HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fasvänt-biamp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:16:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
jupp..."biamp-kungen" är förvirrad... HJÄLP!

Jag vände på plus och minus på diskant-stärkaren, både höger och vänster, det vart ingen skillnad...kan basen och diskanten bli fasvända mot varann på nåt klurigt sätt? Eftersom hela filtret bara hänger bakom lådorna och på ena stärkaren vet jag inte vilken som är plus eller minus, så hoppas jag att det kvittar hur det är kopplat.

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:45:39  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"kan basen och diskanten bli fasvända mot varann på nåt klurigt sätt?"

Jodå, det kan de dessvärre.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:54:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
kan man höra skillnad då? för jag hör ingen...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:06:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ursäkta mitt något kortfattade svar, men jag var tvungen att gå och käka.
Man kan höra skillnad, men den är väl oftast inte alltför stor. Någon mer tekniskt kunnig kan säkert förklara vilka skillnader som borde uppstå. Det beror väl också litegrann på hur det är kopplat, är det aktiv biamping du talar om? Annars borde nog tonkurvan vid delningsfrekvensen påverkas, vilket i de flesta fall borde vara hörbart.

Edit: sär skrivning

Edited by - Magnuz on 2002/12/09 19:07:58
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:18:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
nej, det är passiv biamping av en tvåvägare...finns under min profil

ljud som ligger över delningsfrekvensen borde ju bli helt förvrängda, först så åker ena konen ut medan den spelas och den andra in...ajaj...men jag kan inte höra skiten...

jag ska hursomhelst kolla igenom hela signalvägen och kolla hur det ser ut...tråkiga är at det inte anges på min Classik vilken som är plus eller minus, bara rött å svart, men man kan hoppas att de använder samma polaritet/färg som alla andra...vad matt jag blir...

men jag är taksam för fortsatt hjälp om nån vet nåt mer...

Edited by - yalpa on 2002/12/09 19:20:10
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:34:47  Show Profile Send norman a Private Message
Du borde få en dipp vid delningsfrekvensen om du vänder fel (beror iof på filtertyp o.s.v. hur det blir.. är trög i huvet nu).
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:42:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
enkelt första ordningens filter...delar vid ung. 2800
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:11:07  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag vände på plus och minus på diskant-stärkaren, både höger och vänster, det vart ingen skillnad...kan basen och diskanten bli fasvända mot varann på nåt klurigt sätt? Eftersom hela filtret bara hänger bakom lådorna och på ena stärkaren vet jag inte vilken som är plus eller minus, så hoppas jag att det kvittar hur det är kopplat.


Linkwitz-riley filter får en djup svacka vid delningsfrekvensen om ena elementets fas är velvänd.

Ett rätt designat första ordningens filter får en allmänt skum spridning vertikalt. Ett fel designat första ordn filter (t.ex. med endast en st spole och en st kondensator) blir utan undantag mer eller mindre kaosartat hur man än kopplar.

I vilket fall som helst så kvittar det definitivt inte hur man kopplar.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:33:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja...det får bli såhär:
När allt är klart och uppkopplat etc., så ska jag försöka få tag på en tongenerator (heter det väl?), så kan jag enkelt höra om det är nån svacka och vända rätt; eller vad tror ni?

eller rättare sagt så behöver jag två, en till basen, en till diskanten och närma mig delnigspunkten...

Edited by - yalpa on 2002/12/09 20:34:18
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:37:18  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

ja...det får bli såhär:
När allt är klart och uppkopplat etc., så ska jag försöka få tag på en tongenerator (heter det väl?), så kan jag enkelt höra om det är nån svacka och vända rätt; eller vad tror ni?

eller rättare sagt så behöver jag två, en till basen, en till diskanten och närma mig delnigspunkten...



En mycket bra idé att mäta dig fram, speciellt om du byggt filtrena själv (mycket lättare att se vad som behöver ändras om man mäter).

Du behöver ej två tongeneratorer, det räcker fint med en (eller ett datorprogram)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:49:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Om du inte hör någon skillnad så är det förmodlingen ingen skillnad på delningen om du vänder fasen på diskantstärkaren. Om det är Butterworth filter 1 o 2 ordningen. Tror jag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:07:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag är alldeles för okunnig för att kunna bygga egna filter, jag har fått dem av en kille på Hifimagasinet, ser ut såhär...

diskant: 0,025mH , 4,700uF , 13,25 uF , 6,8ohm , 7ohm
bas: 2,09mH , 8,200uF , 3,9ohm

filtret funkar svinbra, jag är jättenöjd

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:19:59  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

jag är alldeles för okunnig för att kunna bygga egna filter, jag har fått dem av en kille på Hifimagasinet, ser ut såhär...

diskant: 0,025mH , 4,700uF , 13,25 uF , 6,8ohm , 7ohm
bas: 2,09mH , 8,200uF , 3,9ohm

filtret funkar svinbra, jag är jättenöjd





Yalpa, filtret ser ut att vara 4:e ordningens L/R men det beror på vad du använder för element mm, är du säker på att det inte är 0,25mH i diskanten 0,025 verkar vääldigt lite. 0,25 är typiskt normalt.

Hursomhelst som jag sa så borde du få en svacka om du vänder polariteten på diskanterna med ett L/R-filter. Det är inte alltid man hör detta direkt eftersom svackan brukar vara relativt smal och visar sig mest i en viss riktining från högtalaren.

Edited by - marens on 2002/12/09 21:22:01
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:32:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Verkar vara ett 2 ordningens 12dB/oktav filter i basen men diskanten är väl 3 ordningens 18dB/oktav med två kondensatorer och en spole. Motstånden är för dämpning. Men jag är heller ingen expert på filter. Hursomhelst måste den ev experten få veta kretslösningen för att se vilken typ av filter det rör sig om.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:37:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
tja...vad ska man säga...jag kan inget, trodde att det var 1:a ordningens filter

jag ska hursomhelst kolla svackan med nåt datorprogram som kan generera toner så får jag se hur det ligger till...är det väldigt liten skillnad så kanske det kvittar...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:42:56  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Verkar vara ett 2 ordningens 12dB/oktav filter i basen men diskanten är väl 3 ordningens 18dB/oktav med två kondensatorer och en spole. Motstånden är för dämpning. Men jag är heller ingen expert på filter. Hursomhelst måste den ev experten få veta kretslösningen för att se vilken typ av filter det rör sig om.



Det du pratar om är elektiska delningen, vekar vara på 18dB / 9dB ungefär.

Det ser ut som ett typiskt 24dB/oktav filter skulle jag säga. Dvs akustiskt delning - det enda som betyder något i slutändan.

quote:
...är det väldigt liten skillnad så kanske det kvittar...


kvittar gör det definitivt inte, filtret är designat åt ett håll, man får ett sämre spridningsmönster om man vänder polariteten på något.

Edited by - marens on 2002/12/09 21:47:54
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:50:59  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Yalpa behöver inte oroa dig för vilken polaritet som är plus och minus på classiken det följer standarden rött = plus

MVH mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:55:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hepcat > ok...tack...då kopplar jag likadant som på LK280-n. Jag ska eventuelt behålla den nu, men kopplad till diskanten. Egentligen är jag på jakt efter ett varmare steg, vet du om LK100 eller LK85 låter varmare? Classikens ljudkaraktär passar mig perfekt, skulle behöva nåt liknande. LK280 låter så hårt, dock inte det minsta vasst...mycket märkligt steg, och sen går den väldigt djupt i basen med en jäkla kontroll. Men jag behöver lite varmare ljud som classiken har.

Edited by - yalpa on 2002/12/09 21:59:01
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/09 :  22:01:43  Show Profile Send marens a Private Message
yalpa, jag blev lite nyfiken vad är det för högtalarelement/låda du använder?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  22:13:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by marens

yalpa, jag blev lite nyfiken vad är det för högtalarelement/låda du använder?



scanspeak 9500 och 8545 i en golvare...dubbla väggar, stadgad...köpt av en granne ganska billigt, tyvärr ingen bild för jag har ingen hemsida...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:12:23  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
Originally posted by brumel

Verkar vara ett 2 ordningens 12dB/oktav filter i basen men diskanten är väl 3 ordningens 18dB/oktav med två kondensatorer och en spole. Motstånden är för dämpning. Men jag är heller ingen expert på filter. Hursomhelst måste den ev experten få veta kretslösningen för att se vilken typ av filter det rör sig om.



Det du pratar om är elektiska delningen, vekar vara på 18dB / 9dB ungefär.

Det ser ut som ett typiskt 24dB/oktav filter skulle jag säga. Dvs akustiskt delning - det enda som betyder något i slutändan.

quote:
...är det väldigt liten skillnad så kanske det kvittar...


kvittar gör det definitivt inte, filtret är designat åt ett håll, man får ett sämre spridningsmönster om man vänder polariteten på något.



Ok Marens jag tyckte det var lite konstigt med 24 dB. Men det är den verkliga akustiska delningen du menar.
Det beror väl på komponenternas värden. Den elektriska är lättare att förstå för en novis som jag. Men hur uppskattar man den akustiska delningen. Då måste man ha nåt slags räknesticka eller simulera med dataprogram.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/10 :  18:04:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Men hur uppskattar man den akustiska delningen. Då måste man ha nåt slags räknesticka eller simulera med dataprogram.


Om man sett 20 olika filter som alla är optimerade för 24dB L/R så börjar man se ett mönster. De flesta högtalarelement har vissa drag gemensamt, tex diskanter har nästan alltid en slutlig avrullning på 12dB eftersom de har en "sluten" låda. Beroende på diskanten och hur högt man tänker filtrera så brukar elektriska delningen landa på mellan 12 och 18dB för ett 24dB filter fast då har man idealiserat impedansen. Den verkliga elektriska delningen är även den lite mer komplex.

För att veta med någorlunda bra precision måste man ju givetvis som vanligt mäta membranen i lådan och simulera filtret i ett datorprogram. Både när det gäller elektrisk och verklig akustisk delning.

Edited by - marens on 2002/12/10 18:06:32
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:13:52  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Hepcat > ok...tack...då kopplar jag likadant som på LK280-n. Jag ska eventuelt behålla den nu, men kopplad till diskanten. Egentligen är jag på jakt efter ett varmare steg, vet du om LK100 eller LK85 låter varmare? Classikens ljudkaraktär passar mig perfekt, skulle behöva nåt liknande. LK280 låter så hårt, dock inte det minsta vasst...mycket märkligt steg, och sen går den väldigt djupt i basen med en jäkla kontroll. Men jag behöver lite varmare ljud som classiken har.




Bästa steget på diskanten!
Om du tycker Classiken låter bättre ska detta steg på diskanten, och LK2(80) steget på basen!, Tycker jag!
Du kan ju i allafall prova!

har själv 2st LK2(60) och ett LK2(75) som jag ska använda till hemmabion.
Mätte föresten upp ett av LK2(60(60W)) :orna, gav 72W kontenuerligt.(inte alla överdriver watt-antalet!)

mvh/siffernisse


Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:34:01  Show Profile Send dax a Private Message
Har du fel polaritet blir det som någon sa en dipp kring delningsfrekvensen ,ty där hörs både bas och diskant. Detta pga att de då kommer att spela med med olika fas, vilket kommer leda till utsläckning i det frekvensbandet. Att problemet inte hörs så mycket (knas alltså) högre upp i frekvens kan bero på att våglängden blir "väldigt" kort för höga frekvenser, vilket innebär att man kan se det som att diskanten är lite förskjuten i djupled mot vad den borde vara (en halv våglängd om jag inte missminner mig).

Det borde räcka med en tongenerator för att märka skillnaden.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:48:07  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Har du fel polaritet blir det som någon sa en dipp kring delningsfrekvensen ,ty där hörs både bas och diskant. Detta pga att de då kommer att spela med med olika fas, vilket kommer leda till utsläckning i det frekvensbandet. Att problemet inte hörs så mycket (knas alltså) högre upp i frekvens kan bero på att våglängden blir "väldigt" kort för höga frekvenser, vilket innebär att man kan se det som att diskanten är lite förskjuten i djupled mot vad den borde vara (en halv våglängd om jag inte missminner mig).

Det borde räcka med en tongenerator för att märka skillnaden.



Det är inte riktigt så enkelt. Se det som att varje element har en fasrespons som funktion av frekvensen. Fasresponsen beror relativt av elementets akustiska centra (ungefär där talspolen sitter) och direkt av elementets frekvensrespons. Eftersom frekvensresponsen också beror på filtret så kommer faskurvan att vridas ännu mer pga det. Det är därför svårt att säga hur fasen mellan elementen kommer att se ut om man inte vet frekvensresponsen hos elementen och filtrena. Olika filter har ju olika frekvensrespons och det är bara vissa filtertyper som är helt i fas vid delningsfrekvensen, därför är det svårt att veta om det blir utsläckning eller inte om man inte vet exakta frekvensresponsen på elementen. Men det blir definitivt en ändring på vertikalspridningen hos högtalaren om fasen ändras på något sätt.

edit: huh, jag ser nu att det där lät krångligt. Det jag ville visa på var att man sällan kan säga speciellt mycket om absoluta fasen genom att svepa toner, det beror av så mycket och gäller bara vid speciella förhållanden.

Edited by - marens on 2002/12/10 19:58:07
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:04:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse


Bästa steget på diskanten!
Om du tycker Classiken låter bättre ska detta steg på diskanten, och LK2(80) steget på basen!, Tycker jag!
Du kan ju i allafall prova!


mvh/siffernisse



jag tycker att LK280 har lite för mycket mellanregister (men även bättre bas) jämfört med classiken, men den låter lite kallare...jag vill ha varmt ljud, som classiken har men med mera kräm/ös. Hur tror du LK100 eller LK85 är jämfört med Classiken vad gäller värmen? Gittarerna för inte börja klinga för hårt! Som det är nu får LK280 driva diskanten för att annars blir det för kallt ljud, men jag behöver ju mera kräm till basarna för att allt ska blomma ut.

Dock när man kör riktigt varma låtar som Leonard Cohens senaste skiva, helvete vilket tryck det blir med 280 till bas/mellanregister, jag sitter klistrad i fåtöljen. Fast Live, eller Metallica funkar inte så bra, inte Maiden heller. Jag har en känsla av att LK280 är anpassad till vinyl eller till äldre cd-spelare som låter väldigt mjuka, då blir den perfekt, men passar tyvärr inte med nya grejjer...vad tror du (ni, som kan Linn)...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000