Author |
Topic |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 12:53:45
|
Hej! Jag har beställt LP-versionen av Kents nya skiva. Eftersom den viktigaste orsaken till att jag hellre köper vinylskivor är den bättre ljudkvaliteten, har jag ett antal frågor: 1. CD:n är tydligen 53 minuter lång. Det är för långt att pressa in på en enkel LP-skiva, är Kents nya en dubbel-LP? 2. Har den mastrats särskilt med tanke på LP-formatet eller helt enkelt mastrad med cd:ns master? 3. Är den mastrad från studiokvalitet (24-bitar/96 kHz) eller bara mastrad från en nedstrypt 16-bitars/44,1 kHz-master? (Som D,J & D tydligen var)
Tycker för övrigt att det är synd att LP:n bara pressas i 1000 ex. Det gör den bara till en spekulationsvara för samlare, inte en njutning för dem som tycker cd ofta har trist ljud.
Hur vill JAG ha det? Gör som t ex Wilco, ge ut en LP-version i hög kvalitet (helst dubbel om tiden överstiger 40 min), mastrad för LP-formatet och skicka med en cd i enkelt fodral som bonus. Sen kan man ju också sälja studiomastern som nedladdning för de som kör musik från hårddisk in i en DAC.
Mvh XXXX XXXXX Leg. Krångelpelle och hifinörd |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 13:15:20
|
Hoppas du får svar på mailet, jag beställde LP-versionen utan att tänka på frågorna ovan. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 23:18:27
|
Bra jobbat Zombie!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:22:15
|
Är 40 min max för bra ljud på vinyl? Jag har en vinyl på just över 60 min hemma. |
J. Ullberg |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:30:57
|
Samma här Buggsson, men det låter faktiskt bra ändå (In Flames - "Reroute To Remain" tex.)
Oftast så brukar ju skivbolagen göra dubbelskivor "vare sig det behövs eller inte". Jag inbillar mig att det blir bättre ljud om varje låt tilltåts "ta plats", men förmodligen så är det helt andra faktorer som spelar in - pressmaskiner, själva vinylmassans kvalitet tex... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 20:26:13
|
Jättebra initiativ, men tyvärr tror jag inte att du får svar. Skivbolagen skiter nämligen i kvalite?.
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 20:29:43
|
Hatten av - jag älskar när folk "gör något" åt saken.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 20:57:17
|
Jag fick svar. LP:n är enkel, men mastrad särskilt. Inget svar på fråga 3. Jovisst går det att klämma in 10-20 minuter extra. Finns dock andra goda skäl till varför man håller sig till 45 min (människans tålamod). Klassiska brukar komma upp till en timme om musiken inte är för "tät". Har även några rockplattor över 50 min, de är lite basfattiga.
Förra gången hade jag invändningar om Vapen & Ammunition och kopieringsskyddet etc. Fick samma CD pressad någon annanstans och ombads skriva rapport om vad jag tyckte. Fick även veta att killarna i Kent aktivt lyssnar på resultatet hemma och i bil etc. Vad det nu innebär...
Om vi alla skulle skriva/ringa, så fattar till slut slipsgardet att det finns ett stort intresse = omvandlingsbart till pengar och personliga bonusar... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2007/10/18 21:00:11 |
|
|
|
Topic |
|