HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur komma runt CDDA kopieringsskydd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:49:45  Show Profile Send AU a Private Message
Hej, detta irriterande kopieringsskydd som blir allt vanligare, jag kan inte spela mina skivor på jobbet (UNIX) )-:

Nu till min fråga.
Är det någon som vet vad man skall ha för CD-brännare + mjukvara (för PC) som klarar av kopieringsskyddet på CDDA-skivor (om det finns)?

Jag har tröttnat på att måla ytterspåren på mina skivor!


MVH
AU

Collecting stars..

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:22:46  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Då olagligheter inte premieras här skall jag inte säga vad du behöver för program (det finns en uppsjö för Linux och Unix-kloner) :-). Men en sökning på http://dvd.box.sk/ (ja det finns mer än DVD-relaterade saker där) skulle nog vara på sin plats för dig!
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2002/12/10 :  20:56:28  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Är det verkligen olagligt att kopiera en skiva med kopieringsskydd? Enligt svensk lag är det ju lagligt att ta kopior för eget bruk. Jag kan inte se varför detta skulle ändras bara för att det finns ett kopieringsskydd?

lazyboy
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:14:48  Show Profile Send AU a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Då olagligheter inte premieras här skall jag inte säga vad du behöver för program (det finns en uppsjö för Linux och Unix-kloner) :-). Men en sökning på http://dvd.box.sk/ (ja det finns mer än DVD-relaterade saker där) skulle nog vara på sin plats för dig!



Tack för tipset, men olagligt???
Att kopiera för eget bruk är inte olagligt.

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:23:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Man kan alltid ta en vanlig CD- eller DVD-spelare med digitalutgång och koppla till digitalingången på ljudkortet på datorn (om det finns en sådan). Det blir bara realtidsöverföring men ändå... nästan lika bra som att rippa.

Att kopiera hela CD är ju inget problem men jag skulle också vilja ha ett program som klarar av att göra mp3 snabbare av de kopieringsskyddade skivorna. Ska man verkligen tvingas ut på nätet för att få ner datorvänliga versioner av de skivor som man köper?



Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/12/10 22:28:27
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:23:40  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by AU

quote:
Originally posted by jatttelite

Då olagligheter inte premieras här skall jag inte säga vad du behöver för program (det finns en uppsjö för Linux och Unix-kloner) :-). Men en sökning på http://dvd.box.sk/ (ja det finns mer än DVD-relaterade saker där) skulle nog vara på sin plats för dig!



Tack för tipset, men olagligt???
Att kopiera för eget bruk är inte olagligt.

MVH
AU



Hej AU!

Att kopiera ett exemplar för eget bruk är lagligt, att uppmana och hänvisa hur man skall göra ligger dock i en grå zon.
I andra länder så är kopiering olaglig,EU håller förnarvarande på att se över regelsystemet i alla medlemsländer, för att få ett likadant regelverk.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/10 :  23:01:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag kunde inte hålla mig från att testa lite nu när ämnet kom upp... Jag gör själv mp3 lite då och då eftersom jag reser mycket och det är väldigt praktiskt att ha med sin musik på hårddisken på sin bärbara. De kopieringsskyddade skivorna har jag inte brytt mig om att prova att rippa tidigare för jag trodde det var kört men...

Jag provade först med "Exact Audio Copy och slängde i en kopieringsskyddad skiva. När jag skulle "rippa" spåren så hängde sig programmet och datorn nästan dog... Så där fungerade skyddet. Sedan provade jag med winonCD V3.7 och då var det inga problem längre att kopiera spåren till HD:n. Provade med tre skivor och det funkade lika bra. Är verkligen skydden så dåliga eller har jag tur? (Läste skivorna i en Sony CRX-140E).

Jag vill inte uppmana till "piratkopiering" men jag förstår dom som vill göra mp3 av sina egna skivor. Det gör jag själv för det är praktiskt. På vissa skivor skickar skivbolagen med färdiga lågkvalitets mp3-filer men 47 kbps... vem tror ni vill lyssna på det...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/12/10 23:04:21
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/10 :  23:11:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Sony säljer:
-datorer
-brännare
-mp3spelare
-CD med kopieringsskydd

LOGIK ???

Dessutom har försäljningen av inspelad musik ökat i Sverige, trots all kopiering.

Uppmaning !!!
Köp inte skivor med kopieringsskydd!!!
Låt dessa ligga kvar i butikerna, produkter som ingen vill ha försvinner förhoppningsvis från marknaden. Reagera nu! När alla CD har kopieringsskydd är det för sent!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/10 :  23:33:35  Show Profile Send Klanters a Private Message
Det är knappast olagligt att kopiera egna skivor för eget bruk. Skulle det bli olagligt så skulle jag ändå uppmana folk att bryta mot den lagen. Man ska tamejfan ha rätt att spela de skivor som man själv lagligt köpt på vilken utrustning man vill och inte enbart på av musikindustrin sanktionerade apparater. Det vore tragisk om cdskivorna hamnade i samma träsk som dvd är i dagsläget med regionskoder och annat trams. Se den här länken för ett tragisk exempel på vad som händer där:

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,237312,00.html
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:46:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag läste och det är ju för sorgligt... Men är inte DE-CSS program sedan tidigare redan inbyggda i nästan varenda DVDrip-program på PC-sidan? Jag utgick från det eftersom jag själv brukar kopiera mina DVD-filmer till "backuper" och det är aldrig några problem. Främst barnfilmerna kopieras eftersom jag har tröttnat på att tvingas köpa nya filmer bara för att de gamla fått några repor av min sons ovarsamma behandling. DVD-skivor är ganska känsliga så backup-kopiering är nog en nödvändighet, tyvärr...

Det känns därför lite fel av distributionsbolagen att först släppa ett hyperkänsligt format som DVD och sedan försöka förbjuda enskild kopiering, tycker jag.

Dessutom blir nog "datorkopieringen" ett ganska litet problem när DVD-recorders blir vanligare. Jag har själv provat att köra RGB signal från min DVD-spelare till Panasonics "billiga" E30 recorder och det var närmast identisk bild mot originalskivan. Den typen av kopiering går ju aldrig att skydda sig mot...

Det är bättre att bolagen satsar på att komma åt de olagliga "distributörerna" av piratkopior än att göra hanteringen jobbig för vanliga människor. För det tror jag bara man förlorar på i slutändan.


Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:40:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Jag läste och det är ju för sorgligt... Men är inte DE-CSS program sedan tidigare redan inbyggda i nästan varenda DVDrip-program på PC-sidan? Jag utgick från det eftersom jag själv brukar kopiera mina DVD-filmer till "backuper" och det är aldrig några problem. Främst barnfilmerna kopieras eftersom jag har tröttnat på att tvingas köpa nya filmer bara för att de gamla fått några repor av min sons ovarsamma behandling. DVD-skivor är ganska känsliga så backup-kopiering är nog en nödvändighet, tyvärr...

Det känns därför lite fel av distributionsbolagen att först släppa ett hyperkänsligt format som DVD och sedan försöka förbjuda enskild kopiering, tycker jag.

Dessutom blir nog "datorkopieringen" ett ganska litet problem när DVD-recorders blir vanligare. Jag har själv provat att köra RGB signal från min DVD-spelare till Panasonics "billiga" E30 recorder och det var närmast identisk bild mot originalskivan. Den typen av kopiering går ju aldrig att skydda sig mot...

Det är bättre att bolagen satsar på att komma åt de olagliga "distributörerna" av piratkopior än att göra hanteringen jobbig för vanliga människor. För det tror jag bara man förlorar på i slutändan.




Ett stort problem i dagsläget är att stationära DVD-inspelare inte kan spela in 5.1-ljudbitströmmen. Ljudet spelas in i 2-kanalig Dolby Digital. Då blir det kaskadkodning av ljudet vilket är mycket ofördelaktigt för ljudkvaliteten. Det blir i flera avseenden t o m bättre ljud att spela in på ett kassettband.


/Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:49:18  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Jag läste och det är ju för sorgligt... Men är inte DE-CSS program sedan tidigare redan inbyggda i nästan varenda DVDrip-program på PC-sidan?



Jo det är de säkert. Skulle gissa att många av dessa program bygger på den stackars killens kod. Det var några år sedan han snickrade ihop sitt program och han släppte som sagt koden fri.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:06:03  Show Profile Send Bosco a Private Message
Om det är lagligt att kopiera en skiva som man redan äger, för eget bruk i t.ex. bilen, hur är det då om man laddar hem en skiva från nätet som man redan äger fast i en annan utgåva?

Många äger säkert The Wall i en eller flera utgåvor på CD, är det olagligt för dom att ladda hem Mobile Fidelity Sound Labs utgåva från nätet? Jag antar att det är det, men dom skivorna går ju inte ens att köpa längre, om man inte vill lägga ut tusentals kronor på en begagnad och det är ju rena rånet.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000