HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Registrera enskild firma...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/06 :  13:53:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Jag funderar på att registrera en enskild firma för att på så sätt skaffa mig enkel tillgång till "de som bara handlar med företag". Och har läst en del här www.bolagsverket.se ...och det verkar ju nästan föör simpelt. Bara regga och använda pnr. som registreringsnummer. Moms hanteras löpande, inga krav på extra redovisning vid små volymer....

Missar jag ngt väsentligt som kommer strula till det så här efteråt eller att man får skattmasen på sig etc.?

Nån som vet?

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2007/11/06 :  15:18:36  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Jo, det är så enkelt att registrera en enskild firma. Jag har själv haft enskild firma i 5 år, och det har inte varit några problem med skattemyndigheter eller dylikt, så länge man deklarerar och betalar in skatt o.s.v. Grejen är bara den, att grundmeningen med firman är, att den är avsedd för någon form av rörelse/näringsverksamhet, så du måste också har någon form av intäkter, inte bara "handla" (=utgifter).
Om du säljer produkter eller tjänster skall du fakturera utgående moms, men får å andra sidan dra av för ingående moms. Om omsättningen i rörelsen är under 500 000.-/år behöver du bara redovisa moms en gång per år i samband med självdeklarationen, där du också redovisar "vinsten" i rörelsen.
Jag tror däremot det är svårt att registrera firma bara för att få tillgång till leverantörer.

Lycka till!

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/06 :  15:35:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jojo, jag förstår syftet etc. och likaså att man ska ha en affärsplan och så. Men vad sker rent tekniskt vid deklaration om du bara har investeringar/utgifter, eller om de överstiger intäkterna? Då får man ett underskott, men det går ju mot egen kassa så....

Utan utgående Moms så kan man ju inte kvitta ingående, så det är väl OK...

Nu hade man väl tänkt att man kanske kan sälja nåt ändå, men det är lite längre planer...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/11/07 :  08:27:07  Show Profile Send fripps a Private Message
Du kan under en period argumentera med Skattemyndigheten gällande återbetalning av ingående moms. Hävda att investeringarna krävs för att kunna få intäkter så kommer du under en period kunna göra avdrag för ingående moms. Man behöver inte ha utgående moms för att få tillbaka ingående moms, dock får du vänta på pengarna då du inte har någon kvittningsmöjlighet.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000