HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det värsta jag hört i fråga om remastring!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  13:55:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har några direkt graverade vinylskivor från 70-talet, bl.a en som jag tycker är speciellt bra. Det är en skiva med min favorit bassist Ray Brown, skivan heter "The Three" och är utgiven på vinyl av ett då japan ägt bolag East Wind. Jag köpte vinylen någongång i mitten av 70-talet så den är välspelad. Jag har under åren varit uppmärksam på att försöka köpa skivan igen om och när den kommer ut på CD. Under tiden förde jag över vinylen och renoverade den i Protool med lite brusreducering och decrackler med mycket gott resultat. Jag tänkte det att om den någonsin kommer ut på cd så har dom säkert använt någon form av masterband som löpt parallellt vid direkt graveringen. Nu i år äntligen har den släppts på cd och jag köpte den från Amazon. Skivan kom hem till mig i somras och jag packade upp den förväntansfullt och satte den i spelaren. Jag måste säga att jag blev chockad när jag hörde skivan. Jag undrade om det verkligen var rätt inspelning, ja det fanns två, en som var en alternativ inspelning. Jag var faktiskt tvungen att spela och jämföra flera gånger innan jag förstod att den ena av alternativen faktiskt var den jag hade på min direkt graverade vinyl. Det värsta jag har hört hittills när det gäller remastring, fullkomligt obegripligt, amatörmässigt. Jag har svårt att tro att det finns någon professionell som skulle göra något på det här viset. Det handlar inte enbart om att musiken var hårt limiterad utan det värsta var att det verkade som att något var överstyrt i processen. Det skrapade i musiken på flera ställen och det gjorde att cd´n blev fullkomligt onjutbar.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/11/04 :  14:00:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Skivan kom hem till mig i somras och jag packade upp den förväntansfullt och satte den i spelaren. Jag måste säga att jag blev chockad när jag hörde skivan.


Uhhh vad otäckt, du måste ha varit i djup chock om det tog så lång tid för dig att skriva om det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  14:09:50  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Uhhh vad otäckt, du måste ha varit i djup chock om det tog så lång tid för dig att skriva om det.
Jo det är nog så för när jag hörde det här så gömde jag skivan men just igår så råkade jag åter få syn på skivan. Jag blir upprörd över vad dom gjort och dessutom har jag fått betala fullt pris för en produkt som inte änns är värd plasten. Ray Brown och Shelly Manne skulle vända sig i sina gravar om dom kunde höra resultatet.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/04 :  15:15:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kontakta ansvarigt skivbolag/återförsäljare och klaga?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/11/04 :  15:58:09  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej GCS!
Låter inget kul det där.
JAg har en CD-utgåva med denna utmärkta musik - inte minst för att min favvokille Joe Sample spelar på piano ,-)
CD'n jag har ligger på ett bolag som heter Test of Time Records TOT-12 och det står Direct Cutting på baksidan av omslaget. Är det den som du lyssnat och blivit besviken på. Inte för att jag har vinylen att jämföra med, men den lät helt ok i mina öron och är tydlige DS-mastrad enligt bookleten.
/Shaft
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/11/04 :  16:09:19  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen!
Correction - den låter helt snorbra. Jag satte på skivan för att kontrollyssna. Trumspelet kommer fram otroligt fint och med härlig bas från Mr Brown!¨
/Shaft
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/04 :  16:42:57  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Jag har några direkt graverade vinylskivor från 70-talet, bl.a en som jag tycker är speciellt bra. Det är en skiva med min favorit bassist Ray Brown, skivan heter "The Three" och är utgiven på vinyl av ett då japan ägt bolag East Wind.

Jag har The LA4 (= Bud Shank, Laurindo Almeida, Ray Brown & Shelly Manne) - Pavane pour une infante défunte på East Wind EW-10003, Direct Cutting och det är en mycket bra skiva så jag kan förstå att du var full av förväntningar

Tråkigt när de inte alls bemödar sig

PS. Denna länken om inspelningen av The Three kan vara av intresse
quote:
I have to say that The Three by Joe Sample, Ray Brown and Shelly Manne was by far the most challenging experience of all the East Wind titles.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/11/04 16:48:06
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  16:43:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Hej Shaft!
Det var ju roligt att du också har just den skivan. Helt snorbra - säger du. Jag har nu igen lyssnat på spår 10 på din skiva eller våra skivor eftersom det är just den utgåvan jag också har hos mig. Jag kan bara säga att ljudet låter förskräckligt det skrapar och pumpar och stereobilden är mycket smalare än på vinylen. Att stereobilden är smalare kan ju inte du veta men jag har ju jämfört. De inspelningarna som tidigare är utgiven på vinyl är spår 7-12. Jag har spelat den här cd´n på olika cd-spelare här hemma och på jobbet och kan konstatera att felet hänger med. Eftersom jag för några år sedan gjorde en renovering av vinyl skivan som nu ligger på en CDR. Jag föreslår jag att du sänder mig din adress via PM så skickar jag en CDR på min renovering med instruktioner om hur mycket du ska höja nivån. Min renovering är inte komprimerad så den är lite svagare trots att utstyrningen på CDR:en ligger nära 0dBf. Jag tycker att du ska lyssna på den otroligt fina låten, spår 10 - Manha do carnaval. Om man inte hör något skrap redan alldeles från början så vet jag inte vad jag ska tro.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  16:52:26  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag har The LA4 (= Bud Shank, Laurindo Almeida, Ray Brown & Shelly Manne) - Pavane pour une infante défunte på East Wind EW-10003, Direct Cutting och det är en mycket bra skiva så jag kan förstå att du var full av förväntningar
Hej Eliot! Ja den skivan är också fin, men finns den på CD? Jag har renoverat den från en vinyl så jag har den nu på CDR. En annan skiva som jag också väntar på är en inspelning från 1961 med Count Basie - The Legend. Det är en speciell låt som jag gillar och den heter Amoroso. Av en händelse lyckades jag hitta den i en secondhandbutik i Stockholm. Dom hade två stycken, en i mono och en i stereo. Jag hittade den för flera år sedan och det roliga är att mono skivan finns fortfarande kvar. Om den inte dyker upp snart så får jag nog renovera också den skivan. Jag har mycket att stå i nu när vi talar om gamla skivor som inte vill komma ut på cd. Jag har en vinyl med Stan Kenton från 1963 - Kenton Nova, alltså Stan Kenton i bossanova takt. Min skiva är ocentrerad så jag ska nog ta och spela över den rätt centrerad och renovera den till CDR. Den skivan tycks ju inte heller vilja komma på CD.

Edited by - gcs on 2007/11/04 17:06:25
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/04 :  17:13:27  Show Profile Send eliot a Private Message
Den finns nog inte på CD - däremot finns LA4 Just Friends som jag har som Concord Jazz - Direct to Disc (och köpte för 40kr här i Uppsala) som CD. På Acoustic Sounds kan man även köpa den som SACD, DVD-Audio och 45rpm vinyl

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/04 :  17:25:58  Show Profile Send eliot a Private Message
Gillar du Ray Brown så är denna något för dig



- men jag vet inte om man kan få tag på den....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  17:42:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja Ray Brown är en sedan många år en av mina absoluta favoriter. Super Bass har jag för mig att jag har med Ray Brown men det kanske finns flera skivor som heter så med honom. Vad är det för skivmärke?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/11/04 :  17:49:16  Show Profile Send eliot a Private Message
Skivmärket är Capri Records och den finns som CD: http://tinyurl.com/3ad9pd
- Det finns mycket riktigt Super Bass och Super Bass 2 också på Telarc ...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/05 :  08:52:30  Show Profile Send poppen a Private Message
Att remastra från band är en enkel sak. Att misslyckas så verkar totalt amatörmässigt. Eftersom jag självdigitaliserar gamla rullband i mitt arbete så vet jag vad jag talar om. Personen i fråga måste ju först lyssna i genom CDn innnan denne sätter i gång med remastering.
Troligen är det någon som inte gillar musiken och bara satt i gång remastering och struntat i resultatet.
Skriv till bolaget och klaga. Ljudteknikern kanske kan få andra arbetsuppgifter där som passar denne bättre.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/11/05 :  09:02:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Så är ju nästan alla hårdrockskivor man köper nuförtiden. Det är tyvärr ingen slump utan något som göras helt medvetet för att nå högsta möjliga nivå. Flitigt debatterat på studio/mastering forum och oftast hatad där likaväl som här men kunder/skivbolag vill ha det så just nu och då är det bara att leverera .

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/11/05 :  10:39:58  Show Profile Send rovis a Private Message
Angående att ni (gcs, shaft) upplever den så olika; det är inte så att gcs fått en trasig skiva? Man tror inte det ska vara möjligt att det blir fel på det sättet, i en pressningsfabrik för cd-skivor, men det hände en kompis för några år sedan.

Han hade köpt White Stripes Elephant-skiva, och ringde mig uppgivet och undrade om den verkligen skulle låta så illa. Jag förstod ingenting, och vi dividerade fram och tillbaka om högtalare, förstärkare, cd-spelare, akutstik och smak med mera, men inget verkade rimligt. Den distade på sina ställen och ljudet var murrigt och instängt. Han hade ju lyssnat på skivan hos andra, och spelat någon mp3:a på sina datorhögtalare, utan att uppleva det här. Efter ett tag lånade han ett annat exemplar av skivan från en bekant, och konstaterade att den lät utmärkt i samma anläggning. Skivhandlaren sa att det är sånt som händer och gav honom en ny skiva.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/05 :  10:40:28  Show Profile Send poppen a Private Message
Digital distorsion låter apa även på tal. Ljudet blir samtidigt koprimerat och distat. Man kan inte öka volymen över 100 % på en digitalremastering. Det finns ett tak.
Men varför ite titta på mätarna ? När man digitaliserar. Vad är det för amatörer som kallar sig ljudtekniker. Vill man öka volymen kan man fajktiskt gjöra det efteråt. öka ex 110 %. Man måste vara försiktig. Det är ju et hantverk man uträttar.
Basta !!!!!! och Morrrrrr. !!!!

Säger Poppen

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/05 :  10:44:34  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Att remastra från band är en enkel sak. Att misslyckas så verkar totalt amatörmässigt.
Javisst är det så. Det lustiga är att när man lyssnar på atmosfärbruset under låtarna så hör man tydligt hur fasen på bruset vandrar på det sättet som det brukar göra om man brusreducerar för hårt.
quote:
Så är ju nästan alla hårdrockskivor man köper nuförtiden.
Jo det är ju sant men jag skulle tro att om du inte kunde se bilden på hur ljudet ser ut i din dator eller kunde jämföra med en tidigare vinyl. Då skulle du säkert inte reagera på den kraftiga ljudnivån. På den här CD´n som tråden från början handlar om hör man en massa fel som t.ex hur musiken pumpar när limitern eller kompressorn arbetar och hur det skrapar när något i kjedjan klipper.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:03:40  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen!
Tack för svar. Jag måste erkänna att jag inte lyssnade längre än spår 6 på CD'n. Spår 1-6 har utmärkt ljudkvalitet vad jag kan höra i alla fall.

Det verkar märkligt att originalvinylen har det som på CD-omslaget kallas för "Alternate takes" spår 7-12. Varför då? Jag kan kolla spår 10 ikväll och se om den har detta "felet";-). Spåret kanske kasserades av ljudkvalitetsbekymmer? Eller så är det så att spår 7-12 är taget från Vinyloriginalet - fast på ett klantigt sätt?? Och att man körde bandaren på spår 1-6??
/Shaft

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:05:46  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har råkat ut för det här med WaltDisney:s Fantasia, dom hade "tvättat" den som det stog så fint på omslaget. Jaghade hellre hört den med
orginalbruset än med filter soom låg o pumpade , dynamiken var helt borta. Ljudet var bättre på Bio en det var på CD:n jag köpte.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:33:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Dett är väl två stycken cd-skivor med musik ur "Fantasia" och jag har båda skivorna. Jag kan hålla med om att man gått fram för hårt när man renoverat filmljudet. Nu är originalet inspelat som optisk filmljud och ursprungligen på två kanaler + en tredje kanal. Den tredje kanalen fungerade som ett slags styrspår för kunna styra ljudstyrkan(dynamiken). Fantasia gick upp på biograferna 1941 men här i Sverige spelades den som en vanlig film med monoljud. På den tiden var det väl ingen i Sverige som just visste vad stereo var för något.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:22:18  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag är av uppfattningen man ska inte använda sig av brusreducering eller kopresion etc. Det ska låta som mastern. Vill man exprimentera med filter får man gjöra det själv i datorn. Ju mer man exprimenterar med mastern dess sämre blir det.
pumpande kopressorer låter som sagt apa. jag har själv exprimenterat och kommit fram till att det blir best utan filter.
pupande bakrundsbrus är bara tröttande för örat.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:34:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Poppen du kanske skulle komma till mig på kurs så kan jag visa dig hur man kan använda EQ och kompressorer när man renoverar ljud, även brusreducering. Det finns ju faktiskt många exempel på att det kan bli bra. Nogrannhet är ju A och O.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/11/05 :  17:28:25  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Kollade upp spår 10 och det låter illa på spår 10 som GCS beskrev. Jag hörde inte det innan helt enkelt för att jag endast spelade spår 1-6 (som dock låter utmärkt).
/Shaft
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/05 :  20:52:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag lyssnade nu på spår 1 och jämförde med samma låt på spår 7 och konstaterar att båda är behäftade med distorsion fast i olika grad. Spår 7 distar kraftigare. Om man lyssnar på skivan med lite lägre nivå så kan man höra hur musiken pumpar. Det är väl antagligen så Shaft att du och jag har samma pressning. Jag ska göra en kopia på min överföring så ska du få den av mig.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:51:24  Show Profile Send scorpion a Private Message
'The Three' anser jag vara den bästa vinlyskiva jag har (tvättad av Pac). Jag har samma erfarenhet som gcs beträffande Ben Webster/Oscar Peterson's Soulville, som också är en remarkabel (mono) LP. Den Cd-utgåva som finns är helt kass i jämförelse med LP-orginalet. 'SuperBass' laddade jag ned från ryss-piraterna innan de stängde och den är OK i CD-version.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/11/05 22:55:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000