HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereo kontra surround för film?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2007/09/30 :  12:49:55  Show Profile Send manlix a Private Message
Hur upplever ni stereo kontra surround när det gäller film? Skaffade själv surround för nåt år sen och har lyssnat på lite andra surroundanläggningar däribland biografer.... men jag vet inte om jag tycker surround är så speciellt.... tycker det går lika bra med ett bra med stereosystem. vilket blir bättre för samma pengar....

basse
Starting Member

15 Posts

Posted - 2007/09/30 :  13:17:00  Show Profile Send basse a Private Message
Jag håller med dig, surround tillför inte så mycket. Klart bättre att satsa på bra 2-kanals om man nu har en begränsad budget (tycker jag iaf). Visst kan det vara häftigt att höra någon ljudeffekt bakom sig men blir filmen bättre för det?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/09/30 :  13:21:39  Show Profile
Ni har ju inte hört någon bra anläggning, det som är felet... "biografer" är ju skrattretande dåligt i de flesta fall.

Men jag håller med om att vid begränsad budget är det bättre att satsa på ett bra högtalare istället för ett halvsunkigt paket.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/30 :  13:32:54  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Ljudet på biografer har jag inte mycket till övers för, det har aldrig imponerat på mig, oavsett hur ny stor och fin biografen är.
Och så är det ju alltid så HÖGT!

Däremot så får jag nog rösta på att i alla fall ha en center till hemmabion, även om jag inte har det själv just nu.
Sitter man mitt emellan fronthögtalarna så spelar en center mindre roll, men sitter man till höger eller vänster om bilden så kan det bli lite knasigt när röster och ljud kommer lite vid sidan om bilden.

Surroundhögtalarna som jag hade förut hade jag bara på så pass högt att dom bidrog till ambienta ljud utan att i övrigt märkas.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/30 :  19:00:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hur upplever ni stereo kontra surround när det gäller film? Skaffade själv surround för nåt år sen och har lyssnat på lite andra surroundanläggningar däribland biografer.... men jag vet inte om jag tycker surround är så speciellt.... tycker det går lika bra med ett bra med stereosystem. vilket blir bättre för samma pengar....

Funderade mycket angående detta hur jag skulle göra själv härom året då jag satte med två skilda anlägningar till film och musik och det blev en 5.1 till allt då jag tycker att stereo till film suger helt enkelt. Jag vill ha mer drag i explosioner och sådant, och surrond ljud som förstärker upplevelsen. Ljudbiten på film är halva upplevelsen på framför allt Action och Thriller, och är man mycket för film så är en Hemmabio kanon. Men ser man någon film ibland och lyssnar mest på musik så förstår jag mycket väl om man prioriterar stereo ljudet. Sedan i slutändan så handlar det ju om vilken budgett man har för flerkanal kostar klart mer om man även vill ha bra stereo.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/30 :  20:18:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inte för att jag tycker att 2-kanal låter dåligt men jag tänker då och då (faktiskt ganska ofta) på vilken kaliber 2-kanalanläggning jag hade fått för de pengar jag lagt ned på mitt 5.1. Hade jag gjort om beslutet idag hade jag satsat på 2-kanal och ev. löst 5.1 på ett enklare "påhängssätt".

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/09/30 :  22:01:12  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Hur upplever ni stereo kontra surround när det gäller film? Skaffade själv surround för nåt år sen och har lyssnat på lite andra surroundanläggningar däribland biografer.... men jag vet inte om jag tycker surround är så speciellt.... tycker det går lika bra med ett bra med stereosystem. vilket blir bättre för samma pengar....


Jag investerade nyligen i en fin 5.1 anläggning och det är en helt annan upplevelse med surround, inte minst livekonserter, men jag förstår att jag är priviligierad som kan lägga såpass mycket flis.

rolnor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/01 :  13:06:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Min erfarenhet säger mig att ett system som klarar att koda av dolby digital och DTS är överlägset bättre ljudmässigt än om du mixar ner de formaten i PCM stereo eller analogt.

När jag körde film med min NAD S300 lät det väl ok, men när jag bytte mot en Yamaha DSP AZ2 hände det grejer! Plötsligt fanns där dynamik, detaljer, tryck i basen och mycket annat som inte hördes när jag körde analogt ljud från DVD'n till stärken. När jag sedan bytt upp mig till Krell-steg och Sony processor låter det sjukt bra. Att köra filmljud i analog stereo är verkligen inte roligt, man tappr så otroligt mycket i ljudkvalitet och kvantitet.

Så enligt mig kommer en "vanlig" två-kanalsanläggning aldrig i närheten av ljudet från en bra anläggning som klarar att koda av bioljudet.

Bör tilläggas att jag aldrig kört med vare sig center eller bakhögtalare utan rent 2.1 och nu 2.0 system. Med mina nya stärkare är subban helt överflödig, vilket inte var fallet när jag körde analogt från DVD'n. Då behövdes subben för ur högtalarna kom det då ingen djupbas att prata om. Den dök upp först när anläggningen kunde koda av bioljudet.

Det är iaf min högst personliga åsikt. Med de grejer jag har så låter filmljudet betydligt bättre med ordentliga multikanalsprylar än med analog stereo.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/10/01 :  14:46:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Min persoliga åsikt är att ett fåtal filmer har bra ljud så jag är rätt besviken på ljudet i de flesta filmer som görs.Brister på effekter och känsla. Men visst det finns undantag.

mvh
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/01 :  15:28:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det diskuteras ofta att centern inte behövs, utan att en fantom-center går lika bra. Men man skall inte glömma att centern bidrar till ökat ljudtryck iform av mer rå membranarea helt enkelt. I en perfekt setup dvs. att LCR är exakt lika så är det 50% extra membranarea, vilket torde minska distorsionen en hel del.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/10/01 :  15:36:47  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
I en perfekt setup dvs. att LCR är exakt lika så är det 50% extra membranarea, vilket torde minska distorsionen en hel del.


Magils: I praktiken blir det förmodligen tvärtom iom att du med phantomcenter låter båda huvudhögtalarna dela på "mittljudet". Det händer ju heller inte att alla 3högtalarna spelar samma ljud lika starkt.

Jag tycker surround ger något för upplevelsen av film i en bra setup, med många surroundhögtalare >=6 så att man får till en hyffsat sömlös ljudbild bakom sig, annars funkar nog stereo bättre. Man vill ju inte ha några högtalare som stör med sin närvaro.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/01 :  15:47:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmmm, om centern borde spela en viss nivå och LR spelar samma ton på sin nivå...så om centern försvinner så måste ju LR kompensera för detta och spela högre, eller ? Visst 50% är kanske att hårddra, men det är trots allt fler membran som delar bördan av att skapa ett visst ljudtryck?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:40:16  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Skall det vara ljud i mitten i 5.1 är det väl bara centern som spelar? Då behvöer du ju dubbla arean i den jämfört med om man spelar 2-kanal, där spelar ju båda högtalarna samma för att få ljudet i mitten. Och om det distar för att du spelar för högt kanske det är läge att göra annat än dubbla arean på elementen, för det ger ju bara 3dB mer ljudtryck vilket inte är så mycket i samanhanget om jag förstått saken rätt, brukar väl talas om 10dB för att vara märkbart (eller... upplevd som fördubbling, vilket är rätt ordenligt ändå kanske).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:48:37  Show Profile Send marens a Private Message
Dr.Nope: 6dB extra blir det med dubbelt så många högtalare (om de spelar i fas). Man kan märka rätt små skillnader i ljudtryck, nermot 0.1dB.

Magils: När spelar alla högtalarna samma signal? Är det inte antingen en högtalare som spelar ett ljud eller två som delar på ljudet, centern och en utav L eller R? Jag vet inte exakt hur det funkar men det verkar skumt att samma ljud skulle ligga i alla 3högtalare, någonsin.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:18:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Som jag resonerar behöver det inte vara samma signal ens, utan det är ju membran som tillsammans ska åstadkomma ett visst ljudtryck (utåt eller inåtgående rörelse) och med mer membranyta så behövs ju mindre rörelse för samma tryckskillnad, vilket borde medföra mindre dist....eller så kan man välja att spela högre.... lite grann som att köra en eller två element i en hgt. ( vanligtvis basar). Om en sidohögtalare skall spela både halva centerkanalens information och sin egen information så måste ju belastningen bli högre. Samma sak gäller ju om man skippar Subben, då ökar ju lasten på LR-burkarna.

I verkligheten så är ju oftast centern mindre/klenare än LR vilket medför att kapaciteten inte ökas.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/10/01 :  21:06:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
jag har ett 2.1 systemoch har aldrig kännt att jag saknat nått i filmväg....

Sen kan jag iof tänka mig (o vet..)att ett bra 5.1 (typ M&K 705) ger en kanon upplevelse på film....

Men hellre BRA 2.1 än OK 5.1

/M
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/01 :  21:19:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ett bra tvåkanalsystem räcker för mig, bilden är mycket viktigare när man kör "bio". "Size matters". Det ska till mycket flis för att få till ett riktigt harmoniskt och bra bio-system. Visst kan man få både tjong , krasch och bang i ett normaldyrt system men det hela har en tendens att focusera på högljudda effekter i stället för filmen. Själv blir jag "störd" av den malande tordönstämman som ska finnas till och från i div filmer, alla som hört en bil krascha live, alla som hanskas regelbundet med riktiga skjutvapen vet hur de låter, inte fan låter en AKM som en haubitz. Och sannerligen låter inte en mäniska som hoppar ner 5m på en kran och slår sig i den samma, som om en slägga forcerar en återvinningscontainer följt av den obligatoriska tordönstämman. I ett bra två kanalsystem spelar snabbheten och kontrollen stor roll för hur autentiskt ljudet blir, förutsatt att ljudkontrollerna inte lämnats över till dagen praktikant eller en tordönskåt ljudtekniker vid film-makandet.
Som någon annan påpekade så finns det för få filmer med verkligt bra ljud för att jag ska lägga motsv summa på flera kanaler. Det som verkligen är värt att lägga stora slantar på är bilden och givetvis ett riktigt duktigt tvåkanalsytem, enl underteknad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/10/01 21:22:11
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2007/10/01 :  21:26:13  Show Profile Send Svante F a Private Message
Jag tar ut ljudet via de analoga tvåkanalsutgångarna på min Panasonic Blu-Ray.
Tycker det låter mycket bra. Speciellt de nya okomprimerade filmljudformaten.

Dock misstänker jag att det skulle kunna låta ännu bättre om de hade inkluderat ett separat
tvåkanalsspår som var speciellt mixat för stereolyssning.
Som det är nu låter man ju spelaren mixa ner 5.1 till två kanaler enligt någon slags standard.
Läste något om att man lägger in center- och bakkanaler dämpade med 3dB helt enkelt.(rätta mig om jag har fel).

Visserligen har ju många DVD-skivor separata Dolby stereospår men de låter ju sämre än det nermixade 5.1 ljudet. Många konsert-DVD's har ju dock PCM Stereo som kan låta bra i vissa fall.

Om jag hade väldigt mycket pengar och ett större rum skulle jag kanske fundera på en 5.1-anläggning.
Men hellre en riktigt bra stereo än bara en hyffsad hemmabio.Även för film.


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/01 :  23:00:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Ett konkret exempel på bra och dåligt ljud med konsert DVD är Iron Maidens Rock in Rio där PCM spåret är rent vedervärdigt att lyssna på medan Dolby Digital spåret låter fantastiskt bra...

Vidhåller fortfarande att en analog tvåkanalsanläggning inte låter lika bra som ett system med möjlighet att koda av DD och DTS... Så har iaf fallet varit hemma hos mig och mina polare som har testat bägge varianter.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/10/01 :  23:05:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Min erfarenhet säger mig att ett system som klarar att koda av dolby digital och DTS är överlägset bättre ljudmässigt än om du mixar ner de formaten i PCM stereo eller analogt

Exakt! Det är en helt annan grej. Vanligt stereo ljud vid film tittande är matt och tråkigt i jämförelse. När jag häromåret satt med Dynaudio S3.4,McCormack DNA1 Deluxe,Meridian 502,Marantz DV7600, så såg jag en del film och livekonserter med det systemet och det kommer inte i närheten mot mina nuvarande 5.1 grejer som kostar mindre.
Så jag blir en aning förvånad över dissandet av 5.1 och att det påstås att det måste kosta massor för att bli bra Har haft/testat 3 olika 5.1 högtalar system under 30-tusen kronor senaste året och jag skulle inte vilja byta något av dem mot att bara köra med "ett" par högtalare, (analogt och 2-kanal) för samma summa utan att ha fått ett klart sämre film ljud.
quote:
Men hellre BRA 2.1 än OK 5.1

Man kan också säga, hellre OK 5.1 än BRA 2.1 när man prioriterar film för film i analog 2-kanal blir aldrig samma grej som med dolby digital eller DTS.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/10/01 23:30:13
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/02 :  08:07:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Min erfarenhet är att man måste mäta in allt och tänka till lite när det gäller möblering. Det är lite med surrounder som att köpa en sub. Man skruvar på så att dom hörs, för annars så har ju inte inköpet något berättigande. Min erfarenhet är att om man prioriterar 2-kanal så kanske man köper rejält klenare center och surround och då blir det självuppfyllande att dom inte låter bra. Så bäst blir det nog om man är noggrann oavsett vad man väljer.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/10/02 :  08:50:36  Show Profile Send Stormen a Private Message
Min upfattning är att surround eller fasfelsljud som en del gillar att kalla det för. Blir bra först när det kommer mer på avstånd.
Har inte fått det att fungera med 2 bakkanalar hemma, men 4 - 6 burkar så börjar det likna något. Men vill fortfarande bygga ut rummet ett par meter åt varsitt håll för att få rätt avstånd. Hellre inga alls än att ha en i varje änden av soffan som en del har det.
Många biografer inponerar inte, men Biografen i Ängelholm imponerar riktigt ordentligt, och även stora i Linköping tycker jag lät ganska bra.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/10/02 :  08:50:48  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag skulle säga, om du har ett bra surround system, att skillnaden är som dag och natt !

Förutom min två kanalsanläggning har jag ett dedikerat biorum#8230;hela upplevelsne blir så mycket bättre där! Det handlar inte bara om explosioner etc#8230;en bra center är, IMHO, t ex ett måste och kan inte ersättas av två fronthögtalare ensamma. Bra sorround högtalare, rätt kalibrerade och rätt placerade, fixar en närvaro som två fronthögtalare inte kan fixa, osv osv.

Men det kostar lite att ha två separata system , plus att man måste även ha plats för dem#8230;

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/02 :  09:25:59  Show Profile Send MartinN a Private Message
Stereo räcker bra för mig. Mixtrade två dagar med en billig
hemmabioreceiver och efter en stor besvikelse sålde jag
skräpet. Stereo är som sagt gott nog för mig.

Martin
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/02 :  09:29:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan ju vara lika knepigt att få en bra placering på ett två-kanalssystem som ett 5.1 system... Beror också på vad du kör för bakhögtalare. Ska du ha punktkälla, dipoler eller vad vill du ha? Mycket beror, som någon sa, på vilket avstånd du sitter. Ju bättre prylar du har i elektronikväg, desto bättre kan du ställa in ljudet för att det ska funka.

När det blir dags för bakhögtalare kommer jag köpa Mirage Omnisat och hänge dem upp och ner i taket eftersom jag i princip har soffan mot väggen hemma. Punktkälla blir inte bra då jag får högtalaren rakt i örat...

Som alltid har placering och uppställning en viktig roll, oavsett om du kör 2 eller multikanal.

Center är också viktigt. Polaren har ett Paradigm system hemma och när han uppgraderade till en större center blev skillnaden enorm! Bättre tryck, bättre ljudbild, enklare att följa dialoger, effekter osv osv, så centern är absolut inte överskattad! Har själv ingen center, men det kommer... PMC's center kostar 8 papp så det ligger lite på is så länge...

Däremot har mon Sony processor ett par riktigt vassa DSP program för att simulera bakhögtalare. Du kan simulera upp till 10 bakhögtalare utan att använda fysiska bakhögtalare. Fråga mig inte hur det går till, men funkar gör det. En gång höll jag på att göra i brallan när jag kollade på en film då en karl stod och skrek bakom soffan nånstans...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/02 :  10:06:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag vill säga att centern är den viktigaste i en surre upställning.
Där finns den mesta dialogen å de flesta händelserna. Centerkanalen har nog fått ett dåligt ryckte då den oftast inte är i närheten så kraftig den behöver vara. Centern skall vara lika kraftig som L och R front tillsammans. 70% av ljud kommer uppskattningsvis från centern. Ok, subben får nog mer energi, men den är ett kapitel för sig. Vartifrån kommer ljudet av tex en pistol som avfyras i mitten av rutan? Kan en vanlig center med två 6#189; tummare återge dynamiken och den stenhårda transient som ett pistolskott utgör??? Noop. Kan den återge midbas trycket??? Noop, oftast inte. Den skulle behöva ha två bra midbas 15 tummare för den uppgiften. (om det skall vara halvrealistiska nivåer)

En dålig center låter nog sämre än om man kör simulerad center via L och R högisarna, då den inte alls orkar leva up till de krav som ställs.

Johannes.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000