Author |
Topic |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 22:29:01
|
Kan någon vänlig människa ge mig tips om en anläggning för en rimlig peng som är duktig att måla upp en levande ljudbild i alla dimensionerna ?? Måste man tvunget betala en stor mängd pengar?? Alltså en budgetvariant av High Fidelity. Det behövs CD spelare, förstärkare och högtalare.
Mvh Leif |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 22:39:18
|
Lavardin IS begagnad för 10' piP högtalare 7' Squeezebox 3' lampsladdar
Minimalistiskt och välljudande |
Artphotography |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 23:19:33
|
Vad är "en levande ljudbild"? Vad menas med "i alla dimensionerna"? Vad är "en stor mängd pengar"? Vad är "High Fidelity"?
Jag tror samtliga svaren på de frågorna är lika personliga och olika som anläggningarna vi sitter på.
Levande ljudbild? Börja med att ställa upp högtalarna så bra som möjligt. I alla dimensioner? Svår... Men ett par bra uppställda golvare i ett akustiskt fördelaktigt rum är en riktigt bra start. En stor mängd pengar? Handla begagnat! Dyrt är billigare och billigt är en spottstyver på begagnatmarknaden. Budget High Fidelity? Riktigt svår... Här är det du som drar gränsen.
Cd, stärkare och högtalare är enklare att rekommendera, men svårt att säga vad som faller dig på läppen. Kanske...
En Linn cd En Cambridge Azur Ett par Canton GLE
...Om man plockar snabbt i lite annonser här och var. Under 10'.
/M
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 23:33:36
|
Att svara på detta är ungefär lika enkelt som att välja fru åt någon annan. En vettig strategi. Välj ut högtalare du vill ha för ungefär halva budgeten, köp sedan elektronik som matchar för resten. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 23:58:17
|
quote: Måste man tvunget betala en stor mängd pengar??
Hmmm... ja, och nej... Jag förvånas gång på gång hur bra det kan låta för väldigt lite pengar och samtidigt också förvånas över hur oerhört mycket det kostar att få det bara lite bättre...
Det låter mkt bättre hemma hos mig nu än för 7 år sedan... har jag lika roligt med musik nu än då efter ett antal uppgraderingar? Jodå, men attans vad kul jag ändå hade med instegsgrejerna, första steget in i hifi-världen. De prylarna står numera hos mina föräldrar och jag kan fortfarande tycka att det låter riktigt bra om dem...
Jag tror nog att mitt val av stärkare att tipsa om skulle vara en HK 670 beg eller nyare 970...
Sen nåt i högtalarväg från Monitor audio...
Marantz 5001 som cd som lågbudget, eller en Advance Acoustic Mcd 203-II kanske om man lägger någon extra peng, med rör på utgångarna, snacka om att göra musiken levande - gillade verkligen soundet och musikaliteten på den...
Vore kul att börja om från början igen... |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/10/22 23:59:19 |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 00:46:34
|
quote: Att svara på detta är ungefär lika enkelt som att välja fru åt någon annan.
. Det tycker jag låter som en rolig idé
Tja jag drar till med ett exempel på rigg som jag tidigare har ägt själv sånär som på cd-spelaren.
Beg: Von Schweikert Vr2 PrimaLuna Prologue 2 (tyckte jag såg en på hifi4all. Cayin cd 15 eller 17.
Med detta får du en stor och musikalisk ljudbild med livekaraktär som kan spela det mesta. |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 06:50:57
|
Dans förslag är inte så illa,, men det behöver inte vara en Lavarin. Lägg några av tusenlapparna på akustiken. DET gör större skillnad än vilken som helst utrustning. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 07:35:28
|
Tidningen Fidelity har en reportageserie där de försöker få till den "bästa" anläggningen för max 20.000 NOK.
Kanske kan det vara något för dig att kolla upp. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 08:11:27
|
Satsa mest pengar på högtalarna. Köp bra stativhögtalare, då får man mera ljudkvalitet för pengarna än med golvare. Om man saknar bas kan man senare köpa en REL-sub (i mitt tycke kan man bara köpa REL till musiklyssning)....
CD och förstärkare är väldigt bra i dag, men det kanske lönar sig att köpa begagnad förstärkare men ny CD-spelare. Jag är helt emot beggade CD-spelare.
Martin |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 08:36:37
|
quote: Jag är helt emot beggade CD-spelare.
Skulle vara intressant att få veta varför. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 08:45:09
|
Digitaltekniken går framåt med stormsteg. Har man inte up-sampling till 24/192 och 24bits DAC:ar så går man miste om något vitalt. Dessutom är PLL bättre i moderna DAC:ar så jittret är lågt. Gamla spelare strular med avläsningsfel, hopp och hack. Dessutom har jag haft gamla spelare som inte bara ger problem vid avspelningen, utan också fjärren har strulat. Usch och nej för mig.
Martin |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 08:50:30
|
quote: Gamla spelare strular med avläsningsfel, hopp och hack. Dessutom har jag haft gamla spelare som inte bara ger problem vid avspelningen, utan också fjärren har strulat
Det finns begagnade spelare som endast är ett par månader "gamla". Låter på dig som att det endast finns spelare från 80-talet att få tag på.
|
|
|
|
Topic |
|