderat över ett par gånger när jag varit förbannad...
Alt. nr 5 är Sverker Soptunna om allt annat skulle gå fullständigt tokigt! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2007/11/06 : 23:27:57
|
Det enda probelemet med Sverker är att företagen brukar öka omsättningen något våldsamt, 2-3 gånger varje gång som de blir sågade i programmet. Det vill jag inte vara med om. Jag vill ju att ledningens bonusar ryker. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/06 : 23:41:48
|
Jag tror det behövs lite insyn från företagets sida också. Vi vet ju inte vart problemet ligger(förutom hos dom). Men vi kan antaga att det kostar dom pengar i form av att ha personal som rättar till felen som deras system(förmodligen systemet iaf) skapar. Det är ju inte på nåt vis så att företaget gynnas av det. Man kan ju bara hoppas att dom är tillräckligt medvetna över hur mycket felen kostar dom.
Alt 1 och 2 är nog de enda som fungerar. 3 och 4 känns meningslöst att spendera tid på då inget av dom lär lyckas i praktiken och kommer bara kosta dig onödigt mycket tid, pengar och möda.
När du ringer kundtjänsten, finns det ingen möjlighet att gå upp ett steg och prata med dess chef eller föra in klagomålen på nåt annat vis så dom kommer högre upp i hierarkin? Sånt brukar oftast bita mer.
Jag har full förståelse för att du blir upprörd. Det blir jag också när företag inte sköter det dom ska. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 06:56:26
|
Konstigt att de inte rättar till det...
Du har fler alternativ.
Alternativ no. 1 kan du sätta en effektiv knorr på eftersom de registrerar alla samtal. Gör så här: Skaffa en telefon med inspelning, starta den. Ring igen och be dem koppla dig den gamla vanliga vägen meddela växel telefonisten att du spelar in samtalet. Väl kopplad och klar till det gamla vanliga stället, be dem koppla dig till chefen för avdelningen. Stå på dig men inga svordommar och elakheter om hur de är. Var bara så där fruktansvärt envis att de är tvugna att lägga på luren i örat på dig för att slippa koppla dig. Be chefen lösa denna räkningen och alla kommande. Ta namnen på alla inblandade och spara dem till nästa gång. Du kan knorra till det ytterligare genom att skicka ett mail till dem när Ni lagt på luren där du beskriver vad de tvingar sina kunder till och fråga dem om de verkligen vill göra affärer på detta viset.
Det är inte juste affärsetik att nonchalera en kund. Det skall vi inte stå ut med.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 08:50:05
|
Kontakta Konsumenternas Tele- och Internetbyrå. Det gjorde jag när min förra leverantör inte stod för att uppsägningstiden började gälla muntligtligen utan de hävdade att den började då man skrev på papperet. Jag fick rätt och stöd via Konsumenternas Tele- och Internetbyrå.
//Nygga |
Mvh Nygga
Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 10:13:40
|
Global: är det så?? Att Sverkers sågningar gör att folk anstränger sig ÄN mer att bli lurade och köpa madrasser med magnetiska monopoler och dylikt?????? ÄR FOLK SÅ DUMMA???? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 11:17:41
|
Jodå så är det. Tv-shop ökar försäljningen 3-gånger när de sågas i programmet. Jag känner andra företag också men de är inte lika kända. De får väl vara annonyma så länge. Min teori är att folk i allmänhet är upptagna med sin egen värld och eventuella sågningar faller bort men däremot stannar namnet kvar i minnet. Uppmärksamhet säljer. |
Edited by - global on 2007/11/07 11:22:39 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 21:54:49
|
Risken är ju rätt stor att man slår på fel personer. Troligen är problemet i deras datorsystem och de som sitter i telefon har förmodligen ingen insikt eller ansvar för det. Det är förvisso deras jobb att ta skit men man kanske borde fråga sig om det hjälper att ge dom skit för det når förmodligen inte de ansvariga för felet. Men det är ditt val |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 21:57:58
|
Jag skulle lätt kräva kompensation, till exempel ett antal fria månader på abonnemanget. Är inte orimligt att begära tycker jag om det har skett upprepade fel från företagets sida.
Sedan något som jag är benhård på när jag snackar med support/dylikt är det att jag tar namnet på den person jag snackar med sedan vill jag ha en överenskommelse om vilket åtagande som han har och hur han ska följa upp det. Tillexempel, jag ska under inga omständigheter måsta ringa tillbaka till dom om de inte kan lösa problemet. Dom ska ringa tillbaka till mig inom en rimlig förutbestämd tid. Enkelt.
Lovan: Det där köper jag inte. Sitter man i en support då får man lov att agera problemlösare. Det har man betalt för. Kan man inte lösa problemet då får man se till att det kommer till kännedom till dom som kan det och att kunden får en riktig och korrekt återkoppling. |
Exit Planet Dust |
Edited by - n0p on 2007/11/07 22:00:03 |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2007/11/07 : 23:33:39
|
Lovan Självklart skulle det inte falla mig in att trycka till någon som sitter och svarar i telefon. Men någon som sitter i ansvarig ställning skulle jag inte ha emot att förstöra dagen för. VD'n tex.
Det får börjas med ett mail så att jag har skrift på all korrespondans. Sedan om ingen bättring sker får Konsumenternas Tele- och Internetbyrå hantera alla detaljer. Kompensation ska jag naturligtvis ha. En eller ett par månaders fri internet låter bra.
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 08:20:25
|
quote: Risken är ju rätt stor att man slår på fel personer. Troligen är problemet i deras datorsystem och de som sitter i telefon har förmodligen ingen insikt eller ansvar för det. Det är förvisso deras jobb att ta skit men man kanske borde fråga sig om det hjälper att ge dom skit för det når förmodligen inte de ansvariga för felet. Men det är ditt val
Jag tycker inte alls att det är deras jobb att ta skit. Det finns ju korkade människor som skäller ut supporten bara för att de "kan". Vilken översittarattityd Supporten skall ju försöka lösa problemen efter de riktlinjer de har. Tyvärr kanske de inte besitter all kunskap för just deras jobb samt kan de frågor de får ligga utanför deras område. Det betyder ju inte att de ska behöva ta skit för det. De bör däremot försöka lösa kundens problem, antingen genom att hänvisa vidare till rätt person eller återkomma när de väl har svaret/löst problemet |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 13:37:47
|
Byt mailadress på en gång, du kommer kanske flytta, då åker abbonemanget ändå. Så, gå till gmail eller annan webmai. Gmail är bra på ett par sätt, mycket plats, thunderbird sätts upp hur lätt som helst, du behöver bara mata in din mailadress och lösenord, så fungerar thunderbird via pop3 rakt av.
Byt mail, och sparka ut din leverantör. Så enkelt är det. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 14:08:22
|
Vill du ha en riktigt permanent adress där du kan byta tjänsteleverantör så registrerar du en .se-adress (eller .com etc.) och skaffar ett webbhotell (eller egen server). Om webbhotellet inte sköter sig är det bara att byta och behålla samma mailadress. Det är annat än man kan säga om gratistjänster mm. Så gjorde jag när jag slutgiltigt tröttnat på strul. Det kostar lite pengar men det tycker jag det är värt. Jag har såklart även gratisadress som jag använder till en del ändamål där det inte gör så mycket om den ändras ifall jag tröttnar. Den används också där spamrisken är hög...
Att hålla kvar vid en leverantör för att mailadressen ändras om du byter verkar helt fel. Lös mailen först och fundera på vad du ska göra med leverantören sedan om du är missnöjd. Är det verkligen kritiskt att adressen inte ändras så ska du ju verkligen se till att ha en adress som inte är knuten till en specifik leverantör.
I själva ämnet så är min erfarenhet att det är bättre att kommunicera skriftligt med företag av den här typen. Telefonsupporten brukar inte vara mycket att hurra för. Dessutom har man då exakt allt som har sagts i ärendet lagrat. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2007/11/08 : 15:57:15
|
Det finns ju nåt internt bransch-organ som man kan vända sig till. De flesta stora operatörer är anslutna, utom nåt eländes telefonskojarbolag som jag var ansluten till ett tag. Fungerar som en slags bransch-konsumentverk, för att garantera lojal konkurrens.
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 12:41:32
|
konsumentverket eller vad de heter brukar vara väldigt bra på att lösa saker. jag brukade dem en gång när jag köpte en dator, som inte direkt funkade som den skulle. företaget gick i konkurs och förvaltaren skulle behålla datorn. efter att jag tagit reda på alla paragrafer via konsumentverket så fick jag min dator tillbaka.. och inte nog med det.. jag slapp betala de sista 3000kr som datorn kostade (tog den på 6månader) Så konsumentverket är ju en bra väg att gå. |
|
|
|
Topic |
|