HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken model av kappa kan rekomenderas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/10/23 :  11:08:45  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej.

Är sugen på ett par "äldre" kappa högtalare. Underar vilken model man skall se sig om efter och vilka "fallgropar" man skall undvika.

Är intresserad av Kappa 8 och 9 sedan vet jag inte vad eller vilka modeller som bygger på dessa. Är inte intresserad av 90 modellen.

Mvh
Jonas

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/23 :  11:23:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Äldre Kappa speciellt 9:an kräver stabila slutsteg. Sätter du filtret på X-tended Mode faller impedansen i lägsta basen ner mot 0.5 ohm.
Jag har själv sett slutsteg brinna av den behandlingen. Kappa 8 är i stort sätt lika jävlig att driva den med.
http://www.infinity-forum.de/impedanz.htm

Det är en helt ok högtalare fast väldigt Amerikansk o dom ligger på tok för högt i pris i mina ögon. Reservdelar är det åxå värre med.

Kanske kan man få hjälp med rep här http://www.infinity-forum.de/forum_neu.html

*edit*
Länkar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/10/23 11:26:40
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/10/23 :  12:00:12  Show Profile Send Monster a Private Message
Vad skulle rekomenderas om jag letar efter det gammla soundet dvs högtalare kring 80 talet
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/10/23 :  17:18:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Alla dom modeller som fanns då tex
Det byggdes en heldel guldklimpar på den tiden så där är att välja mellan.

Kappa 9 med rätt drivning är en trevlig högtalare fast den är ganska basig. 8:an är lite bättre där fast den saknar det allra lägsta (på gott o ont) JBL Xpl serien som jag själv har haft är en annan guldklimp. Dali 40 och Skyline serien är även det roliga talare
Osv osv

http://www.audioheritage.org/ hittar du allt om äldre jbl även pro högtalarna.
Direkt länk - http://www.lansingheritage.org/html/jbl/jbl.htm

Snell kan jag inte så mycket om så dom lämnar jag utanför.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/23 :  17:26:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Släng ett öga på B&W Matrix-serien också! Där kan man göra bra klipp!

Hade själv ett par B&W 801F (första 801'an) för ett par år sedan! Riktigt bra högtalare, men kräver en hel del ström för att blomma ut. Funkar faktiskt i ganska små rum med tack vare sluten låda som gör att den kan placeras nära bakvägg. Även justerbart mellanregister och diskant.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/10/23 :  18:32:19  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Håller med om gamla 801:ans förtjänster!
Jag ägde ett par såna i många år och trivdes jättebra med dessa.
Hade också ett par kappa 9:or och gillade dem med fast jag tycker att de kräver alltför mycket slutsteg för att driva på ett bra sätt fast skaffar du ett gammalt Dynamic precision steg tex så klarar du dig.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/10/23 :  18:34:44  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Skall du skaffa ett par högtalare i kappaserien så skall du nog kolla upp upphängningarna på basarna också. De är av skum-variant så de kan ha torkat ut och då måste man byta dem.

Stereotypen
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/10/23 :  19:10:43  Show Profile Send urban a Private Message
jag har ett par Kappa 7, den lite mindre modellen med EMIT-diskant,Polydomemellanregister och 12-tumsbas i sluten låda.
Jag köpte dessa med söndervittrade skumkanter på basarna. Hade egentligen tänkt använda lådorna till ett GörDetSjälv-projekt men då jag hittade repsats för kanterna för ett par hundra spänn på E-bay så tänkte jag att man kunde ju prova !
Och vad kan man säga - Infinity är Infinity ! Kanonljud !!
Jag vet inte riktigt hur dessa gamla lådor gör men det låter verkligen helrätt.
Dom lite större modellerna låter ganska säkert ett snäpp eller tre bättre men jag tror dom fodrar kraftigare slutsteg än vad 7:orna troligen gör (har annars bara hört ett par Kappa 8.2 -tror jag det var men med helt annan elektronik och annan miljö) . Dessa har jag drivit med 7.5 Triodwatt till över 90db's ljudnivå med behållning.Nu kör jag med QUAD 606 och det verkar vara en riktigt bra kombination. Med bra inspelningar så blommar ljudet verkligen ut! ( detta i kombination med QUAD CDP-2 och QUAD QC24-pre)
Kappa 7 verkar dessutom vara betydligt billigare i inköp än sina storebröder, en ekonomiskare inkörningsport till "Kappavärlden"
Lycka till!!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:04:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om Renaissance 90
Hellre dom än Kappa 9.x för dom är sunkiga. 9o är ingen dålig talare fast dom tillhör väl inte klassikerna kanske.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:05:30  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
"Helylle-Kappa:n" eller raffiga "J B Ellen" är troligen en ren smaksak! Men de är ju lite av "Texas Special" också, och lite för stort (som det mesta från Texas). Tycker jag.
Iband önskar jag ändå, att mina Rogers LS3/5a hade mer av de resurser som dessa jänkar besitter!

Oh, England - my lionheart!
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:20:42  Show Profile Send Monster a Private Message
Det är just det om min hifi klarar av ett par kappor. Kör Unico Pre/DM och det är en rörhybrid på 150w.

Det andra är att man (jag) vill inte köpa något som är fallfärdigt har varit med om det förut och fick inte riktigt ordning på omkoningen.

Var är ett riktpris på ett par Kappa 8

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:20:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett par större JBL monitorer hade ju inte skadat

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:27:04  Show Profile Send Digger a Private Message
JBL högtalarna brukar ju dessutom vara lättdrivna
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:37:04  Show Profile Send Monster a Private Message
Har letat efter ett par JBL dolly P men dom är dåliga på beg marknaden.
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:41:11  Show Profile Send Digger a Private Message
Finns ett par i Danmark.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:56:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vilken modell ?
Det skiljer sig ganska mycket i mellan dom

Edit
Såg ett par 4430 på www.hifi4all.dk , jag antar att det är dom du menar
10K Dkr

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/10/23 21:01:45
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/10/23 :  21:04:02  Show Profile Send Digger a Private Message
Stämmer bra det.
Har själv varit lite sugen på dom faktiskt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000