HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering av 6SL7-rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/10/03 :  17:13:19  Show Profile Send KennethH a Private Message
Jag är inte 100% insatt i varken rör-tekniken eller rör-kvalitet, d.v.s. hur man kan byta mellan olika rör utan större modifieringar runt omkring eller om det är någon bevisad skillnad mellan olika kvalitets-rör, resp. gamla och nya.
Är det någon vet om det lönar sig att göra modifieringar på förstegssidan i en Musical Fidelity kW550, som har rör av typen 6SL7, fabrikat Golden Dragon (kinesisk nyproduktion). Jag har läst både ris och ros om dessa rör i andra sammanhang. Riset har i och för sig mest rört sig om tidigare (10 år gamla) dåliga erfarenheter med kort livslängd p.g.a. undermåligt vakuum i "Kina-rör".
Vill bara påpeka att det är inte så att min kW550 låter alls dåligt, tvärt om. Men man undrar alltid... Fabrikanter har en tendens att välja bra grejer men inte riktigt det bästa, inte ens för vad man som audiofil anser som rimliga pengar. Annars ser allt mkt seriöst ut innuti. Det är kabellös "överföring mellan ingångsterminaler och förstegs kort. Sitter direkt ihop via en brygga och sedan monouppdelat. Fint!
Däremot kan jag rekommendera lite tungskikts dämp"matta" på insidan av apparathöljets lock på både nätdel och förstärkare. Det känns i alla fall bättre.

Tacksam för lite tips!

/Kenneth

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/10/03 :  18:07:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Sök lite på nätet och läs på om dina rör. Skaffa dig 2st olika uppsättningar och testa lite, tex nya och NOS kolla länk

http://www.audiotubes.com/6sl7.htm


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000