HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera med balans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

onkyo
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/09/30 :  18:46:41  Show Profile Send onkyo a Private Message
Hej,

Var nog 6-7 år sen jag gjorde ett seriöst försök att få ett bättre ljud hemma. Det resulterade i en hemmabio enligt nedan...
36" Panasonic tjock-tv som var dyr!!(Blir nu en 42" plasma istället)
Wharfdale Pacific frontsystem (Bra men något vassa i toppen)
Linn AV5125 surround (Bra och diskreta med en något avrullad topp)
Sony SA-WX90 Subwoofer (Bra tryck men något blöt för musik)
Yamaha 640 reciever (Är nog OK men sannolikt lite svag)
Pioneer 565 DVD (OK men ingen DVI till plasman)
Lite bilder finns här http://www.minhembio.com/onkyo
(Sony DVD och CD inte kvar)


Jag tänkte lägga 25-30000 på att förbättra ljudet. Lyssnar mycket på 2-kanal men det blir även film så jag skulle tro att jag behöver en tråkig kompromiss. Jag har velat mellan nytt/begagnat, slutsteg eller beggad biomonsterförstärkare, integrerad 2-kanal med delbart steg a'la amplifix, nytt frontsystem eller behålla etc etc

Är nu så velig att jag känner mig tvungen att få input från er för att lägga upp en vettig strategi mot en uppgradering som gör mitt system någorlunda balanserat i prestanda. (Även om jag tycker att just planeringen är det roliga)

/C

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/30 :  20:46:33  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Lyssnar mycket på 2-kanal men det blir även film så jag skulle tro att jag behöver en tråkig kompromiss.


Film i ett bra 2-kanalssystem är mycket trevligare än i ett halvbra "biosystem" tycker jag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/09/30 :  21:02:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
En variant är väl att skaffa en 2-kanalsförstärkare med "home cinema passthrough", dvs, en integrerad förstärkare med en knapp som gör att den fungerar som rent slutsteg (vilket kanske är vad du menar med "delbart steg). Detta förutsatt att du har pre-out på din reciever. Ex. Primares förstärkare brukar väl(?) ha den funktionen.

Sedan kan man ju alltid byta ut fronthögtalarena till något bättre. Fast frågan är om det inte vore vettigt att innan ev. högtalarbyte byta ut din DVD-splare alt. skaffa en separat CD-spelare, tyvärr är DVD-spelare med bra 2-kanalsljud rätt dyra så det senare är kanske att föredra.





Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/10/01 :  19:22:56  Show Profile Send rolandm a Private Message
Man kan uppgradera DVD-spelaren genom att hänga på en bra digitalomvandlare - DAC. :) Jag kör själv så...
Harmony design har ju en bra DAC för rimliga pengar.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

onkyo
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:23:52  Show Profile Send onkyo a Private Message
En bra DAC var en ny idé. Ännu en möjlighet som gör denna icke exakta vetenskap ännu svårare (Vilket iofs är en de av tjusning där antalet parametrar verkar oändliga...)

Min tanke just nu är att skaffa en beggad amplifix/CDfix combo (Home cinema pass through)samt en bra DVD som kan skicka uppskalad bild och eventuellt komplettera med ett nytt frontsystem som passar och ett separat slutsteg för centern i såna fall. Tror inte att jag får balans om jag behåller mina wharfedale pacific även om jag varit ganska nöjd och dom fick bra kritik i HifiChoice.

Förslag på frontsystem? Förslag på slutsteg som har någorlunda samma ljudbild som Amplifix?

/C

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/10/01 :  21:46:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bilderna visade inte så mycket av ditt rum men jag säger med en dåres envishet att akustiken kommer ge 100ggr tillbaka på varje satsad krona så där skulle jag börja. Kolla in adagio och Nitram så ser du att det kan göras grymt tjusigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/02 :  15:01:35  Show Profile Send Peg a Private Message
Japp försök att fixa akustiken först innan du köper en massa saker. En stor tjock mysig matta under soffbordet kan vara en bra början.

Jag skulle nog gjort det jag har gjort dvs skaffa ett seriöst bioförsteg, ett seriöst slutsteg till frontarna och ett mindre seriöst (billigt!) slutsteg till övriga kanaler.
Amplifix idén är inte helt dum, jag körde så innan amplifix+cdfix + sony DVD + HK reciever det funkade bra och lät enormt mycket bättre än genom receivern men det kan bli klurigt att få ihop det med subben om du vill ha den till musik.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/10/02 :  16:49:51  Show Profile Send marens a Private Message
Man kan ju få riktigt schyssta högtalare för 25-30tusen. Strunta i "balansen", det är bara dumma påhitt. Hur vet man att ett system är väl balanserat? Ser man det på prislapparna? Det gäller att istället identifiera vart problemen faktiskt finns.

Sedan kanske ett lite kraftigare slutsteg om det skulle behövas, beror ju helt på dina behov och högtalarna mm. Jag skulle inte börja krångla till det med en massa extra apparater så att systemet blir komplicerat och dyrare än det behöver vara.
Go to Top of Page

onkyo
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/10/02 :  18:43:47  Show Profile Send onkyo a Private Message
Hej,

Vardagsrummer är på 50m2 (5 ggr 10 meter) med förnster åt ena hållet. Jag har högtalarna mot fönstren främs pga att jag inte stod ut med reflektionera i TV:n.

Intressanta tips... Man får mycket matta för dom pengarna...

Kanske man skulle börja med akustik, slutsteg (Använda nuvarande reciever som försteg) och en dedikerad CD-spelare för att senare uppdatera frontsystemet. Kan vara en bra start då jag tror att min gamla Yamah balanserar en del av det vassa i mina Wharfedale.

Ett alternativ till slutsteg skulle kunna vara en 5-7 år gammal bioförstärkare som åtminstone då kostade 20-25000 men nu går att hitta för 5-6000 som tex Denon/Yamaha.

/C
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/02 :  21:08:10  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag skulle akta mig lite för äldre biostärkare om jag var ute efter riktigt bra 2 kanal. Kolla här tex. där Oca har bytt sin värsting bioreciever (körd som försteg) mot ett bioförsteg:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63751

Glöm inte att läsa Mickes hifi kokbok (sticky här i Hifi delen)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/03 :  10:50:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Film i ett bra 2-kanalssystem är mycket trevligare än i ett halvbra "biosystem" tycker jag.

Jag brukar alltid välja PCM-ljudet när jag spelar musikfilmer.
Del är ljudet bättre, dels så belastas nätdelen i förstärkaren mindre vid tvåkanal vilket förmodligen också bidrar en del.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000