HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Parametrisk EQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2007/10/26 :  10:31:56  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag säger bara; gå in på hometheatershack.com och försök mätta Er på den digra infon som finns där om hur man får bukt med rumsnoder i basregionerna, om ni inte redan varit där. Där finns mjukvara och mängder av tips och trix för gratis nerladdning. Medlemskap är ett måste, men anspråklöst.

Här står det fakta om de mest prisvärda EQ'na samt ett eget forum som bara handlar om hur man kan behandla elaka ståendevågsfenomen utan att möblera/bygga om hela lysssningsrummet Och tro mig; kunskapsnivån på medlemmarna är mycket god (bortsett från mig då)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2007/10/28 :  00:33:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har ett dBS Drive Rack. Det har stallbar delningsfrekvens low mid och high, grafisk eq och parametrisk. Oavsett om man forandrar q vardet elektriskt sa ar det ju det akustiska som spelar roll. Dvs den transientatergivning man far ut i rummet. Och den ar troligvis helkass innan man notchat bort peakarna. Den parametriska har bara 3 band men du kan valja exakt vilken frekvens du vill jobba med och amplitud hoja eller sanka samt q varde. Du kan valja shelf eller bell curve. Shelf kan vara bra for att ta bort baffelsteget. Bell Curven ar bra for att ta bort en peak.
Den har ocksa frekvensanalysator. Vilket ar ett maste. Jag har hela anlaggningen uppbyggd kring denna pjas. Det enda problemet jag har ar att jag inte har kommit pa hur jag ska spara mina installningar.
Mvh
J

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/10/28 :  08:57:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Minsta Q-värde för respektive modul är 1/10 oktav i den parametriska EQn och 1/60 oktav i modulen feedback destroyer (FBD).

Jag har uppfattningen att 1/10 räcker praktiskt sett men om inte så kan man ju alltid toppa med FBD.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000