HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Djurförsäkring......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/11/03 :  10:00:24  Show Profile Send Orpheus a Private Message
....är ett ämne där jag är totalt novis o grymt okunnig i.
Köper en Norsk skogskatt om 2 veckor o ska teckna en försäkring på denna.

Nu vill jag ha råd om bolag,saker man "måste ha med" i en försäkring o saker man kan undvara,vad en normal självrisk ligger på etc,etc,etc

Hjälp mig.ppppppplease

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/11/03 :  10:19:13  Show Profile Send n0p a Private Message
Översta tre länkarna verkar som rätt bra ställen för info om katter - http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22katter%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/03 :  11:01:47  Show Profile Send Vox a Private Message
Agria är störst inom djurförsäkingar, men flera av de "vanliga" bolagen har börjat med smådjursförsäkringar. De flesta av dem är billigare och har bättre villkor än Agria.
Så hör med "ditt" försäkringsbolag vad de har att erbjuda.

Det sämsta med Agria tycker jag är att du först betalar självrisk plus en procentsats på vårdkostnaden. På andra bolag räcker det att betala självrisken,
.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/03 :  11:56:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Snacka med Konsumenternas försäkringsbyrå. Dom kan ge råd om olika försäkringar.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2007/11/03 :  14:10:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det sämsta med Agria tycker jag är att du först betalar självrisk plus en procentsats på vårdkostnaden. På andra bolag räcker det att betala självrisken,

Ja,jag blev oxå chockad när jag fick lov operea bort livmoder på min collie,trodde det räckte med självrisk,men ne du,operationen gick på lite över 10K,min kostad blev lite över 4k.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/03 :  14:34:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Vi för vår del har skippat djurförsäkring. Om det skulle mot förmodan hända något så kan vi nog betala ändå. Sedan blir man ju irriterad över att man måste betala försäkringen från det att man köpt sin hundvalp. Sedan upphör försäkringen när i vårt fall hunden fyllt 9 år. Det är ju liksom då som saker och ting kan hända. Vi har räknat på det här och kommer fram till att vi kan lika gärna sätta en slant varje månad på ett konto. Vår hund som nu tyvärr snart ska fylla 13år, han är förmodligen Sveriges enda aktiesparande hund.

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/11/03 :  14:38:21  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för alla svar.
Länkarna var bra läsning och det verkar som om jag ska börja med att slå en signal till länsförsäkringar på måndag o höra vad de säger.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:30:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej Orpheus,
Vi har alla katterna i Agria, eftersom dom har bäst avtal, speciellt när katten blir till åren.
Dom flesta försäkrar inte katten när den blir äldre en 10 år..eller så sänks vetrinärvården till
en löjligt låg summa. Vi fick tex försäkra vår huskatt 15 år gammal med samma avtal som våra avelskatter har. Med nedräkning så kan hon bli sjuk för 20-25000 /år och det räcker långt för en så gammal husis.
Vilket katteri köpte du din mise ifrån???Lite nyfiken eftersom jag själv är uppfödare av Norsk Skogkatt.

Sen måste jag bara vara lite besserwisser, det heter Norsk Skogkatt...inget s...Det är direkt översatt från Skaukatt...Men det tar tid att lära sig att dumpa s:t i namnet...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2007/11/05 12:37:43
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:51:35  Show Profile Send mrk a Private Message
Tjena Orpheus!

Ett litet råd...

Vi köpte en raskatt för ett par år sedan, men den blev sjuk efter några månader. Fick en sjukdom som heter FIP.

Vi åkte till sjukan med kissen, gjorde diverse undersökningar och det konstaterades att hon hade FIP. Rekommendationen blev avlivning + obduktion för att säkert fastställa dödsorsak. Jag fick ur egen ficka betala all detta, blev nästan 8000kr, som grädde på sorgen..

När vi kom hem fick man jordens kalldusch.. Tydligen är den sjukdomen (FIP) exkluderad från försäkringen.. Bra va?

Efter mycket dividerande visade det sig att OM uppfödaren hade samma bolag som vi (Agria) och OM de hade en uppfödarförsäkring mot dolda fel, så skulle vi få ersättning.

Nu hade vi sån tur att dessa villkor blev uppfyllda. Men en rekommendation från mig är att kolla vad uppfödaren har för bolag och att höra efter om FIP.

Vi har inte köpt någon mer raskatt. Har bara kvar den gamla blandrasen!

Lycka till med nya kissen!
mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:05:58  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Agra ersätter FIP idag, men FIP kan drabba alla katter oavsett ras, det är ett virus som heter Corona och dom flesta katter bär på det.
Men det är bara när viruset muterar som katten får FIP, drabbar mest unga och gammla katter. Idag finns det inga vaccin som tar FIP tyvärr, så det ända man kan göra som uppfödare är att ha så god hygien som möjligt eftersom viruset sprids via avföringen.

OBS..Det finns försäkringsbolag som inte tar FIP. Så hör efter.

Mvh
Henrik
S*Humletassens NFO

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000