Author |
Topic |
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 21:26:00
|
Tjohej. Nu efter att jag äntligen fått köpt en effektförstärkare och kan spela mina HFLS-1 så har det börjat klia i fingrarna efter att få bygga något nytt. Egentligen så behövs det kanske inte men ett par basmoduler till HFLS-1:orna hade varit kul. Skall man satsa på en enkel konstruktion eller något mer exotiskt?
Hade väl tänkt mig att sätta ett delningsfilter mellan basmodulen och HFLS-1:orna. Fungerar det bra att göra så eller behöver man konstruera om filtret i HFLS-1:orna då?
Egentligen så gör nog varken rummet jag har eller förstärkeriet högtalarna någon rättvisa.
Tack på förhand.
//Robert
(lite bilder på hur det ser ut just nu(hfls-1:orna saknar sidor); http://notsi.net/bilder/hifi/) |
Edited by - Flogiston on 2007/10/09 21:26:55 |
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 21:44:24
|
Hmmm... jag tolkar det som att du tänker göra ett passivt filter? Skulle absolut rekomendera att du delar aktivt och isf ej ändra något i HFLS-1:s filter. Bra är även att satsa på två baslådor istället för en. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 21:48:13
|
Det måste väl vara mycket svårare att bygga aktiva filter. Jag hade ju tänkt att ha två passiva baslådor. En per kanal. Här är en ful schematisk skiss:
Förstärkare
|
Filter
| |
HFLS Basmodul
(visar en kanal)
|
Edited by - Flogiston on 2007/10/09 21:50:55 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 22:29:28
|
HFLS1 är avstämd på ett sätt som gör det svårt att få till sub. De är kraftigt underavstämda och rullar därför inte av på ett subbas-"vänligt" sätt. Om man inte jobbar av bara sjutton så blir det en baspuckel som är svår att hantera.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 22:44:31
|
Vaddå? Menar du att det är svårt att bygga vettiga subbasmoduler till HFLS-1:orna? Vad menar du med rullas av på subbas-vänlgt sätt?
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2007/10/09 : 23:24:18
|
Jag håller med Larsen och Pac, kör aktivt filter!
Har många fördelar, bl.a. så kan du justera volymen mellan toppen/arna och basmodulen/arna på ett enkelt sätt, basen till topparna "skärs" av neråt i regel rätt brant så det "lilla" baselementet i topparna behöver inte spela djupbas samtidigt som basmodulen inte spelar övre registret. Jag påstår att det är enklare att få till en bra delning och integration med ett bra aktivt filter. Enda "nackdelen" är ett extra slutsteg till subbarna och några kablar till.
Titta för övrigt på Engelholms Delo, verkar vara en genomtänkt och prisvärd produkt som gjord för din tänkta konstellation. Kan tyckas dyr men jämför med vad ett passivt basfilter med delning en bra bit under hundra hertz kostar, stora dyra kopparspolar och kondensatorer av bra kvalitet kostar en hel del...
Delo: http://www.engelholmaudio.com/delo.pdf
OBS: Jag får ingen provision på att jag "promotar" Engelns produkter, tycker bara det är genomtänkta, bra och prisvärda produkter och att han ger bra service, som den euantiast han är... Mina two cents!
Mvh/Amatören
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 00:46:02
|
Tack för inputen. Skall ut och jobba ett par veckor så jag har tid att fundera. Ni kanske har tips på sidor som går igenom det mest grundläggande inom högtalarbyggande. Nog bäst att börja ifrån grunden.
//Robert |
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2007/10/12 : 10:50:22
|
Vad kan en sådan där "Delo" kosta förresten? Ingen som hade tips på hemsidor om grundläggande högtalarkonstruktion? |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/10/12 : 11:09:44
|
http://www.drkrupp.se/hifi/ |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/10/12 : 11:53:02
|
Delo kostar ca 5800:- |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2007/10/13 : 20:47:18
|
Det är bra att läsa på lite och titta här på forumet vad andra gjort. Sen lär du dig mycket på att pröva. Om du inte bygger efter en färdig konstruktion, så gör ganska enkla lådor först, dvs inte slutgiltig finish. Billiga testlådor är bra att experimentera med. När du sedan är nöjd, bygg en ny låda med den finish du önskar |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2007/10/13 : 23:10:43
|
Förresten så håller jag på med basmoduler till just HFLS-1. De kommer inte spela just nåt djupare , men de kommer avlasta basen i HFLS-1 och det ger även positiva effekter i frekvensområdet uppåt. Det blir även mer area att spela med i basen. Det blir två moduler och de delas aktivt. Jag har även möjlighet att köra mina HFLS-1 slutna med mindre lådvolym och ska pröva det i den kombinationen. Även basmodulerna blir slutna med möjlighet till eq i basområdet i filtret. Kommer att meddela mina erfarenheter av detta system när det är klart (fast jag är rätt långsam på att slutföra projekt, TROTS att jag har alla delar... ) |
|
|
|
Topic |
|