HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Trettioåriga Kriget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/30 :  15:14:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu är dom tillbaka igen, dom gamla 70-tals-hjältarna.
Jag blir så glad!
Deras andra platta efter återkomsten har precis släppts och den är inte alls dum.
Trettioåriga Kriget var jämte Kaipa en av få svenska 70-talsgrupper som kunde mäta sig med internationella storheter.
Deras debutplatta från -74 är idag kult internationellt.

Då spelade de en egensinnig prog.musik i samma anda som King Crimson och liknande grupper.
En slags symfonisk rockmusik med sättningen gitarr, bas och trummor, och eftersom spelskickligheten var så hög, så väckte de uppmärksamhet internationellt, bl.a. i England där de turnerade.

Tyvärr fick dom sparken från skivbolaget efter deras andra platta -75 och när dom kom tillbaka med plattan "Hej på er" -78, så hade musik-klimatet förändrats och prog.rocken var död. Musiken på den plattan var enklare och mer åt Deep Purple-hållet till.

Det kändes som luften gick ur bandet efter den plattan och en bit in på 80-talet efter ett par namnbyten så lade dom av.
Tråkigt, det kändes som gruppen aldrig riktigt fick chansen.
Därför blev jag riktigt glad när gruppen för några år sedan plötsligt var tillbaka med plattan
"Elden av år", en platta som delvis innehöll låtar från 70-talet dom av någon anledning aldrig spelade in, blandat med nyskrivet material. Den låter som plattan som aldrig kom -76, -77 för att skivbolaget var så taskig.
70-talsrock av högsta klass.

Uppföljaren "I början och slutet" som precis har hunnit dimpa ned i brevlådan är riktigt bra, den med.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/10/01 12:14:48

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/09/30 :  17:23:46  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kul att se att dom är tillbaks. Min bästa konsertupplevelse, tveklöst, är när jag hörde dom i Roskilde 1980. Grymt bra!
Jag vågar inte hoppas att dom nu låter hälften så bra som dom, men jag skall ändå ge dom ett försök..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/09/30 :  18:47:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Får skaffa någon platta av dem mina vinyl är sålda.
Ett annat svenskt band från samma tid är Saga med bla Björn Isfält värt att kolla upp.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/01 :  08:14:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag vågar inte hoppas att dom nu låter hälften så bra som dom, men jag skall ändå ge dom ett försök.

De låter lika bra som någonsin.
Robert Zima är med på sång igen. De tappade ju en del när han hoppade av. Han delar sången med basisten Fredin som tydligen inte kan hålla sig borta från mikrofonen, men Fredin sjunger betydligt bättre nu än på 80-talet. Jag tyckte Fredins sång sänkte deras 80-talsplattor.
Jag har lyssnat mer på den nya plattan och jag tycker bara bättre och bättre om den.
Den känns genomtänkt, det finns inga svaga låtar och hela plattan har ett härligt flyt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/10/01 12:11:40
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/01 :  12:25:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Missa inte det här klippet från mitten av 70-talet när de var som mest "proggiga"
http://www.youtube.com/watch?v=aXh9m08x7Q0

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000