Author |
Topic |
donald
Member
147 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:14:17
|
Rent teoretiskt borde en bra sub bidra till att musikupplevelsen blir större,men enligt min erfarenhet är det mycket sällan att det blir så.Har testat många uppsättningar med stativare och sub men har alltid kommit tillbaks med golvare med hyfsade prestanda som alltid låter bättre.Har ni någon teori varför det ligger till så? |
donald |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:21:44
|
Till exempel: Fasen ska stämma och det kan vara svårt att få till ibland. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:23:06
|
För dålig sub, för dåligt inställd sub.
Själv är jag ju rätt övertygad att det är minst 2 subbar som gäller för att få till det riktigt bra. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
donald
Member
147 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:34:49
|
Har haft Rel Sonus Faber subbar av högsta snitt men lik förbannat låter inte det söm det borde.Våra öron år kanske inte gjorda för att ta in helheten från ett fullregistersystem? |
donald |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:46:59
|
Sen ställer ju rummet till det, vilket i sig talar för två subbar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:51:32
|
Kan det inte vara så att stativarna inte klarar att möta subben på djupet?Jag menar dom spelar säkert så djupt,men inte tillräckligt nivå? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 20:03:32
|
Rummet spelar stor betydelse för detta. Med en sub skapar du än mer energi i rummet vilket tar fram rummets dåliga akustika egenskaper.
Att integrera en sub är ett eget kapitel för sig. Enligt mig skall man inte bara möta upp med en sub utan också avlasta högtalarna så att man får ännu renare mellanregister! Här är fasintegrationen en viktig aspekt, alltså att suben och högtalarna spela "så samtidigt" som möjligt.
En tredje grej är att det är lätt att ställa in en sub fel, enligt min erfarenhet är det lätt att vrida på för hög nivå på subben. Prova hellre det omvänga för låg nivå på subben.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 20:09:28
|
Ja för hög nivå på subben är det verkligen många som har! Då blir det lätt konstigt.
Jag har mina "rätt" inställda volymmässigt till musik, men till film brukar jag dra upp dom ett antal DB för att få den där riktiga krämen ur LFE-spåret. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 20:56:51
|
Ett parametriskt filter är ofta till hjälp om man inte tar Svanå till hjälp. Rumsproblemen är så stora i basen att ställer man bara upp en sub på en plats och ställer in någon viss delning är det i princip en slump om det skulle bli bra. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 21:36:14
|
Köp en Tact 2.2x så korrigerar den ihop högtalarna med subbarna Skall komplettera med två Thor subbar till mina Orion nån gång |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 14:17:28
|
TACT'en tar tyvärr inte bort rumsproblemen och har heller inte en aning om hur du "vill ha ljudet". Alltså är två av mina punkter fortfarande stora problem, trots all digital EQ'ning i världen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 15:05:29
|
Kör golvare OCH sub...det blir kanon !!
men iof bra kostsammare oxå... |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 15:10:55
|
Digitala equar låter inte likadant. Och dom är förstås känsliga för inställningar, men dom är många gånger en räddning för ett rum som man inte av någon anledning kan akustikbehandla fullt ut. Ledtråd: Hur många har Svånarum alla Audio Concept hemma? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 16:15:44
|
Jag ska försöka uttrycka det så att även tekniskt oinsatta kan förstå. Problemet med subwoofer ligger på konceptnivån. Alltså att köpa en add-on-grej som ska fylla ut i den djupare basen. Det funkar helt enkelt sällan tillräckligt bra av många olika teoretiska tekniska anledningar, så att det teoretiskt sett skulle bli bra håller jag inte med om, då har man en optimistisk teori.
Man kan likna det vid att om du har ett mellanregister som du inte är nöjd med skulle köpa ett add-on-mellanregister som ska passa till alla olika högtalare och göra att mellanregistret låter bättre. Det är ett koncept som inte funkar. De flesta förstår också detta intuitivt och skulle aldrig komma på iden att tillverka eller skaffa ett add-on mellanregister.
Av någon anledning så har behovet av bas och bristerna i basen i många högtalare och rum skapat ett behov av en sådan här "omöjlig" produkt. Behovet är alltså så starkt så alla medvetna krafter ignorerar problemen med konceptet och försöker få det funka så bra det går ändå. Då får man lösningar som funkar mer eller mindre dåligt beroende på förutsättningarna, sakerna de ska matchas med osv. Det blir aldrig riktigt bra.
Bättre är att från grunden integrera ett bassystem i anläggningen och ta hänsyn till de anpassningar som behövs i övriga utrustningen redan från början. Man skapar ett koncept från grunden med kontroll på alla parametrar och väljer vilka komponenter som behövs för att åstadkomma det man specat. Då kan det funka väldigt bra, lika bra eller bättre än färdiga högtalare tom i vissa fall. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 21:10:00
|
quote: Digitala equar låter inte likadant. Och dom är förstås känsliga för inställningar, men dom är många gånger en räddning för ett rum som man inte av någon anledning kan akustikbehandla fullt ut. Ledtråd: Hur många har Svånarum alla Audio Concept hemma?
En vanlig missuppfattning att det är Level 3 som gäller, eller inget alls. En tråkig digital attityd. Motfråga: är det bara Wilson-högtalare, Krell-steg eller MBL-högtalare och Nelson Pass-grejer som gäller?
Såklart inte - det finns mellansteg, nyanser och "bästa möjliga enligt givna förutsättningar".
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/10/19 21:14:01 |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 21:40:20
|
Klokt sagt EA. Håller för övrigt med martin och bernt om va de sa. får man sub/subbarna i fas med resterande högtaleri så är man på god väg och kryddar man med lite akustikjustering så är man ju hemma iaf med 2 eller fler subbar. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 21:49:02
|
Vidhåller fortfarande att det vanliga är att man tar en typ 3000 kronors eq som man testar och dömmer ut. Sedan vet man hur en eq låter. I samma anläggning kanske man har övrig elektronik för 50'-100'. Missmatch och fördommar frodas då equar bedömms. Själv har jag varken Svanå eller Krell, MBL eller Wilson.
Martin; "Det blir aldrig riktigt bra." Jaha, hur vet du det?
|
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 23:16:18
|
Harry_up: Håller även med dig till en viss gräns. Eq är för mig inget skällsord och kan mycket väl vara ett verktyg för bättre återgivning då akustiska åtgärder inte tillåts t.ex. p.g.a storlek.
Men vad inte eq kan göra är att kompensera för utsläckningar/förstärkningar i det rum du spelar. Tänker då främst på hörn kontra centralt i rum. Gäller ju även höjdledes. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 23:30:59
|
En Eq löser absolut inte alla fel, men hur det verkligen "låter" beror väldigt mycket på kvalitén och framförallt på hur den är injusterad. Manbör absolut göra det man kan åt det akustiska i rummt först, men dom flesta har väl en gräns både kostnadsmässigt och estetiskt då man inte kan maximera sin insats fullt ut med absorbenter och diffusorer. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/10/20 : 09:55:33
|
Subben börjar ju runt 60-80 hz och jag tror det finns mycket få stativare som klarar av att möta en sub där med riktigt bra kvalitet i högre volymer. Elementen är oftast för små och det blir mycket dist med de långa konutslagen.
|
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2007/10/20 : 14:25:43
|
Peg, nu skojjar du väl? BÖRJAR din subb vid 60-80Hz bör du nog byta ut den, för mina slutar funka där :D
Har också jämfört mina stativare Dynaudio 1.3SE med Sonus faber tror jag det var, samt B&W 703 har jag för mig, eller om det var 804 men jag tror inte det, och personligen tyckte jag mina stativare spelade både mer och bättre bas. Fast jag är ju aningen biaserad i mitt tyckande. Har ännu inte sett elementen röra sig, men spelar nog aldrig högre än 75-80dB mätt med enkel ljudtrycksmätare, får kanske skylla det på kala betongväggar. Störtförtjust i mina högtalare i alla fall, de slog hål på min uppfattning att man måste ha golvare för att spela bas. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/10/20 : 14:45:39
|
Dr.Nope: Vadå e du en sån där som låter blicken vandra nerifrån och upp i stället för uppifrån och ner ???
Min favorit nivå har jag mätt till ca 93db(a) minns dock inte samplings tid osv.
Vid de nivåerna rör sig element på mina M20 oroväckande mycket trots att subben är delad aktivt.
Kollar man på mätningar syns det ju att distorsionen ökar vid låga frekvenser: http://www.soundstagemagazine.com/measurements/revel_performa_m20/ |
Edited by - Peg on 2007/10/20 15:04:40 |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2007/10/20 : 14:53:22
|
edit pga edit Peg, du har inte hittat sådana mätningar på dynaudio 1.3SE också? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
Edited by - Dr.Nope on 2007/10/20 15:13:23 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/10/20 : 15:20:11
|
Fint med edit funktionen :)
Nej jag har inte hittat några sådana |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 06:50:36
|
Nr 1 ha inte volymen för högt på subben. Den låter då som en egen modul som i sin tur låter otajt. Integreringen blir omöjlig hur mindre dåligt rummet än är...
Jag lyssnar bara på mindre exklusiva prylar jämfört med de flesta här, men kopplade in en FBQ2496 till subben för ca 1 år sedan och jag kommer aldrig köra utan digital parametrisk EQ genom subben igen! Även fast jag numera bor kring träbjälklag och gipsväggar så gör EQ'n att subben spelar mindre monotont. Nu hör jag basgångarna mer tydligt utan att några toner dominerar vissa frekvenser och läggger sig som en matta över övriga frekvenser.
Jag funderar stark på att även testa EQ'n på sateliterna. De har problem mellan 50-250 hz... Vadå brus och fasfel?! - det är väl bara och testa istället för att ha förutfattade meningar |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 08:16:21
|
Enligt mig kan bara ett 'märke' rekommenderas för musiklyssning, nämligen REL. Sedan bör man köra via högnivå och dela t.ex. vid 35 Hz !!!!
Martin |
|
|
Topic |
|