HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffeldiffraktion / Första post
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:25:01  Show Profile Send luminous a Private Message
Hej!

Verkar vara ett bra forum det här, med många kunniga personer. Först en liten presentation... Jag är en ljudgalen 17 åring som har varit intresserad av HiFi de senaste nio åren ungefär. Nu på senare år har jag blivit mycket intresserad av hemmabygge av högtalare, så jag har försökt suga i mig all information jag hittat på internet. Jag har ännu inte gett mig på något "fullrange" projekt utan har hittils åstakommit två subbar.

Till frågorna...
De senaste diskussionerna om diffraktion har varit intressanta. Så nu har jag lite funderingar:

Varför sägs tyg eller något annat dämpande material på baffeln ge mindre diffraktion? Kantreflektionerna blir väl desamma?

Får man några fler problem man om man placerar diskanten vid sidan om lodlinjen förutom fasproblem offaxis horisontellt? (om de andra elementen är i mitten) Annars verkar det ju vara ett bra sätt att jämna ut diffraktionen på.

Hmm... läste på linkwitz labs (stavning?!) hemsida tror jag att det kunde vara fördelaktigt om man har en tvåvägare om baselementet blir direktivt innan baffeldiffraktionen sker. Det verkar ju inte så smart...!? Såvida inte baffeln är smalare än elementet på något sätt...


MVH | Life's too short for bad sound

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2002/12/10 :  03:13:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
På det senare tror jag att han menar att man skulle dela i närheten av baffeldiffraktionsfrekvensen. antagligen för att slippa det där området runt frekvensen för den kan vara lite "knäpp"(brist på bättre ord).

förresten, menar han inte på dipole högtl.are då?
Då blir dom direktiva under baffeldiffraktionsfrekvensen.

"baffeldiffraktionsfrekvensen" copyright Lövan

Edited by - Lovan on 2002/12/10 03:17:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000