HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 polisvåld mot katter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/18 :  15:12:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
Polisen halshögg katter
Sverige 18 okt 15:00

I Strömsnäsbruk hittades två katter med huvudet avhugget och den ena katten var uppslängd i ett träd. Det var polisen som varit framme och avlivat katter, rapporterar SR Kronoberg.

Informationsansvarig vid polisen säger att katterna avlivats genom ett slag mot nacken. När de var gjort fick de för säkerhets skull också ett snitt i halsen. Enligt länsveterinär Björn Dahlén var det inte rätt gjort.

- Katter ska avlivas genom att skjutas eller få en spruta, säger han till radion.

De var i söndags som ett par kontaktade polisen efter att de hittat en katthona och fyra ungar i en låda ute i skogen.

Har bara en sak att säga:

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/18 :  16:03:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men de som skaffar katter och sedan bara dumpar dom?
Är det inte deras fel, egentligen?
Är det inte dom vi ska bli förbannade på?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/18 :  16:11:19  Show Profile Send B-200 a Private Message
Katternas placering i denna situation skall naturligtvis tas hänsyn till.
MEN om beslut fattas om avlivning skall detta utgöras humant anser jag.
Katterna har redan lidit nog.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:16:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ett ordentligt slag mot nacken är ett fullt funktionellt sätt att avliva på, snabbt och humant. Att de sedan skars och hivades upp i träd var ju dock lite väl magstarkt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:21:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Står inte att polisen "hivat upp" katten i trädet...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:38:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok. Att de efter avlivning lämnar katterna så att de eller andra kan hänga upp en av dem i ett träd är kanske lite olyckligt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/10/18 :  18:13:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det spär endast på mitt illatyckande om poliser..
Att dom nu även börjat spara in kostnad på amunition,och inte ta reda på efter sig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/18 :  18:15:01  Show Profile Send B-200 a Private Message
Veterinärer skall avliva djuren om det fattas beslut eller folk som vet vad de gör. Annars finns det risk att onödigt lidande förekommer.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/10/18 :  18:26:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
eller folk som vet vad de gör

Jag tänkte just på det när jag skrev,jägare brukar ju annars tillkallas.
Tror nog inte polisen är kompetent till sådant..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/18 :  20:47:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Att avliva är en sak, avblodning är en annan.

Det räcker inte att bara att skjuta ett djur, det ska även avblodas, för att säkerställa en oåterkommelig död, enligt djurskyddslagen, och det gäller ALLA husdjur.

Det är väl därför de stackars kattungarna hade blivit "halshuggna".

Skänk en tanke åt de som placerat katterna i skogen istället, de är de verkliga djurplågarna .

PG


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/18 :  23:27:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
"Skänk en tanke åt de som placerat katterna i skogen istället, de är de verkliga djurplågarna"

Helt klart där är jag med dig men omständigheterna kring denna hantering kring dels avlivande samt hantering av kropparna är tveksamt. Sommarkattsfenomenet är jag personligen emot, tycker det är oansvarligt då det är levande varelser.

OT: Har själv både en katt och papegoja och det är inte bara en "ibland" syssla utan när man skaffat dem så har man också ett ansvar, men det är bara så jag tycker.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/10/18 23:28:54
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/10/19 :  09:39:53  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det spär endast på mitt illatyckande om poliser..
Att dom nu även börjat spara in kostnad på amunition,och inte ta reda på efter sig.

Mitt eget förtroende för landets Poliser sjunker för var dag som går kan jag säga då de numera bara utreder större brott, sk. vardagsbrott verkar bara hamna på hög på kontoret numera...
Och en sådan här historia spär bara på det dåliga förtroendet, då katter SKA lämnas in till veterinär, OM de garanterat ska slippa onödigt lidande vid avlivning.
Det är bara att ta sig/dig själv som exempel, vilken metod skulle du själv föredra vid avrättning?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:12:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, ta det lite lugnt med polishatet nu. Det är byråkrater, inte poliser som bestämmer vad polisen ska göra, och sätter upp målen. Nu bedömms poliserna efter antalet mätningar gjorda, för fylla, hastighet och annat. Det är en nummerlek. Tror ni att polisen på gatan har bestämt det? Väx upp och gnäll på rätt ställe.

Att avliva katt på humant sätt håller jag helt och hållet med om, men en sak kan väl vara att skjuta inom bebyggt område kan vara lite olämpligt?

Jag har en syster som är polis, så jag är väl lite "sneögd" jag med, men tänk på att i princip alla poliser ni ser, när de tar av sig uniformen, åker de och hämtar ungarna från dagis, hem mata och lägga knattarna till sängs, en timme eller två vaken tid, sen sova själv.
Jag vet om en kollega till henne som tog ett jobb, under premissen att han skulle hinna till fotbollsträningen efter, det skulle inte vara några problem, men han blev skjuten. Det är helt vanliga människor med ett knepigt yrke, men de flesta gör sitt bästa i den situation de är i.

Så, jag blir lite ledsen när det tycks illa om poliser, gnäll på de som bestämmer vad de ska göra, det är byråkrater och politiker. Så enkelt är det. Polisen själva ogillar ofta det som de måste göra, men vad ska de göra? De gör som de är tillsagda av sina överordnade, precis som vilken annan anställd som helst.

Så, antalet poliser, så det hinner med, det bestämms inte heller av polisen själv. Byråkrater och politiker sätter de målen, så återigen gnäll på rätt ställe. Hata inte poliser, det är faktiskt de som hjälper er när något gått illa för er, eller förhindrar att något går illa.

Resurser och inriktning har inte polisen på gatan med att göra, så hata inte dem. Väldigt enkelt.

Klart att jag blir grinig om jag får en hastighetsbot men det är ju jag som åkt för fort och återigen det är inte polisen som står och mäter som har bestämmt att det ska mätas hastighet just den dagen eller att de måste genomföra så många mätningar på ett år.

Jag blir lite ledsen av polishat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:57:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kan tycka att vi bryr oss för mycket om obetydliga varelser och för lite om människor. Man raljerade lite angående en namninsamling () till några jyckar i Kina som ströps för att bli pälskragar i kläder och fick in 100 000 namn. En namninsamling till stöd för misshandlade kvinnor gav 5 000 namn. Alltså en lusäten gatukorsning i Kina är mer värd än en ihjälslagen svenska??!!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:16:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det kan väl vara så här med, jyckarna har INGEN som hjälper dem, i Sverige så finns det väl i alla fall lite stöd för offer? De är inte helt utlämnade. Kan det vara så?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:25:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oavsett allt annat här, så tycker jag det är fel att skända djur på det viset.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/20 :  11:41:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska man ha ihjäl någon/något kan man ju göra det med lite stil - RÄTT!

Däremot reagerar jag mot att man fjompar sig så mycket med djuren och ofta mer än med människor.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/20 :  13:24:23  Show Profile Send B-200 a Private Message
alla har rätt till en värdig avslutning vid livets slut.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000