Author |
Topic |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 21:55:18
|
Har en litet problem med mitt pågående projekt och behöver bygga på en form av "lock". Detta lock skall vara en så tunn skiva som möjligt, absolut max 8 mm, men ändå helt rak eller plan. Storleken kommer bli ca. 20x50 cm med två stöd(I) i mitten cc:20 cm på tvärsen. Se "skiss"
50 ------------------------ | I I | | I I | 20 | I I | ------------------------
Material skall gå hyfsat lätt att bearbeta....egna funderingar är...
Dubbla ihoplimmade Masoniteskivor (Plan A) Plyfa /plywood 4mm Är den rak nog?) MDF 6 mm ( Plan B) HDF (laminatgolv)
Öppen för synpunkter och förslag.
Skivan skall alltså bli ett lock respektive botten, som sidor etc kan fästas mot, sedan kommer en tjockare limträskiva fästas ovanpå.
/MI
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 22:22:02
|
Plexiglas kanske ? |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 22:24:39
|
Glasfiberlaminat eller kolfiber om du vill lyxa till det.
Lamineras mellan två glasskivor så blir det helt plant. Bearbetning kan bli lite värre. Men liten kapskiva i dremeln brukar funka fint. Likaså sliptrissor.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 09:09:39
|
Bearbetningen kommer antagligen vara fräsning, sågning, slipning. Det skal gå bra att limma mot också... Dubbla masonite och nån extra stagning kanske räcker... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 11:03:32
|
Det går att slipa, såga och fräsa både kolfiber- som glasfiberlaminat. Dammar en del och det är väl inte direkt nyttigt att andas in dammet. |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
Material
Member
127 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 11:29:01
|
Altså.... vad är belastningen på locket? bara dess egen vikt? För i så fall räcker det utmärkt med limmad masonit, eller enklast kanske med vanliga klicka-ihop parkettimitationsplattor |
En Feminist och en Gentleman |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 11:29:44
|
Plywood är nog aningen styvare och hårdare än ihoplimmade masonitskivor (har det sistnämnda på mina kommande högtalare). |
.....where the music comes to die. |
|
|
|
Topic |
|