HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Riktigt bra stativhögtalare !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/10/08 :  08:10:45  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag skulle ta och prata med Bo Hansson,
köpte ett par monitor högtalare av honnom som KM-studio hade beställt,
det blev lite material över och jag fick köpa ett par monitor högtalare av honom som han byggde till mig.

Jag spelar med en liten rörförstärkare från SAC.Thailand som heter Minuet EL-34 och det är massor med musikaliskt driv i denna kombination!
Så jag skulle titta på ett par Chaconne II som finns att lyssna på hos Veteran HiFi tror jag.

Har varit hos Ingvar Öhman och lyssnat i hans fina lyssnings rum och det var mycket bra.

Ino Pip är en besväligare högtalare att driva "kräver mera effekt" men den låter mycket bra,den finns också hos veteranen för lyssning.


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/08 :  11:51:57  Show Profile Send MartinN a Private Message
För mig fanns det bara ett alternativ som jag inte har ångrat,
nämligen begagnade JMLab Micro Utopia.

Martin
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/08 :  12:12:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Engelholm Audios Mino är en skön liten högtalare, som borde passa till 50w Rör

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2007/10/08 :  13:11:42  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Nykmark ! Jag skickar ett PM senare.

Slutsteget är ett Audio Research VT-60 som strax skall få nya slutrör...

Jag har hört Bosse H:s Chaconne och gillar dem men de är för stora, frugan har sagt att det ska vara ngt lite å bra...!!!..???
( Storleken spelar visst roll...!!..?? )

Vad tror ni om ev beg priser på dessa förslag som ni kommit med, vissa kanske knappt inte finns på begmarknaden ännu.
Men en liten hint om vad som kan vara rimligt OM man vill söka efter begagnat.

/ Tord
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2007/10/08 :  14:32:04  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Mina förslag på Reference 3A. Dulcet har jag sett någon annons på. De verkar ligga på ca. 10000kr. Nypris nästan det dubbla.
Däremot MM De capo-i har jag ännu inte hittat på beg. marknaden. Men vem vet...

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/10/08 :  15:09:41  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har själv Dynaudio Focus 140 och dom är väl bra, men om jag skulle köpa stativare idag, skulle nog Amphion Argon II ligga bra till. Otroligt snygga dessutom.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/08 :  15:24:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle köpa System Audio SA2K. Jag har aldrig hört en så musikalisk högtalare som den. Musiken flödar ut på ett makalöst oansträngt vis.
Ljudet är ytterst välupplöst men samtidigt mjukt och helt utan vasshet. Basen går förvånansvärt djupt och med bra definition.
Eftersom det är en utgående modell så kan man få den till ett bra pris.
Själv lånade jag hem den och testade från Balance i Jönköping.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/10/08 15:31:05
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/08 :  19:40:01  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Vad tror ni om ev beg priser på dessa förslag som ni kommit med, vissa kanske knappt inte finns på begmarknaden ännu.
Men en liten hint om vad som kan vara rimligt OM man vill söka efter begagnat.
JMlab Micro Utopia Be begagnad kan man nog hitta för ca 25 000 kr. Nypris ligger runt 48 000 kr.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:44:27  Show Profile Send LarsG a Private Message
Harbeth Super HL5. Om man tycker att högtalare ska spela utan egenljud, med neutralitet och djup. Ser ut som högtalare gjorde förr, en fyrkantig låda med fronttyg. Om man kan leva med det och bara lyssna så upptäcker man musiken igen genom Harbetharna. Nu är jag ganska svag för engelska högtalare men har ibland haft rent magiska stunder med bra livemusik från radion. Högtalarna låter som bäst tycker jag med aukustik musik, de
låter inte ett dugg sämre på elektrisk heller men de avslöjar rätt bra
alla konstiga höjningar av mellanregister etc som är rätt vanligt på nya inspelningar. Har aldrig lyssnat så mycket som nu på klassisk musik. Det låter så jäkla bra bara. Fast egentligen så går det inte att säja vad som är bäst för andra, det är bara sätta igång och lyssna själv.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/09 :  01:45:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är inte Plinds talare baserade på System Audio SA2K ?
Dessa lät riktigt bra tillsammans med dipolsubar på DIY mässan


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/10/09 :  10:25:14  Show Profile Send rolandm a Private Message
I Frankrike uppskattas rör och där kör många på Triangle, som har flera stativare med känslighet på 90 db eller mer. Jag har inte hört Triangle med rör, men jag kan mycket väl tänka mig att Triangles luftiga, dynamiska, rätt diskantskarpa ljud kan passa bra till varma, fylliga rörförstärkare (nu inte sagt att alla rörförstärkare är varma och fylliga, men många är det :) ). Dock tycker jag basen saknar "snärt" jämfört med högtalare med metallbasar.
(Triangle använder papp har jag för mig).
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:09:01  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Tackar för alla förslag, nu tom lite DIY-förslag också -mm tål att tänka på !
Jag har ingen större brådska men skall väl försöka ta mig lite tid till att provlyssna på olika alternativ.

Kom gärna med fler förslag och tips.

Mvh Tord
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/10/09 :  22:48:45  Show Profile Send edison a Private Message
Så värst många finare stativare har jag inte haft tillfälle spela på...

Men, har vid ett flertal tillfällen hört på Svejks Harbeth Compact 7:or, och kan bara säga:
Underbart fina doningar.

Å ena sidan kan man med dom 'skita i diverse HiFi-parametrar'...å andra sidan svarar dom upp även om man får för sej tänka i såna banor också!

Lätthet och tyngd i samma paket kunde man säga kort beskriver dom.

Har med stort nöje hört dom både med 2 x 25w VACen som nu driver dom, såväl som när dom drevs av detta 2 x 60w Audio Research-steget:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62809

.......................................

För vad det kan vara värt
/edison


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/10 :  07:41:27  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Är inte Plinds talare baserade på System Audio SA2K ?
Dessa lät riktigt bra tillsammans med dipolsubar på DIY mässan


Stämmer bra Johan, de funkar utmärkt även utan subbar



quote:
Jag skulle köpa System Audio SA2K. Jag har aldrig hört en så musikalisk högtalare som den. Musiken flödar ut på ett makalöst oansträngt vis.
Ljudet är ytterst välupplöst men samtidigt mjukt och helt utan vasshet. Basen går förvånansvärt djupt och med bra definition.
Eftersom det är en utgående modell så kan man få den till ett bra pris.
Själv lånade jag hem den och testade från Balance i Jönköping.


Känner igen det där Björn-Ola Det var efter ett Jönköpingsbesök jag bestämde mig.

Edited by - plind on 2007/10/10 09:43:01
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2007/10/10 :  09:47:45  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen !
Hur står sig Stridbäcks högtalare i konkurrensen då ? nån som har nån uppfattning om hans produkter, de verkar ju seriösa och han har varit med länge, jag har inte haft möjligheten att lyssna på dem ännu.
Ja jag vet att jag tjatar en del men jag vill ju försöka sondera manrknaden innan jag ger mig ut på jakt...
/ Tord
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/10/10 :  11:20:08  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag var hemma hos Mattias Stridbeck för massor med år sedan (ca 10 tror jag) och dom högtalarna han spelade på lät helt enastående bra för att inte tala om byggkvaliten som vad jag kommer ihåg var av högsta klass.

Ringde och pratade med Stridbeck den äldre förra hösten när jag var på jakt efter nya högtalare och jag var mycket välkommen för en provlyssning han erbjöd till och med att hämta mig ute på flygplatsen.

Så ett telefonsamtal till någon av Stridbeckarna rekommenderas varmt.

http://www.stridbeck.com/ många tänkvärda ord som skrivs på denna hemsida.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/10/10 11:27:44
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/10 :  15:07:56  Show Profile Send Marc a Private Message
"han erbjöd till och med att hämta mig ute på flygplatsen." Snacka om bra service!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/10/10 :  21:52:06  Show Profile Send Jonne a Private Message

quote:
Jag undrar om ni kan ge förslag på riktigt bra stativhögtalare antingen beg eller nya som bör kunna drivas av ett rörslutsteg på 50 W/kanal, lyssnar sällan på skithög volym men de bör väl vara rimligt lättdrivna i all fall.



Von Schweikert Vr1

ca:8995kr



http://www.stereotimes.com/speaker120504.shtml
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/10/11 :  08:10:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
tordnilsson - även jag är stor anhängare av Totem Model Ones kvaliteter. Emellertid är jag lite skeptiskt till att driva dem med allt för effektsvaga förstärkare. Med tanke på att du avser driva dem med rör bör du därför ge dem en rejäl test med den förstärkare du tänker använda innan du bestämmer dig för ett par Model One.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/11 :  12:48:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
VR1 finns också på Balance för 8000 kr. Klart prisvärd. SA2K kostar det dubbla hos Balance. Ännu mer prisvärt.

(Jag jobbar inte på Balance, jag råkade bara titta in i butiken)

Intressant att SA2K står som modell för en DIY-högtalare.
Hur nära kommer man i ljudkvalitén? Är elementen identiska, SA påstår att de är specialgjorda? Den speciella limmade lådan kan ju också påverka.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/11 :  13:09:27  Show Profile Send MartinN a Private Message
Att få god finish och resultat som DIY passar inte mig.
Visst, om jag hade goda snickarkunskaper och mätinstrument
skulle jag kanske tänka mig DIY. Jag har valt att betala,
åt firman som bygger åt mig.
Detta är bara halva sanningen, för mina högtalare köptes
begagnade, och då betalade jag bara 50-60% av nypriset.

Stativhögtalare kan vara mycket bra och är enligt min mening
prisvärda. Golvare av finaste slag har ofta astronomiska
priser, men stativhögtalare anser jag vara överkomliga.

Dock är jag av åsikten att stativare kan vara små (och sämre)
eller större (och bättre). Min mening är alltså att ett välbyggt
kabinett ger en större högtalare med bättre ljud än en
högtalare med ex. tunna kabinettväggar.

Motstridigt till detta är dock att ju mindre baffel man har desto
mindre diffraktion vid kanterna. Sedan är också välvda väggar
bra för att undvika resonanser i lådkonstruktionen.


Martin

Edited by - MartinN on 2007/10/11 14:00:01
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2007/10/12 :  14:12:38  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen.
Fler frågor - hur är SonusFaber då ? Går de att driva med rörsteg eller ska man glömma den kombinationen ?
Dom är ju riktigt snygga !
Finns det ngn som har erfarenheter av SF som kan berätta lite om dem ?
Mvh Tord
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/10/12 :  14:30:11  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Revel M20 är underbara stativare men du kanske ska frovlyssna dom först med ditt steg, då känsligheten är 87db.
Men peronligen tror jag det skulle fungera mycket bra om du inte är en som lyssnar på maxvolym.

Här stereophile test
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/492/

MvH jawen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/10/12 :  15:16:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jawen: visst är det bra stativare (har dom själv) men det är inte optimalt med rör till dessa, isåfall behövs mycket rörwatt, ca 100W eller gärna mer. Annars skulle jag rekommendera dessa utan invändning. Funkar kanon med mitt Moon-slutsteg som ger 125W vid 8 Ohm och som mest ca 400W vid 2 Ohm. Detta är minimum effekt enligt mitt omdöme.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2007/10/27 :  17:32:18  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen.
Jag har tittat lite på Final:s Elektrostater dessa finns ju i flera olika storlekar och de minsta kan man montera på väggen med ett fäste.
Har någon några erfarenheter av dessa ?
/ Tord
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.19 sekunder. Snitz Forums 2000