HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Till de få av oss stackare som överlevt tills idag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/29 :  02:31:28  Show Profile Send Lech a Private Message




Till alla barn som överlevde 30, 40, 50, 60 och 70 talet


Först så överlevde vi att födas av Mammor som rökte och drack under graviditeten.
Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, Dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde , säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.

Vi åt muffins, Mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, Inte blev vi överviktiga för det!!

För att

VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!!!

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända.

Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!!

I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, nindendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler
På TV,n inget surroundljud, CDspelare inga MOBILTELEFONER, DATORER inget Internet eller MSN
Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS!!

Vi föll från träd och tak, skar oss, Bröt armar och ben, slog ut tänder!!
Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord
Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!

Vi fick luftgevär vid 10års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, dom som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen
OTROLIGT ELLER HUR!!??

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte
Dom var faktiskt lagens högra arm!!

Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin.

Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya ideèr
Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!!

Om du är en av dem så
GRATTIS

Du kanske vill dela med dig av detta till andra som som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan ADVOKATER och MYNDIGHETER reglerade ditt liv för
"DITT EGET BÄSTA"??

Och när du ända håller på!!
Berätta för dina barn hur modiga och( lyckliga) deras föräldrar var

Vis mans ord ???
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/09/29 02:36:18

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/29 :  07:30:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
Du är nog mogen för att gå med i GOM också. Jag är GOM-prospect och har reflekterat över precis det du skriver många gånger. Håller med gör jag också! Snart kan inte barn leka utan hjälm och skyddsdräkt och inte kan de hitta på något utan att föräldrar eller myndigheter involveras heller. Hur skall man t.ex kunna spela fotboll om man inte har en inomhushall och riktiga tränare?!

MVH, MatsT (50-talist).
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/29 :  10:38:49  Show Profile Send Lech a Private Message
Hmmm
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/29 :  11:15:06  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag är uppvuxen på 80-talet, men känner ändå igen mig i det mesta av det du skriver. Några få undantag bara.

Vi hade (det fanns) visserligen cykelhjälmar, men det var nog inte ofta de satt på våra huvuden.

Vi hade nintendospel och videoapparater, men jag kan inte minnas att vi satt där hela dagarna, mest när det regnade eller var mörkt ute. Framförallt så var det nog så att våra föräldrar (50-talisterna) inte lät oss sitta där mer än en timme åt gången.

Tänker jag på barndomsminnen, så är det ytterst få som är relaterade till den tidsålder vi levde i. Det mesta hade nog lika gärna kunnat utspela sig trettio år tidigare.

Kan tillägga att första gången jag stannade hemma från skolan p g a sjukdom, var i femte klass.

Å andra sidan känner jag mig ganska ofta som en gubbe, trots att jag inte fyllt trettio än.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:15:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Överleva ja..Nu förtiden håller man folk vid liv med olika läkemedel så länge så man blir senildement,då blir man tvungen att bygga stora hem för att förvara alla dementa.
Förr dog man ofta knall o fall hemma vid matbordet,(eller andra ställen..)
Gissa vilken jag skulle föredra?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:31:47  Show Profile Send Lech a Private Message
Hmmm..
quote:
Överleva ja..Nu förtiden håller.................

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/09/29 19:32:20
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/29 :  20:39:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte
Dom var faktiskt lagens högra arm!!


Föräldrarna visste om att man hade hittat på jäkelskap när man kom hem, för någon vuxen hade sett en och ringt ens föräldrar.

Det var härliga tider man fick vara hur kreativ som helst och det utan några som helst pengar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/29 :  20:48:05  Show Profile Send Lech a Private Message
Hmmm....
quote:
Det var härliga tider man fick vara hur kreativ som helst

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/09/29 20:49:05
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/09/29 :  21:55:09  Show Profile Send JonasY a Private Message
Nånting för alla curlingföräldrar att läsa

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/09/29 :  23:27:17  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
och i vuxen ålder så berättar man för sina föräldrar om alla sattyg man hittat på . Kreativ var ju iofs en anan beskrivning
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/09/30 :  03:28:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Få se nu, jag har för mig att någon forummedlem hade det här lilla citatet där, under det man egentligen vill framföra:

"Det var bättre förr, ju förr dess bättre."


Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/09/30 :  17:54:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja sen har vi helikopterföräldrarna också...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/01 :  01:08:46  Show Profile Send esl a Private Message
På fredagar fick vi sjunga en psalm tillsamans i klassen medan magistern trampade på orgeln.

Han kunde också ta tag i nacken och bära ut en, om man kastade äpplen i klassrummet.

Nu skulle han blivit stämd för diskriminering samt för aga.

Man gillade inte magistern då kanske... nu beundrar jag honom stort!
Har ni en uppfattning om hur lärarna har det idag?

Bra lärare borde få lite av dom pengarna som vi ingenjörer tjänar... det är dom värda!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:02:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det där gäller inte barn födda på 50-talet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:26:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vi hadde en vikarie av den "gammla"skolan en gång,alla satt som stela pinnar,gjorde man någon fel,blev det ett ryck i örsnibben eller så åkte linjalen fram..
Jag är mitten på sextiotalet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/10/01 :  23:58:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
På fredagar fick vi sjunga en psalm tillsamans i klassen medan magistern trampade på orgeln.


På lördagar fick vi sitta och lära oss en psalm utantill eller skriva "Jag lovar att inte säga fula ord i klassrummet" 200 gånger eller liknande på kvarsittningarna. Fula ord, ja det var jag som snabbt svarade utan att räcka upp handen när något ljushuvud frågade om vad det hette på svenska när den religiösa biologilärarinnan rodnande försökta tala om hur barn kommer till och talade om namnet på damers kroppsdelar på latin.

quote:
Vi föll från träd och tak, skar oss, Bröt armar och ben, slog ut tänder!!


Det är av den anledningen som jag aldrig har haft snaggat hår. Huvet ser ut som en kokosnöt med 3 kala fläckar efter att just ha fallit ned från träd en gång, rivit av en bit av skalpen på ett taggtrådsstängsel när vi pallade plommon och den tredje har jag förträngt vad som orsakade skalperingen.
Morsan grälade om nerblodade kläder. Lite sår var hon så van vid att jag brukade överleva

Jag berättade en gång för mina ungar att när jag var liten fanns inte tv.
"Vad synd om dig pappa, vad tråkigt du måste ha haft som liten"

Nej, tråkigt hade man inte. Det fanns ju bra musik att lyssna på i farsans grammofonmöbel. Både vinylskivor, stenkakor och radio

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/10/02 01:19:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/02 :  04:06:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade också roligt när jag växte upp! Tillverkade smällare på pojkrummet, en gång självantände
krutet på skrivbordet och brände stora gropar i bordsskivan. En annan gång grejade jag med en
gammal radiogrammofon och fick mitt livs värsta stöt. Jag vaknade upp i andra sidan av
pojkrummet och fattade ingenting...

Och även jag har fallit från ett träd och slagit mig halvt fördärvad. Fast mest skärrade var mina
föräldrar den gången jag körde med moped genom isen när jag och kompisen skulle fiska torsk.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/10/02 :  06:36:15  Show Profile Send matså a Private Message
Jag kan bara säga att ok vi överlevde men oftast på att vi hade en jäkla tur. Tex vi använde inte bilbälten i bilen därbak (vansinne, tänk om vi hade krockat då hade jag nog inte skrivit detta nu), Bly och sådant vet vi är farligt och det var farligt även då men då visste vi inte bättre och vi hade tur som klarade oss. Cykelhjälmar tur där också hade man precis som nu fallit på huvudet så hade det kunnat gå illa. Som sagt självklart var vissa saker farligt då också, vi hade bara tur helt enkelt.

Å andra sidan så tycker jag det går till överdrift idag. Vissa mammor även Emelies kan vara lite för överbeskyddande. Ett exempel är att barnen inte får lov att bygga kojer på vissa dagis pågrund av att de kan slå ihjäl sig. Hm då har det gått för långt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/02 :  08:58:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi hade en å alldeles i närheten (ute i skogen) och kring denna å och dessa många gölar gjordes hemska saker: plurrning, veritabla fältslag typ "indianer och cowboys" samt lek med pyrotekniska attiraljer och luftgevär.
När sedan skogen började bebyggas tyckte nybyggarna att ån skulle ledas i en kulvert för att skydda barnen ... SUCK!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:00:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Har ni en uppfattning om hur lärarna har det idag?


Men det finns lärare som fortfarande har kontroll i klassrummen men det är på väg att försvinna men något måste göras innan det är försent.

Jag har jobbat som slöjdlärare ända fram tills i år sedan fick det vara nog. Trots ansträngningar från min sida finns det ungar inte längre bryr sig om att man hade ringt hem och samtalat med föräldrar det kändes ofta att man talade för döva öron och föräldrarna inte brydde sig.

När jag började för tio år sedan så när man ringde hem till föräldrarna när det blev problem då lyssnade dem sedan lugnade barnet ner sig det är inte så längre.

Det sista året när jag jobbade så hade jag flera elever som var stökiga. En av dessa killar (det finns tjejer som håller på) var ovanligt lugn en dag då passade jag på att fråga honom varför han uppförde sig så illa. När vi hade diskuterat lite om hans sätt så sa han "Det händer inget när man gör något" som gjorde att jag började fundera. Sedan inträffade det andra saker som gjorde att jag slutade.

Det värsta är att barnen i skolan har fått så många rättigheter men få skyldigheter juridskt sett, vi hade en hel studiedag till detta och min reflektion var att det kommer att gå åt he v ete.

Så över till barndommen igen...

Där jag växte upp var bara skog närmsta lekbar unge bodde flera km iväg så lillbrossan fick finna sig i att hänga med på de mest underliga upptåg. I skogarna runt omkring fanns det små vattendrag, kärr, små gölar och det mest intressanta övergivna stenbrott där fanns rostiga maskiner som drog som magneter . Att man slog sig tillhörde det vardagliga skar sig när man använde kniven jodå en sådan fick man ha.

Det mest avancerade upptåget var efter att jag hade sett en film om guldvaskning tror att det var ett drama om Klondike givetvis skulle det testas. Alla som bodde där skrattade åt upptågen men vi gav oss inte vaskpannor hade vi inte men fick låna pappas navkapslar om de lämnades tillbaka, det hela slutade med att markägaren mutade in platsen efter att vi hade hittat 2-3gr guld. Jodå navkapslarna lämnades tillbaks.

Anders



Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2007/10/02 :  17:58:17  Show Profile Send Lepra a Private Message
Är från 80 så jag har inte så mycket att tillägga.
Men min morsa brukade alltid hota med att vi skulle få stryk om vi drunknade när vi for iväg tidigt på morgonen för att bada. Nu snackar vi inte långgrund badstrand utan höga klippor med vattendjup på 3-? meter. Drunknade vi? Självklart inte, ingen vågade ;)
Ibland kom man hem 2 dagar senare för man glömt att ringa o säga att man bosatt sig hos en kompis o lekt konstant. Hände sällan att hon blev arg/orolig för morsor har... hade en förmåga att alltid veta att man var hos polaren innan man ens visste det själv.



Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/02 :  19:12:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bubbel:
Jag har vikarierat på 4 högstadieskolor men jag söker inga lärarjobb. Noterar hur mycket skit skolan/lärarna ska ha ansvar för. Ungdjävlarna ska av skolan lära sig simma, cykla, dansa, moral och etik. De ska lära sig visa respekt för andra religioner och ideologier men får inte manifestera en egen religion eller ideologi.
Lärarna ska sitta och upprätta personliga utvecklingsplaner för varje sketans elev och handlingsplaner för elever som riskerar att få IG. Och om det inte flaggas upp en IG-varning måste läraren sätt G ...
Om man som lärare skulle råka läsa lusen av en elev kallas Skolverket in som sätter hela skolan i karantän med träffar varje vecka där lärarens "kränkande behandling" av eleverna ska ältas, blötas och tuggas.

Min stilla undran - vad i hela glödheta helvette ska föräldrarna göra då?! Har de inget ansvar för sina skitungar??
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/10/02 :  20:02:12  Show Profile Send svejk a Private Message
I alla tider har de äldre förfasat sig över ungdomen
Någon grekisk filosof skrev det på 1200-talet.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/02 :  20:47:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad gäller skolan så är det en sak som gör att jämförelsen med 50- och 60-talet haltar betänkligt: nämligen ambitionsnivån.

För bara 20 år sedan så var det fullt möjligt för någon med enbart grundskola att få ett bra jobb med vettig lön (ofta på det lokala "bruket"). Sedan började kraven komma på gymnasieutbilning för att kunna få ett jobb, men om man inte var "teoretiskt lagd" så fanns det många 2-åriga, väldigt tillämpade, yrkeslinjer.
Jag gick själv i gymnasiet när de 2-åriga programen blev 3-åriga (1992 tror jag det var), helt plötsligt blev de som valt plåt-och-svets (vilket innebar en stor det av de jag gått i högstadiet med, jag är uppvuxen på en bruksort där jobben nästan gick i arv) tvungna att läsa ett tredje år med mer teori.

Under de senaste åren har den utveckling accelerat. Det innebär att ALLA barn nu ska förberedas för något som var VÄLDIGT sällsynt på 50-talet; nämligen en universitetsutbildning. Det ger naturligtvis en "dominoeffekt" långt ned i åldrarna eftersom barn som halkar efter
under de första åren i skolan har svårt att komma ikapp senare.

Det är nog sant att "disciplinen" var bättre för 40 år sedan; men pedagogiken var det definitvt inte; för barn med ex. dyslexi (för att ta ett extremt men icke ovanligt exempel) var det helt omöjligt att lyckas i skolan, men jobb gick ju som sagt ändå att få så det var inte fullt lika problematiskt som idag.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/02 :  21:18:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och det märkliga är att kunskaperna bara blir sämre och sämre. Kidsen lär sig mindre och mindre i skolan, och ändar säger de (eleverna) att de har asmycket att göra. Konstigt.
På gymnasiet måste man ta första terminen till att repetera högstadiematten, och på högskolorna måste man traggla gymnasiematten några månader innan man kan släppa på lite analys och elgebra ...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/02 :  21:29:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är inte säker på att de lär sig mindre. I mångt och mycket handlar det som sagt att ALLA nu ska lära sig vad som tidigare endast den minoritet som gick vidare till universiteten behövde kunna. Kraven är helt enkelt mycket, mycket högre för "medelstudenten" nu jämfört med 40 år sedan. Ett problem är ju också att grundskolan inte riktigt hängt med (mycket är en resursfråga); att man numera inte kan "släppa" studenter på samma sätt som tidigare (ALLA ska ju förstå) gör ju saken än svårare.

Värt att tänka på är dock att godtyclig student som går ut gymnasiet idag med medelbra betyg faktiskt är betydligt mer välutbildad (i den meningen att han/hon besitter mer kunskaper) än gissningsiv 99.99% av alla som levde för 100 år sedan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000