HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förlag på golvhögtalare önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  12:42:48  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har funderingar på att uppgradera på högtalarsidan. I dag har jag ett par PMC FB1+.

Jag har lyssnat på några högtalare (Sonus Faber och System Audio) som har imponerat vad gäller topp och mellanregister, men när det kommer till basen är de långt ifrån vad min FB1+ levererar.

Vad kan ni rekommendera för högtalare som har bättre topp och mellanregister och minst lika bra bas som mina befintliga?

Jag är inte intresserad av att behöva komplettera med en eller flera subar utan det ska vara golvhögtalare som kan leverera välljud.

Prisklassen får vara upp till 40 kSEK.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/19 :  12:45:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Monitor Audio GS60 kanske? Snygga och riktigt bra ljud. Basen går möjligen inte lika djupt som de 22 Hz dina FB1+ ger (finns knappt någon högtalare under 40k som gör), men mellanregister och diskant är riktigt bra. Kostar nog ca 30k. Provlyssna! Annars kan du ju testa Dynaudio Contour S3.4 (ca 30k) och Audiovector Mi3 Signature SE/Avantgarde SE (30-40k). Du skulle ju kunna testa PMC OB1 annars som väl kostar runt 40k? Bör ju vara ett lyft om du gillar PMC-ljudet.

Jag är avundsjuk på att du kan lägga så mycket cash på nya golvare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/10/19 12:47:08
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/10/19 :  12:53:40  Show Profile Send Manga X a Private Message
pi60 är mitt stående förslag.
Jag har ett par själv.
Synd att jag inte bor kvar i Enköping då hade du (Vox) kunnat dyka över för en "demo"...


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:05:52  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jag är avundsjuk på att du kan lägga så mycket cash på nya golvare!

Det kallas prioritering.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:14:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det kallas prioritering.


Japp men har man (som jag) fler intressen än hifi & musik som kostar mycket pengar, och samtidigt en sambo som vill ut och resa etc, så blir det svårt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/10/19 13:15:17
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:16:26  Show Profile Send plind a Private Message
Vet inte vad dessa kostar men skulle tro att de ryms i budgeten.

http://qrs-speaker.se/index.php?menuid=008

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:30:08  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag tänkte förslå samma tips som matte76, PMC OB1. Borde kunna bli ett lyft i mellanregistret med tanke på det är en 3-vägare.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/10/19 13:30:24
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:30:46  Show Profile Send plind a Private Message
Ytterligare ett förslag.

http://www.akkelisaudio.com/reviews/beethovencg.pdf

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:11:31  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons Grand Artist!



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:21:03  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jag tänkte förslå samma tips som matte76, PMC OB1

Sitter samma typ av diskant i OB1 som i FB1+ så jag tror inte att toppen blir bättre.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:22:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Det börjar trilla in förslag nu vilket är kul, men hur många av er som kommer med förslag har hört ett par PMC FB1+ och vet vilken bas jag pratar om?

Högtalaren skall även kunna återge basen vid låga ljudnivåer.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:28:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Dum fråga kanske, men har du provat Sonus hemma med dina egna prylar? Kan ju vara nåt så enkelt som att en viss komponent inte lirar riktigt bra med diskanten i dina högtalare? Har ju PMC själv och med "fel" kablar och kringutrustning kan diskanten bli lite påstridig... Matchning är som vanligt A och O.

Bara så att du inte börjar uppgradera i fel ände så att säga...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:58:11  Show Profile Send Marc a Private Message
Vox, jag vet inte om detta stämmer i praktiken, men om man för in ett extra mellanregister-element, borde man inte avlasta diskant-elementet då så att det kan "fokusera" på ett smalare register och kanske göra detta bättre än om det måste täcka ett större frekvensomgång?

Vet inte om det är så, utan det är snarare än spekulation från en amatör om hur jag intuitivt tycker att det "borde" vara.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:01:11  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
har du provat Sonus hemma med dina egna prylar

Japp, har haft ett par hemma och diskant och mellanregister var ljuvliga, men i de nedre regionerna var det tyvärr tunnt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:02:57  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
men om man för in ett extra mellanregister-element, borde man inte avlasta diskant-elementet

Ingen aning om det är så eller inte. Jag är lyckligt inkompetent inom det området.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:16:11  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Castle Conway 3 är en högtalare som jag skulle vilja prova hemma. Den är dessutom snygg!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:35:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tja.. Jag kan rekomendera en provlyssning av Gallo ref. 3.1 med tillhörande slutsteg ska nog kunna fås för 40000:-.
Smidiga högtalare med utseende och upplösning i toppklass och med tillhörande slutsteg även riktigt djup bas.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:40:43  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Castle Conway 3 är en högtalare som jag skulle vilja prova hemma. Den är dessutom snygg!

Vilka högtalare du vill prova kan du berätta om i en egen tråd.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/10/19 :  17:00:28  Show Profile Send Nitram a Private Message
Dessa SF Cremona såklart...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17759


...om det nu fick va beggat...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/19 :  19:10:53  Show Profile Send dwain a Private Message
jag slår också ett slag för qrsn. Spelar mkt bra. dock inte så djypt som 22hz men i rätt rum får du nog ner dom till en 24-25hz och detta klarar dom med rejäla nivåer. Annars så som nån säger varför inte uppgradera inom märket du har. Jag tror nog teorin om att dubbla mellanregister kan lasta av och ge bättre diskant
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/10/19 :  20:13:00  Show Profile Send rolandm a Private Message
Bas... :) Vad är problemet med de högtalare du har?
Nåväl, om jag hade de pengarna så skulle jag satsa på ALR Jordan Note 7.
Det jag gillar med ALR Jordan är det nyktra, rappa, snabba, snärtiga och rena högupplösta ljudet - kvaliteter som även finns i basområdet. Förmågan att flytta luft och ge fysiska uttryck och "smockar" i magen finns där, men inte så uttalat, det viktiga är rappheten, tonaliteten, upplösningen i basen snarare än det absolut största, maffigaste släggan. Diskanten är luftig och övertonsrik, mellanregistret tydligt och äkta.
Ja, helt klart rekommenderar jag Note 7 för provlyssning.


Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/10/19 :  20:44:21  Show Profile Send Smackman a Private Message
Du kommer ialf inte bli så mkt klokare här...så ge dig i väg o lyssna själv nu !
Det finns massor med högkvalitets burkar mellan 20-40k .
Seså åk nu :=)


Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  22:27:39  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vad är problemet med de högtalare du har?


Det är inget problem med mina högtalare. Det hela bottnar i att jag vet att det finns högtalare som presterar så mycket bättre i topp och mellanregistret, men de jag hört kan inte mäta sig mot mina nuvarande i de nedra regionerna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  22:28:53  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Du kommer ialf inte bli så mkt klokare här...så ge dig i väg o lyssna själv nu !


Tanken med tråden är att jag skall få tips om vilka högtalare jag skall lyssna på.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2007/10/20 :  14:12:03  Show Profile Send kimson a Private Message
Hittade dessa på Hifimagasinet, har dem själv och är väldigt nöjd. Är där emot urusel på att beskriva i ord hur hifiutrustning låter, men det har ju många andra gjort redan. Hur som helst ett bra pris verkar det som.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19119

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/10/20 :  18:29:14  Show Profile Send edison a Private Message
Fler mellanreg kan knappast ändra en sån sak som hur långt ned i registret diskantelementet tillåts/tvingas att jobba...det bestäms enbart av vid vilken frekvens man delar.Delar man högt får diskanten ett lättare liv...oavsett antalet mellanreg-element

Däremot kan ju 2 mellanreg i D´appolito-konfiguration, (så som på QRS Merkurius) ge bättre spridning i bredd/mindre känslighet för tak/golvreflexer.
Kanske också bättre dynamik/maxnivå i mellanregistret med 2 mellanreg-element(?)

Ang val av högtalare har jag ju inte hört så många i de finare sfärerna...men USHER gillar jag skarpt.
Har hört dom 2 & 2,5 vägarna som kostar ca 20-25.000 och där har varken skön djup bas eller öppet och rent mellan & övre register saknats.

http://www.usheraudio.com/speaker-CP-6311.html
&
http://www.usheraudio.com/speaker-CP-6371.html




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/10/20 18:32:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000