Author |
Topic |
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 09:54:46
|
Håller på att testa olika D/A-omvandlare. Är lite sugen på att testa en DAC med PCM63-chippet. De jag verkligen skulle vilja testa, Monarchy NM24 och Tentlabs t.ex., är lite för dyra i dagsläget ...
Har sett ett par Sentec Diana nyligen till salu. Den DAC:en var ju väldigt populär bland vissa för ett par år sedan. Finns det någon på forumet med erfarenhet av Dianan? Och vad tyckte ni om den i så fall? Jämför gärna med något annat ni hört (även sådant ni tyckte lät bättre) ...
Johan |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 11:28:34
|
Jag har hört den vid ett par tillfällen, låter OK. Inte "Wow" men OK. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 12:11:33
|
Jag har ägt en Diana, hade den säker ti 18mån. Ljudförbättring i min anläggning var tydlig (Kör en dvdspelare som CD) Sålde Dianan för några månader sedan och det va först då som jag verkligen fattade hur mycket den gjorde för ljudet därhemma. Du får mycket välljud för pengar.
|
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 17:23:49
|
Bernt och ayayay, tack för input!
Vi får se, kanske läge att invänta en begagnad Tentlabs el. Monarchy ... Eller så köper man en Diana för att testa, hmm, svårt det här ...
Johan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 17:26:44
|
Vad ligger en beggad Diana i pris på ett ungefär tro? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 19:51:05
|
Hallå Bernt!
Har sett ett par nyligen för runt 2500 på Hifimagasinet ... Vet inte om jag kommer att testa, men om gör du det berätta gärna hur det låter jämfört med McGyvers NOS-DAC ... Om jag skaffar en skall jag meddela lyssningsintryck på forumet (Har nu, förutom 1543:an, testat en NOS 1545, och får en NOS AD 1865 nästa vecka förhoppningsvis ... Skall berätta i någon tråd om intryck när jag gått igenom ett par olika DAC:ar ...).
Johan |
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 16:56:26
|
Jag ägde en Diana tidigt på nittiotalet. Då körde jag den ihop med en Pioneer PD-91. På den maskinen gjorde det relativt stor skillnad. Som jag minns det var det mesta bättre, både ljudbild och klang. Men man ska alltså komma ihåg att detta är cirka 15 år sedan och tekniken har väl gått fram lite sedan dess antar jag. När jag på den tiden bytte ut detta mot min första Wadia, en sexa, var skillnaden ändå enorm. Jag skulle trots att den då lät bra fundera både en eller två gånger om inte något modernare ändå är att föredra, det borde finnas lite modernare grejer till samma pris som ger mer välljud. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 17:35:48
|
Bernt den kostar mer än den förtjänar. quote: Vad ligger en beggad Diana i pris på ett ungefär tro?
Den var nog bra en gång på 80 talet ( har provat nyss )
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/10/26 17:38:23 |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 18:23:01
|
bfjohansson och Lech! OK, jag lyssnar på er och lyder ert och Bernts råd, och avstår ... Men en bra implementerad PCM63:a tänker jag i alla fall prova! Tack för input!
Johan
|
Edited by - Jolojl on 2007/10/26 18:31:37 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 19:32:41
|
Det här med Dac:ar är en soppa för sig. Benchmark tycker många om. Det gör inte jag !! ( knäpp kanske ) CityPulse 7.2xx från Hongkong ( 2800:-) låter lika bra eller lika dåligt som jag ser det. Prisskillnaden är "mycket stor".
I min personliga Dac utvärdering lutar det åt att "input" till Dacen betyder mer än dacen i sig själv. Jitter och annat som skapas i källan innan gör att dac valet nästan inte förbättrar utan snarare tvärt om. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/10/26 20:09:10 |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 23:09:31
|
Min H/K 7725 har PCM63 k-grade chip. I övrigt kan nämnas att H/K använder nån form av realtids interpolation till 18bit (eller om det är 20bit, har lite dålig koll) innan pcm63 tar hand om signalen. Den står sig, i mina öron och de andra som varit närvarande vid jämförelser, mot dagens spelare i 10kkr klassen (även testat med riktigt dyr kringutrustning). Lite kul då min spelare är i dagsläget inte värd många kronor på "marknaden" (nypris 10kkr -97). Skulle dock själv inte lägga så mycket pengar på gammal utrustning, speciellt digital, så att pris på äldre utrustning kan vara lågt är väl förståeligt. Men ibland undrar man ju exakt hur mycket "utvecklingen" går framåt, ska man tro broschyrerna så dubbleras väl välljudet varje år ;) |
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 11:08:25
|
Oj, här ramlar in det in svar! Kul!
Lech: jo, DAC:ar är lite av en soppa , men som jag hört av någon här på forumet, hifi är lite som att laga mat, en del vill ha mer salt, andra mer peppar ... Tycker ändå det är lite kul att testa, lite som att testa olika rör (men såklart mer komponenter och därför större variation ...).
-AG-: håller med, tror inte heller att teknikutvecklingskurvan motsvaras av en allt-bättre-ljudkurva ... Det mest "hypade" chippet idag är ju t.ex. 1541-an, och det är ju inte precis nytt ... Men det är klart att ju längre tid som går, och ju mer utrustning som kommer ut, desto större sannolikhet att saker i ens smak dyker upp, men hur mycket av det som varit känner man egentligen till? Här är en kul länk som jag läste för några månader sedan (och skall läsa om): http://www.nutshellhifi.com/library/tinyhistory1.html
TomasF: tack för länken, hade läst artikeln men har svårt att översätta mätningar till ljudupplevelse ... Artikelförfattaren själv verkar dessutom tycka att saker och ting låter likadant hela tiden ... Men tack hursomhelst!
Johan
|
|
|
|
Topic |
|