HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nån här som kan göra en kamaxel? till skalabygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/13 :  23:31:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Funderar på att bygga en helt egen design offroad r/c, skulle vilja peta i en stor 4 takt flygmotor men med en annan kamaxel som istället för att varva den 9000-10000, varvar den uppemot 15000 eller nåt sånt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/14 :  12:13:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=SeUMDY01uUA

Du tänker bli som honom?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/14 :  13:33:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag är inte säkert på att det är en bra idé att varva den så högt. Då är det vettigare att lägga in en växellåda

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/14 :  14:53:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Du tänker bli som honom?


Tänker bli??
Jag e redan enmindre sån...mindre budget, mindre verktyg o resurser, mindre duktig, mindre usel engelska

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/14 :  14:56:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Jag är inte säkert på att det är en bra idé att varva den så högt. Då är det vettigare att lägga in en växellåda


OS .26 för bilar har de ju upp till 18000rpm. Har för mig att nån på rsb hade planer på att peta i den kammen i en .60 eller minns jag helt fel?

Vad tror du om att porta o polera toppen då? Ev hårdare ventilfädrar?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8503 Posts

Posted - 2007/10/14 :  15:17:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Turbo!Ju..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/14 :  15:22:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det går nog men jag tycker det känns osäkert o frågan är hur mycket det påverkar bottendraget. Hållbarheten är ett annat kapitel men kan man förstärka vevstakar - kolv - lager så varför inte

Med rätt drevning får du rapp respons med bra toppfart. Men hur du än vrider o vänder på det kommer du aldrig att få den att snurra som banbilarna gör idag. Fast den hade låtit jäkligt fräck

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/10/14 15:23:21
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/14 :  15:37:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är bl a soundet jag är ute efter. samt cylindervolym....hade man haft pengarna hade man ju klart byggt med Conleys 1/4 V8, kompressormatada varianten.....men dryga 5000usd för standardvarianten känns lite magstarkt. Om man kan hitta ex en billig begagnad Saito m kompressor redan på plats så vore det ju toppen. Dessa beggade flygmotorer är nog som regel välskötta, och det har inte gasats o bromsats osv med dem som med en bilmotor, de har gått på lite jämnare varv. Sen har jag för mig att vissa är utrustade med kolvring, så man byter bara den, inte kolv och foder. Sen skulle man rent teoretiskt kunna förse även en kompressormatad motor med turbo, finns faktiskt en kille i gbg som jobbar med att byga egna turbo agrregat, som på fritiden sägs bygga modellmotorer. Men det skulle nog kosta mer än det smakade att få en miniatyr turbo tillverkad.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/14 :  16:36:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så här blir billigare






>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/14 :  16:46:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Faktiskt funderat på 2st STS D30M alternativt 2st Axial.32. Men skulle nog bli STS då, efter att ha sett hur lättstartad, lättskött o ruggigt bra den går för att vara löjligt billig. Men den motorn låter som en motorsåg med tillhörande pipa.... Tänkte även ett tag på hur 2st borstlösa värsting motorer skulle funka.... Men älrigt så tror jag att 4-taktaren blir billigast....man hittar en stor sådan begagnad i bra skick för ca 1000kr på eBay t ex. Men detta är hursom helst inget projekt jag påbörjar i morgon tänkte som så att är det inte klart till sommaren så är det klart nästa sommar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/16 :  17:32:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad häftigt!

Killen i klippet var ju lite väl extrem kanske. Men de här galnaste killarna sätter ribban, det är bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000