HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Radioheads nya 10/10. Du bestämmer priset!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:03:29  Show Profile Send Gabe a Private Message
Radiohead har aviserat att de släpper en ny Cd den 10/10. Den nya cd: kommer endast att kunna laddas ner via bandets egen hemsida t o m den 3 december då man släpper en en box med cd:n, 1 cd med extramaterial samt en dubbel i vinyl plus en bok. Allt till priset av ca 40 pund.

Det mest intressanta är vad priset för den nedladdade versionen av cd:n är. Där bestämmer köparen själv vad han/hon anser skäligt! Det enda som tillkommer är en expeditionsavgift på 45 pence. Klart intressant!

Även om jag inte tycker att Radiohead gjort något riktigt bra sedan "OK Computer" så är jag ändå hoppfull. Betalade f ö nyss 3 pund, ca 50kr - vilket är det pris jag personligen anser är skäligt. Mest för att jag vill se hur det hela förlöper. Helst köper jag dock "riktiga" cd:n även i fortsättningen...
hälsar
Gabe

Edited by - Gabe on 2007/10/02 11:12:05

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:47:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Troligen är väl albumet i komprimerat format när man laddar ner det? WMA eller MP3? Isåfall är det ju inte intressant, och de flesta kommer isåfall att ladda ner skivan olagligt. Tycker fortfarande att det är oslagbart på alla sätt att ha den fysiska skivan. Dock kan man ju hoppas dels på bra ljudkvalitet och dels på att skivan musikaliskt är lyckad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2007/10/02 :  15:03:10  Show Profile Send Toerne a Private Message
Man kan köpa en discbox på sidan också, för 40£

Då får man 2LP och 2CD sam nedladdningskoderna. Det är ju hur genialiskt som helst.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/10/03 :  08:34:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Troligen är väl albumet i komprimerat format när man laddar ner det? WMA eller MP3? Isåfall är det ju inte intressant, och de flesta kommer isåfall att ladda ner skivan olagligt.

Såklart de flesta som laddar ner kommer göra det olagligen, men jag förstår inte varför du menar att de kommer göra det eftersom ljudformaten som erbjuds eventuellt är WMA och/eller MP3? Vad man än som hifi-entusiast tycker om saken så är komprimerade format som t.ex. MP3 likväl den dominerande standarden för musikfiler.

Jag tycker det är intressant att fler och fler artister verkar ta till det här greppet, om inte annat är det ju ett kul experiment, och kan vara väl värt att lägga några pund på.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/03 :  10:27:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ayn: Ljudintresserade hade kanske köpt skivan lagligt om det erbjöds okomprimerad nedladdning till lägre pris än den fysiska skivan. Icke ljudintresserade laddar ner skivan, lagligt eller inte, i komprimerat format.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/03 :  13:41:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Så länge det är bra kvalitet på komprimeringen ahr jag inga problem med mp3. Kör man 320kb kodning på mp3'an blir det till och med riktigt bra. Då är det knepigt att höra skillnad på CD och mp3 faktiskt... Har testat själv nämligen!

Har även en live konsert med Toy Matinee som är kodad i 128kb och låter suveränt bra, så heder åt programmet som tryckt ihop filerna...

Men det var OT...

Tycker det är en lysande idé som Radiohead kör med! Något för de stora skivbolagen att haka på faktiskt... Det måste till nya lösningar för att fixa fildelningsproblemen, inte höja priserna på CD för att försäljningen sjunker. En nationalekonomisk princip som skivbolagen tydligen aldrig hört talas om är att om man sänker priset för en vara så säljer den i 9 fall av 10 mer än innan. Höjer man priset så säljs det mindre av varan. Enkelt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000