HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 E-post till BMG ang. Kents nya skiva...LP alltså
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/15 :  12:53:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Jag har beställt LP-versionen av Kents nya skiva.
Eftersom den viktigaste orsaken till att jag hellre köper vinylskivor är den bättre ljudkvaliteten, har jag ett antal frågor:
1. CD:n är tydligen 53 minuter lång. Det är för långt att pressa in på en enkel LP-skiva, är Kents nya en dubbel-LP?
2. Har den mastrats särskilt med tanke på LP-formatet eller helt enkelt mastrad med cd:ns master?
3. Är den mastrad från studiokvalitet (24-bitar/96 kHz) eller bara mastrad från en nedstrypt 16-bitars/44,1 kHz-master? (Som D,J & D tydligen var)

Tycker för övrigt att det är synd att LP:n bara pressas i 1000 ex. Det gör den bara till en spekulationsvara för samlare, inte en njutning för dem som tycker cd ofta har trist ljud.

Hur vill JAG ha det? Gör som t ex Wilco, ge ut en LP-version i hög kvalitet (helst dubbel om tiden överstiger 40 min), mastrad för LP-formatet och skicka med en cd i enkelt fodral som bonus.
Sen kan man ju också sälja studiomastern som nedladdning för de som kör musik från hårddisk in i en DAC.

Mvh
XXXX XXXXX
Leg. Krångelpelle och hifinörd

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2007/10/16 :  13:15:20  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Hoppas du får svar på mailet, jag beställde LP-versionen utan att tänka på frågorna ovan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2007/10/16 :  23:18:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bra jobbat Zombie!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/17 :  21:18:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Mycket bra initiativ!
Man undrar ju vad sjutton de sysslar med på skivbolagen!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/10/18 :  00:22:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är 40 min max för bra ljud på vinyl? Jag har en vinyl på just över 60 min hemma.

J. Ullberg
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/18 :  00:30:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Samma här Buggsson, men det låter faktiskt bra ändå (In Flames - "Reroute To Remain" tex.)

Oftast så brukar ju skivbolagen göra dubbelskivor "vare sig det behövs eller inte".
Jag inbillar mig att det blir bättre ljud om varje låt tilltåts "ta plats", men förmodligen så är det helt andra faktorer som spelar in - pressmaskiner, själva vinylmassans kvalitet tex...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/10/18 :  20:26:13  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jättebra initiativ, men tyvärr tror jag inte att du får svar.
Skivbolagen skiter nämligen i kvalite?.



"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/18 :  20:29:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hatten av - jag älskar när folk "gör något" åt saken.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/18 :  20:57:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag fick svar. LP:n är enkel, men mastrad särskilt. Inget svar på fråga 3.
Jovisst går det att klämma in 10-20 minuter extra. Finns dock andra goda skäl till varför man håller sig till 45 min (människans tålamod). Klassiska brukar komma upp till en timme om musiken inte är för "tät". Har även några rockplattor över 50 min, de är lite basfattiga.

Förra gången hade jag invändningar om Vapen & Ammunition och kopieringsskyddet etc. Fick samma CD pressad någon annanstans och ombads skriva rapport om vad jag tyckte. Fick även veta att killarna i Kent aktivt lyssnar på resultatet hemma och i bil etc. Vad det nu innebär...

Om vi alla skulle skriva/ringa, så fattar till slut slipsgardet att det finns ett stort intresse = omvandlingsbart till pengar och personliga bonusar...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/10/18 21:00:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000