Author |
Topic |
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 09:02:49
|
Då fungerar inte REL till mindre stativare/sateliter som börjar rulla av kring 100hz? Kör REL med 12dB filter på LP-delen? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 09:09:34
|
Jag har säkert gjort något tokigt för det tog inte mer en 10 minuter att integrare sub´n med mina högtalare. Inga problem alls och det är ruskigt svårt att höra var de kopplar i varandra
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 10:11:52
|
quote: Då fungerar inte REL till mindre stativare/sateliter som börjar rulla av kring 100hz? Kör REL med 12dB filter på LP-delen?
Alla påståenden är inte sanna till 100% och allt man läser måste tas med en nypa salt. Om man har högtalare som börjar rulla av vid 100Hz så är de väl nere i -10dB vid 50Hz och då kan man dela subben vid 50Hz och hoppas på bra integrering. Om detta inte lyckas så är det bara att dela subben lägre och få en 'liten' svacka i basresponsen. Jag själv delar gärna lågt men höjer nivån ordentligt på subben så att jag får mycket lågbas. REL är inte särskilt effektstarka så jag upplever att man kan 'vrida upp ordentligt'
Martin |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 10:38:33
|
Kör du med golvare MartinN?
För att enklare höra från lyssningspositionen vad subben adderar eller förstör så kopplade jag in en fjärrstyrd brytare på strömkabeln till subben. På så sätt kan man sitta i sin favoritspot och koppla bort/aktivera subben och på så sätt verkligen höra skillnaderna i realtid så att säga. Nu tycker i alla fall jag att det är lättare att höra integreringen eller "deintegreringen". |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 10:49:26
|
Jag har ett par golvare i ett rum tilsammans med REL sub och ett par stativhögtalare i ett annat rum med en annan REL sub. Subbarna är Strata III och REL T3. Mitt tips är att provlyssna rel T3, i mitt tycke ger den mer för pengarna än Strata.
Bra idé med fjärrströmbrytare. Visst förstår man att vissa tillverkare bygger fjärr till sina subbar.
Martin |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 11:13:12
|
Tips: Prova flera subbar (2 eller helst 4 eller 6 st). Dela dem BRANT och med ett udda ordningens filter (helst ett 5:e ordningens filter både till LP- och HP-delning). Topparna MÅSTE HP-filtreras om man vill få till en riktigt snygg integration för annars får man inte kontroll på fas-förloppet mellan toppar och basar. Dessutom spelar topparna med lägre distorsion pga mindre konutslag. Ha gärna ett filter där man kan ställa LP-delens Q-värde, det går att laborera mycket med enbart det för att få till en riktigt bra artikulation i rummet.
O till sist som många sagt tidigare, en riktigt riktigt bra artikulation i basområdet är det svårt att nå utan att akustiskt fixa rummets brister. |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 13:02:39
|
Ja, ska jag uppgradera sub någon gång så blir det uteslutande en med fjärrstyrning. Tack för T3-tipset dock.
Mvh Martin |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 13:35:10
|
Wolfie: Du får ha öppet hus nån dag så kan folk få höra hur det SKA låta |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
hayabusa
Member
79 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 20:00:21
|
Jag måste nog också gjort något fel. Det är ingen REL eller Velodyne, jag har bara en sub, fasen står på noll, jag delar inte aktivt och ändå låter det kanon. |
, |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 20:03:37
|
Varför skall en sub ha fjärr? Har några sidosystem det? Enklast är väl att justera in den rätt och sedan glömma den. Om den låter bra på vissa skivor och illa på andra är den feljusterad. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 20:05:43
|
För enkelhetens skull så klart. Plus att det är väl inget negativt att kunna justera lite då och då om nu vill det |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 22:37:51
|
Finner faktiskt inget enkelt med det. Blir ju bara förvirrande. En bas borde enligt min mening ställas in så att den passar med rummet. Sen kan man ändra mängden bas på förstärkaren. Annars så kommer man ju bara lyssna på resonanstoppar och ställa in mängden bas för varje skiva efter dom. Enligt min mening är det bättre att justera så rakt det går och sedan kunna höja eller sänka nivån i sin helhet på subben. Då kommer tonkontrollerna verkligen funka och låta helt annat än vad man kanske är van vid. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 22:42:08
|
Kan tillägga att man förstås får göra hur man vill. Fast fjärr till en subb finner jag själv mer onödigt än en skottkärra med Shatki. :-) Kanske inte ifs men bra nära. Skulle hellre ha 2 st utan fjärr än en med. |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 23:07:42
|
Marens, jag tycker inte att ditt resonemang håller.
Du säger att det inte funkar att köpa en "add-on-grej", utan att man ska bygga systemet från början. Men när du bygger systemet från början står du utan någonting alls. Sen är det dags att börja shoppa, och då är ju varje ny del en add-on-grej! Teoretiskt finns det inget som säger att en sub som köps efter att resten av systemet är byggt skulle låta sämre än om suben köptes samma dag som allt annat. Det stämmer heller inte att folk inte köper till nya mellanregister och byter ut. Grejen är att de som gör det oftast har koll på vad de gör. Det gäller nog inte den genomsnittlige subköparen. Men det är inget teoretiskt hinder för att suben ska kunna låta bra, det är bara en praktisk konsekvens där begränsad kunskap leder till begränsat resultat. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 06:50:59
|
Naturligtvis så hade fjärren varit ypperlig just till att sänka/höja volymen och inte till så mycket annat. Framförallt för oss utan någon dedikerad subutgång via en receiver som redan har fjärrstyrning. Tycker också att man borde ställa in den/dem efter rummet i bästa mån, med placering, justeringar och EQ om man inte har fritt spelrum med akustiska åtgärder. Inte många som har det.
Förr justerade jag faktiskt volymen, precis som Harry_up skriver, ofta pga mixningen på olika skivor, men det behöver jag inte göra i samma utsträckning längre. Nu har jag EQ. Nu lyssnar jag inte på mina rumsproducerande toppar längre Och ja, det låter mindre bumligt och entonigt - mer hi-fi alltså |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 10:49:51
|
Marc: Hela poängen är ju att i de flesta fall, om man visste vad man gjorde så skulle man inte köpa en typisk sub till sin befintliga stereo. Det är ju en annan sak om man är fullt införstådd med de huvudsakliga problemen med att integrera en sub. Då skapar man sig andra förutsättningar med andra komponenter som passar bättre för ett sub-system. Tex ett lämpligt aktivt filter förstärkare med lämpliga in-/utgångar och högtalare som passar att högpassfiltreras. Det är det jag menar med att bygga från början och hitta ett fungerande koncept.
En add-on sub är en så universal extrapryl. Det är inte som med apparater att de har en standard, man bara kopplar in dem och de funkar bra tillsammans i 99 fall av 100. Det går att göra en sub med massor med inställningar (som slutkonsumenten ändå inte förstår fullt ut) men ändå kanske man har en typisk stereoförstärkare utan både pre-out/main-in så att man inte har möjlighet att filtrera huvudhögtalarna och ett par högtalare som inte passar att köras fullrange med en sub ens frekvensgångsmässigt (det är snarare regel än undantag att det ser ut så bland de som skaffar sub så det är högst relevant tycker jag). Då blir det någon halvdan lösning med för låg delningsfrekvens och tveksam integration och huvudhögtalarna avlastas inte. Det är många som är nöjda med en sådan lösning men för de som inte lyckas eller är nöjda så kan man ju berätta att det finns anledningar till att det är svårt att lyckas och att de anledningarna ligger på den konceptuella nivån att lägga till en sub till ett godtyckligt befintligt fullrangesystem. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 11:19:23
|
Jag har haft blandade erfarenheter kring högtalare + sub. För tillfället så har jag en kompis JBL LRS6332 studio monitorer på besök,(som för övrigt är sjukt bra, ska skriva några rader om dem i min medlemstråd framöver)som jag har kört med min billiga Infinity Beta sub och det har funkat bättre än jag vågade hoppas på då jag förr har haft lite svårt att få till subbar, men då har jag även haft få placerings möjligheter som är en nackdel. Nu håller jag på att testar att spela på både tvären(mot ena långväggen) i rummet(ska kanske möblera om) och på tvären så är det svårare att få till det med subben och jag tror nog att två subbar är vägen att gå om man vill få stor möjlighet att lyckas med subbar. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 10:31:01
|
quote: Wolfie: Du får ha öppet hus nån dag så kan folk få höra hur det SKA låta
Njaaa... Vet inte om jag är sådär jättesugen på att ha öppet hus direkt, men om någon verkligen är intresserad av att lyssna till hur ett relativt kapabelt återgivnings system låter så går det nog att ordna (du fick ju komma hit en gång i tiden vettja )
Här går det ju att återge musik med ljudtryck kring 120 dB kontinuerligt (vid högtalarna då) utan att det låter ansträngt. I basområdet finns kapacitet för 127 dB@17 Hz... Behöver nästan lite mer headroom i basen ändå... En sådär 136 dB hade varit lagom
Nää, så högt spelar man ju aldrig (det är verkligen extremt högt) men det är rätt gött att kunna spela VÄLDIGT högt (typ en 100-110 dB peak vid lyssningsposition) och samtidigt ha kristallklart och rent ljud. Vid normala lyssnings styrkor (en 70-90 dB) spelar systemet mer eller mindre på tomgång vilket är lika med en totalt distorsionfri och oansträngd återgivning. O så finns gott om headroom för ordentliga transienter om det skulle behövas (man vill ju inte att högtalarna ska börja komprimera ljudet, usch o fy). Har hört så många "hifi"-högtalare som börjar komprimera ordentligt redan innan man kommit upp i realistiska ljudtryck för en akustisk jazz-konsert
|
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Topic |
|