HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordningsfenomen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/10/28 :  23:29:46  Show Profile Send Eref a Private Message
Har haft min anläggning anslutet till ett jordat uttag i det gamla hus jag bor i. Allt har varit frid och fröjd tills för någon månad sedan. Då trodde jag förstärkaren pajade när jag knäppte på. Bara ett brummande oljud. Jag slog snabbt av.
Sedan kom jag att tänka på att vi hade bytt från centralantenn till kabelTV. Alltså drog jag ur antennkontakten från radion och se nu lät det som vanligt (utom från radion förstås). Därefter ändrade jag stereoanslutningen till en ojordad väggkontakt och anslöt antennkontakten igen och nu lät allt bra!
Därefter kom jag plötsligt att tänka på att mitt gamla kassettdäck, som blev olyssningsbart för ca ett år sedan (fick störande knäppljud som hördes i högtalarna)fick denna åkomma just som jag ändrade till jordad nätanslutning. Och se knäppningarna försvann nu när jag drog fram det ur garderoben.(och jag som hade ägnat åtskilliga timmar för att inte säga dagar för att hitta felet) Trevligt!!!
Tilläggas bör att jag haft en (kort)förlängningskabel från det heljordade rummet bredvid när jag använde jordad anslutning. I nån föreställning att detta skulle vara bättre. (Vet att det inte är riktigt godkänt men jag hade ganska stora säkerhetsmarginaler.)Kan det vara nåt skumt med min jordade kontakt månntro?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/29 :  01:05:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är nog inget skumt. Det låter som en helt vanlig jordloop.
Tyvärr är många kabel-TV installationer också helt enkelt felaktigt jordade (när jorden flyter relativt byggnadens jord) vilket gör problemet än värre, men det är svårt att säga utifrån din beskrivning om det är ett problem i det här fallet också.

Det bästa är att köpa en galvanisk avskiljare som man kopplar mellan vägguttaget och radio/TV. Finns hos ex. Elfa.

Att jordad anslutning "per automatik" skulle vara bättre stämmer inte, det leder ofta till fler problem än det löser. Jordade uttag används främst av säkerhetskäl och ger sällan några "elektriska" fördelar.


Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/10/29 :  04:55:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Tack för svar f95toli!
Misstänker att det där med jordade anslutningars fördelar är en vanlig (miss)uppfattning bland oss amatörer. Jag har ett av elektriker jordat rum intill köket där jag har datorn. Förstår att man bör ha datorn jordad av säkerhetsskäl, men också pga mindre strålning från skärmen? Eller är det sistnämnda en myt?
Stereon hade jag inte anslutit till jordat av säkerhetsskäl, finns ju f.ö. risker med att ha en jordad anslutning i ett icke "heljordat" rum, utan för att jag trodde att det ev. var bättre ur ljudsynpunkt.
Hade väl en aning om det här med jordloop som du skriver. Men skummare är det med kassettdäcket. Kanske bara fått en ryck som har med annat att göra. (Vågar inte prova i det jordade uttaget igen.) Däcket verkar rent allmänt vara elekriskt "känsligt". Har funderingar kring att det har samband med att det har relästyrda funktioner... Hmmm

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/10/29 :  09:03:14  Show Profile Send CC a Private Message
"Förstår att man bör ha datorn jordad av säkerhetsskäl, men också pga mindre strålning från skärmen? Eller är det sistnämnda en myt?"

- Nepp. Ingen myt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000