HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdelen krånglar *hjälp*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/24 :  20:28:17  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Idag har jag då tagit mig an att bygga upp nätdelen för min vänstra Zap pulse. Den första kanalen (högra sidan) hade jag igång med varsin 4AT säkring på vardera kabel på primärsidan.

Men denna smäller säkringen med 4At, 5AT och vid 6,3AT går traffon igång 1 sek, men sen smäller en av säkringarna! Tvi! Jag som inte har större värden hemma! Traffon som sitter på högersidan har aldrig smällt någon säkring, den gav sjutton i att starta bara, men med denna säger det POFF på direkten.

Har jag fått en traffo som vill ha mera kräm än den 2x38v 500VA jag beställt?? denna verkar kräva minst 7AT säkringar, hela 3AT++ mer än den andra. (har inte gjort några mätningar än... måste ju ha bamsefeta säkringar då)
eller är det ett tecken på att nåt är galet i nätdelen?

Senast jag använde första kanalen (högra) blev det kortslutning över likriktarbryggan så jag ska löda om allt där innan jag testar något med den!

Har föresten tagit några bilder med digitalkamera som jag kan visa imorn på nätdelen...

mvh t-rex




Edited by - T-ReX on 2002/12/04 18:41:34

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/25 :  20:03:55  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Det kan vara så att någonting i din nätdel är felbyggt då säkringarna hela tiden smäller.

Hur stor är den trafo som du får problem med? 500 VA? 800 VA? eller större?

Prova annars att tillverka en mjukstart till trafon. Det brukar spara en hel del säkringar... 7 A tycker jag låter väldigt mycket nämligen... Det skulle ju motsvara en effekt, vid 220 V, på ca. 1300 W...

Är kondningspaketet oxo väldigt stort? isf behövs definivt en mjukstart av dessa. Låt dem först ladda upp via ett motstånd.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/25 :  22:55:40  Show Profile Send Ionizer a Private Message
om man bygger en mjukstart, ska lasten(förstärkeriet alltså) vara bortkopplad under mjuk-uppladdningen?

"Traffon som sitter på högersidan har aldrig smällt någon säkring, den gav sjutton i att starta bara"
Så ingen sida fungrar som den ska? låter som en felkoppling..
Har du bara trafon i när säkringarna briner? eller är hela nätdelen i?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/26 :  08:25:43  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"om man bygger en mjukstart, ska lasten(förstärkeriet alltså) vara bortkopplad under mjuk-uppladdningen?"

Ja det är absolut ingen mening att ha den inkopplad då nätdelen mjuksstartas. Med tanke på att, om förstärkaren har både en positiv och negativ matningsspänning, matningsspänningarna kan skilja i potential medan förstärkaren startar. Vi vill ju inte skicka ut DC till högtalarna, eller hur?

Även om förstärkarsteget har en kondning i serie med utgången så kommer ett ganska tydligt "plopp" att höras om spänningarna inte läggs på utgångssteget exakt samtidigt. Kan vara skadligt om nivån är tillräcklig.

"Har du bara trafon i när säkringarna briner? eller är hela nätdelen i?"

Är det så att endast trafon är ikopplad när säkringarna smäller så är det förmodligen en kortslutning i den. Kolla, kolla och MÄT! Att lindningarna är ihopkopplade riktigt. Har själv råkat ut för detta missöde då jorden råkade kopplas till plus... Trafon började helt enkelt ryka o blev varm... så varm att plasten smällte!

Ett tips. Första gångerna du startar nätdelen, använd en "trög" säkring. Dessa tål höga "impulsströmmar" mycket bättre än snabba säkringar. En 3 A trög säkring klarar säkert ca. 5-6 A i några millisekunder. Detta borde räcka för att få igång nätdelen, man får som du redan innan förmodligen visste en väldigt hög ström peak just när trafon går igång och kondensatorerna skall laddas upp. Detta då kondningarna fort som s-tan suger i sig ström då de är "tomma".



Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:20:05  Show Profile Send T-ReX a Private Message

För det första så tar jag tillbaka: "Traffon som sitter på högersidan har aldrig smällt någon säkring, den gav sjutton i att starta bara"

Har kommit fram till att den mjukstart jag hade då var sönder, därför som ingen säkring brast.

Jag har nu en fungerande mjukstart, specarna för nätdelen är som följer: 6x10.000uF 2 likriktarbryggor och en elfa 2x38v 500VA traffo för varje kanal, dual mono mao. Kopplingen kan du ser här:

http://t-rex.minhembio.com (längst ner, inte nån höjdar bild men jag hoppas ni ser)

Jag har AT säkringar innan traffon, har en för varje primär tråd, lite onödigt, men men :) Höger sidan startade fint upp med 4AT då hela nätdelen är inkoplad, men vänster verkar dra mer kräm av nån anledning! (hela nätdelen inkopplad)

Jag har mätt resistans över lindningarna och då fick jag exakt samma resultat för båda mina traffos, 3,4 över primär och 0,8 över vardera sekundärer. Kolla gjärna på bilden från länken ovan o se ifall ni kan se nån fel koppling! Jag hittar inge fel :)

Hur kan jag mäta på traffon mer än resistansen? (spänning mm måste jag ju få igång den först...



Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:21:51  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag kan tillägga att jag lyckades rycka en propp i elskåpet igår! Utan att AT säkringen gick Udda?



Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:23:29  Show Profile Send T-ReX a Private Message
kan försöka förklara i text vart trådarna går: (från bilden på minhembio)

vänster brygga:

röd kabel från traffo, hörnet höger upp
grön kabel från traffo, hörnet vänster ner
vänster upp görnet , där + är markerat går till + sidan av konding banken
höger ner hörnet går till jordpunkten

höger brygga:

vänster upp hörnet, kabel till - sidan av konding banken
höger upp hörn, blå traffokabel
vönster ner hörn, brun traffokabel
höger ner hörn där + är markerat går till jorden

Tydligare?





Edited by - T-ReX on 2002/11/26 13:35:22
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:47:21  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Testa med att endast koppla trafon (obelastad) till väggen MED SÄKRINGAR!!!! Men tag då några små AT säkringar. 1-4 A säkringar ska hålla! Mät sedan spänningen mellan sekundärlindningarna så att du kopplar dessa rätt till resterande nätdel.

Jag har svårt att tro att felet ligger i trafon, men det är bäst att kolla den först. När du fått dessa rätt koppla sedan trafon till likriktarbryggan. Se till att koppla sekundär lindningarna (varm och kall) till rätt stift på likriktarbryggan. Mät sedan på likriktarbryggan så att den fungerar som den skall. Har du ett oscilloskop så är det kanon att mäta med ett sådant. Du bör se en hel likriktad kurva dvs inga mellanrum mellan "pucklarna" (alla sinus pucklar ska ha positiv spänning). Har du bara en multimeter med en frekvensräknare så ställ den på AC och kontrollera så att frekvensen är 100 Hz.

Det finns risk för att denna har brännts eftersom dina säkringar har gått hela tiden. Hur många ampere är likriktarbryggan specifierad för?

Om du får denna att fungera som det skall kontrollera då NOGA! så att alla kondningar är kopplade med rätt polaritet, inga kortslutningar m.m. När du är helt 100 % säker på detta (mät med multimeter den där piiip funktionen som finns för att se om någonting har kontakt, mäter du mellan plus och minus ska det INTE pipa!) så kan du även koppla in dessa (efter likriktarbryggan förståss). Belasta INTE! nätdelen med något ännu. Startar det upp utan att fler säkringar går så är det bra. Mät sedan spänningen på nätdelens "utgång". Alltså där du sedan kopplar på slutsteget.

Har du den likspänning som du ville ha? Isf skall nätdelen vara OK.

Nätdelen i din förstärkare är kopiöst stor, den kan med andra ord lagra groteskt mycket energi. Skulle några kondensatorer kopplas fel så löper du stor risk för att de exploderar. Och det rejält med den storleken som du har. Så var försiktig som sjutton med det. Även om man inte skadar sig av explosionen så innehåller kondensatorerna en syra (elektrolyter då) som är skapligt farlig att få i ögon och andra slemhinnor. Förstör även kläder :(

Jo jag vet... Har lyckats koppla (en liten) elektrolyt fel en gång... Det small som fan (3 st kinapuffar ungefär) syran smaka fan! :) Lyckades dock skydda ögonen.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:53:39  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Du det ser lite halvskumt ut på bilden av din nätdel...

Du har seriekopplat några kondningar? Varför?

kan du skicka mig ett schema på hur du tänkt dig din nätdel?

niklas.h@mhengineering.se



Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:53:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det ser ok ut. Ihopkopplingspunkten är GND.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Svennelito
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:30:15  Show Profile Send Svennelito a Private Message
Använder du den här?

Har du märkt att ena likriktaren är vänd där och har du kopplat likadant?

Edited by - Svennelito on 2002/11/26 16:30:37
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:30:09  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nagref: Je mig kom på varför det såg ut som det gjorde på bilden.

Plockade tom fram PSpice o lekte lite =) Mmmmm goda minnen.


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/27 :  01:36:04  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Svennelito: Japp det är det schemat exakt som jag följt, mina likriktarbryggor är vända åt olika håll, jag ritade ut vart + tecket är utmärkt på själva bryggan.

Likriktarbryggorna tål 35A 1000V styck så det borde inte va ett problem.

Jag har bara en multimeter med A/V/ohm/kapacitans mätning...
Saknar oscilloskop

Ska testa att löda loss traffon o bara köra den, säkring och softstarten (det spelar väl ingen roll att jag har den kvar innan? )..

Då jag mäter utan last, vilken spänning kan jag vänta mig? Lite högre än den med belastning?





Edited by - T-ReX on 2002/11/27 01:47:55
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/27 :  01:38:03  Show Profile Send T-ReX a Private Message
hmmm Jag gjorde piptestet över kondingarna!! Mycket konstigt resultat!!

Om vi utgår från bilden, de 3 översta pep det inte på!
Alla 3 på undre raden pep det på! *hua* Det pep inte på nån i den andra högra sidan av nätdelen.

Vad kan då vara fel? likriktarbryggan? (då kan iaf bara en av dem vara kajko)




Edited by - T-ReX on 2002/11/27 01:40:06
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/27 :  09:12:33  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Så... Om någon talar om för mich hur jag slänger in bilder i forumet så kan jag visa hur jag skulle ha byggt nätdelen... Denna kanske är lite enklare när man praktiskt ska bygga ihop nätdelen då båda diodbryggorna kopplas åt samma håll (inga missförstånd då det ska kopplas). Samt så har jag simulerat den vid en AC-spänning (eg. från sekundärlindnigen på 50V, 50Hz).

T-Rex: Iom att det "piper" när du mäter mellan plus och minus på de 3 undre kondningarna så är de kortslutna! Detta vill vi undvika...

Se på den ritning som jag skickar till din mail. Och koppla därefter. Jag har satt ut märkningen på diodbryggan så att du lätt ska kunna få det rätt. (+, - och ~ (växelspänning)).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/27 :  14:35:41  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Skickade ett amil wolfie, för mig ser det ut som samma fysiska koppling men lite omskuffat i schemat bara...?

Har gjort lite mera test nu! har kopllat bort ALLA tåtar som går mellan bryggorna och kondingarna:

Likförbannat så piper det på de 3 undre kondingarna, :(
Kan de ha blviit kortslutna?



Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/27 :  14:51:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det kan pipa när man mäter på kondingar och speciellt när de är så stora som dina. Det beror på att den spänning som DMM'en matar ut inte genererar en så stor spänningsskillnad förrän kondingarna bli lite uppladdade. För att verkligen testa om de är kassa med pipfunktionen så får du koppla bort motstånden och koppla in dmmen över kondingarna och hålla den kvar där en bra stund. Slutar den tuta så är de ok.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:27:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Kopplade bort motstånden på 2 av dem o då piper det inte längre! Den 3de där GNd är inkopllad piper inte heller :)

Får helt enkelt koppla en sak i taget då!

Det var iaf skönt då den modellen av kondingar inte går att köpa längre *phew*




Edited by - T-ReX on 2002/11/27 16:29:38
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:35:18  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Grejt!

Helt riktigt att koppla en sak i taget T-Rex. Då blir man helt säker på att det ligger blir riktigt.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:38:21  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Näe om man skulle gå över till att fortsätta med att försöka få ihop schemat på ett slutsteg... Blir ju aldrig färdigt.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:03:30  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Så med en softstart kopplar man bara in en elektrolytbank åt gången?
är det "typ"
1 trafo
2 +bank
3 -bank
4 belastning
med lite fördröjning imellan?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/28 :  15:04:58  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Njaäää... Man brukar väl oftast ladda upp kondensatorerna via ett motstånd, så att man får en bestämd tidskonstant, 1/RC. Denna tidskonstant motsvarar den tid (i sek) som det tar för kretsen att laddas upp till matningsspänning. Detta för att få en spänning som sakta "går upp" till matningsspänning eftersom detta leder till att kondensatorerna inte drar en stor strömimpuls från trafon.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:38:29  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Ja då har jag kopplat allt steg för steg, inget fel på någon traffo!
Har nu båda kanalerna inkopplade med traffo och likriktarbrygga, allt väl så långt, båda traffos startar upp med 4at säkringar.

Men då jag nu mäter DC för vardera sida så får jag +- 34,8V på den ena sidan och +-35,8V på den andra, är detta normala värden? Inget kondingpaket är alltså inkopplat.

Om jag sedan vänder på kontakten i eluttaget så kan jag mäta upp 35,8V på den sidan som innan visade 34,8V
Kan det va så att jag kopplat ihop mina 2 traffos primärer "fel"? (de har ingen märkning alls på primärsidan så det är möjligt) är en dual mono kontruktion föresten.

Traffosarna är specade till 2x38v

Väntar med att koppla in kondingarpaketet ett tag tror jag




Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/12/04 :  19:29:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
är trafon specad till 2*38VAC borde du mäta runt 54VDC efter likriktning (DC=ACx1,414)
jag har varit med om att likriktarbryggorna inte har varit riktigt isolerade från metallhöljet, prova att isolera dom från chassiet!
ser annars väldigt bra uppbyggt ut!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:47:50  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Ok, fast det är väl då jag har hela kondingpaketet påkopplat som jag ska få ca +-54V?

Just nu hade jag likriktarbryggorna hängandes i luften så någe isolationsproblem kan det inte vara.



Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:04:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ja, kondingarna måste vara med i leken annars är det bara rippel..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000