HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Blir inte klok på detta... mer frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:25:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tjena!
Har under sommaren haft ett slöbygge igång, ett DoZ klass-a trissesteg som får ta den tid det tar.
http://sound.westhost.com/project36.htm

Har under de senaste dagarna kommit långt nog att kunna mata på lite spänning och börja göra lite mätningar för verifikation av kretsen.

Har nu hamnat i det frustrerande läget där ena kanalen fungerar exakt som den ska, medan den andra alls inte gör det.

Självklart skulle jag kunna mäta mellan kretsens alla punkter och identifiera skillnader, men jag tänkte det kunde vara roligare att ta forumets expertis till hjälp!

Kanalen som krånglar, beter sig enligt följande:

*Drar nästan inte alls någon ström, oavsett hur jag snurrar trimpotarna. (klass-a ska ju för bövelen suga konstantström!)

*När jag pluggar in en signalkälla och kollar utgången i skåpet, så konstateras snabbt att endast negativa signalhalvan tar sig fram till högtalarutgången.

Så vart bör jag påbörja felsökningen?

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/10/03 11:33:23

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:37:20  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jojustdet, kanske ska ta och påpeka att jag inte beställt kort från Rod, utan byggt kretsen på vanliga provkort. Det är varianten i figur 4 jag byggt, alltså den utan zenerdioder.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:45:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glapp/kallödning vid R6?

Vad har du för spänning på plussidan av C3?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/08 :  00:16:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Spänningen på C3 har jag haft under kontroll hela tiden, så den var inte ett problem.

Du var inne på helt rätt spår, Bernt, även om R6 var som den skulle. Däremot så var trimpoten VR2 defekt, bytte ut den och nu verkar jag ha två fungerande kanaler. Då ska vi ta och höja spänning och tomgångsström någon dag framöver och se efter om kylningen jag har räcker till. Kan ju bli riktigt spännande, det här!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/08 :  09:06:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/03 :  11:32:57  Show Profile Send ILLY a Private Message
Så. Grejat lite mer, gjort några framsteg och upptäckt några nya bekymmer.

Först detta:
Sätter jag oscilloskop-proberna på högtalarutgången så får jag ett rakt och fint streck, fritt från rippel, inget brus hörs från högtalaren. När jag sedan kopplar in signalkabel, så blir mitt raka fina streck tre gånger så tjockt. Högtalaren är fortfarande i stort sett tyst.

Jag skulle anta att signalkabeln agerar antenn och plockar upp signal av högre frekvens än mitt gamla oscilloskop kan hantera. Eller är det någon form av oscillation i slutsteget? Är det rent av något som orsakas av oscilloskopet?

Jag har provat att koppla in mina andra slutsteg i exakt samma konfiguration av oscilloskop/högtalare/signalkälla. Dessa reagerar inte som DoZen.

Några förslag?

(ja, jag har testat små kondensatorer direkt över rca-honornas poler)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/10/03 :  12:36:07  Show Profile Send Magoo a Private Message
Hur blir det om det inte är någon signalkälla inkopplad, (bara signalkabeln alltså)? Dina andra förstärkare kanske filtrerar bort sådant.

comfortably numb
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/03 :  12:40:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
Samma sak oavsett om det sitter något i andra änden av kabeln eller ej. Dock endast testat med usb-mp3-stick som signalkälla. Kanske skulle testa om det blir någon skillnad med en jordad apparat i andra änden?

Har även testat att rulla ihop kabeln och stoppa ner i en plåtlåda och släcka närliggande belysning med hf-don. Resultat oförändrat.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/03 :  22:36:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Efter lite mer experimenterande konstaterades följande:

Med kondensator tvärs över signalingången, så ligger hf-ripplet (om det nu är vad det är?) kvar, även när jag drar ur signalkabeln. Detta fick mig att misstänka någon form av instabilitet i kretsen, som får förstärkaren att självsvänga. Provade att stoppa lite serieresistans i signalingången och vid ca 4k så var allt rippel borta.

Det är väl inget försteg som gnäller för att man höjer ingångsimpedansen på ett slutsteg litegranna eller?

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000