Author |
Topic |
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 13:47:08
|
Har haft flera slutsteg, även integrerade förstärkare vill jag minnas, med två signal ingångar: AC och DC ingång. Frågan min: Vilken ska man välja för att få bästa ljud och vad är skilnaden egentligen? Senast hade jag en Luxman M03/C03. Testade både med AC ingång och DC ingång och jag märker inga skilnader |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 13:53:42
|
AC o DC??? Växel o likspännings ingång????
Eller tänker du på balanserad kontra obalanserad (XLR vs RCA)??
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 14:10:40
|
Kan det vara så att en ingång är dc kopplad och den andra ac kopplad? Alltså, den ac kopplade har en kondensator på ingången för att blocka eventuell DC, som kan skada ingången annars. Så, vet du att du har ett bra försteg eller källa som inte skickar DC så kan du använda den den DC kopplade ingången och undvika en kondensator. Kan det vara så? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 14:11:30
|
quote: AC o DC??? Växel o likspännings ingång????
Eller tänker du på balanserad kontra obalanserad (XLR vs RCA)??
Vet inte vad jag tänker Vanliga RCA ingångar märkta med AC respektive DC. Varför har man en AC ingång då försteget släpper ur sig DC signal? Eller har jag fel här? |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 15:17:52
|
Nu är det ju rena julafton-gissningsleken!
Då gissar jag att det är en jättegammal förstärkare som kunde förstärka dc-källor...funkar inte elektrostater med dc? |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 16:48:22
|
AC-ingången är AC-kopplad likt ett oscilloskåp. Mao sitter det en kondensator i serie med ingången för att förhindra AC-strömmar att förstärkas. Så är 99% av förstärkarna uppbyggda. AC-ingången förbikopplar mao den kondensatorn. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 16:53:18
|
Nja Lovan, det är tvärtom tror jag, när det kallas DC kopplat är det öppet för både DC och AC, alltså INGEN kondensator. När det är AC kopplat så finns det en kondensator, och bara AC signaler släpps igenom, och förstärks inte DC. Med DC kopplingen undviker du en kondensator.
Jag antar att du menade DC istället för AC på ett par ställen. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 18:06:19
|
Claes du har säkert rätt. Men jag har aldrig stött på det..
Så fick man lära sig något nytt även idag (Om det nu är som Claes skriver ) |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 18:43:31
|
quote: Så fick man lära sig något nytt även idag (Om det nu är som Claes skriver
Claes-Ireland har säkert helt rätt
- På oscilloskop kan man koppla om ingången mellan AC och DC där AC är bra om man vill se små överlagrade växelspänningskomponenter på en likspänning
Det finns förstärkare där man kan aktivera subsonic filter (på utgången) som på samma sätt ser till högtalarna inte får likspänning ... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 19:19:09
|
Claes: helt rätt. De två sista AC skulle vara DC. Jag var lite snurrig när jag svarade där
eliot: subsonicfilter på utgången? Om du menar en kondensator i serie så behöver den vara "rätt" stor. Nelson Pass använder 4700µF på utgången i sina Zen-varianter om jag inte minns fel. Jag tror nog subsonicfiltret sitter på lågnivån |
|
|
|
Topic |
|