Author |
Topic |
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 10:16:04
|
Bernt och vemsom: Det finns ju en svagare bas under 40hz nu, så det kanske blir lite bättre ändå med dubbelt så många element och eq:ande.
Ursäkta att jag stör IB-tråden med OB...Jag öppnar en egen. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 11:34:35
|
IB fungerar ju lika bra under Fs. bara lite mer eq. De kan ju verkligen trycksätta ett rum. Underbart till hemmabio.
Jag lutar åt 4 st GAS Metal 12 26,5 Fs 0,41 Qts 92 Vas. Jag förväntar mig att Qts går upp en del då de komer att vara seriekopplade två och två. Borde landa runt 0,50 - 0,55 i Qts, då elementen "ser" ca 4 ohm serieresistans var (det andra elementet).
998 kr för två st. Har känt på dem, de känns robusta osv. Med 4 st varav två med magneterna ut i en IB så borde disten vara låg även långt ner i frekvens. Hoppas på bra output och låg dist ner till 15 Hz.
Detta kommer inte ske just nu, utan är i ett tidigt planerings-läro stadium.
Tack för förslag å ideer. Jag är bara lite för envis för att lära mig av er som har erfarenhet. Alla ideer är vlkomna.
Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2007/10/01 12:06:03 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 12:35:10
|
Asså BRL har ju byggt själva med GAS 12orna. De tycker att man ska ha så här många i en bil:
Så är du säker på att du klarar dig med 4 ? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 12:56:04
|
quote: Jag förväntar mig att Qts går upp en del då de komer att vara seriekopplade två och två. Borde landa runt 0,50 - 0,55 i Qts, då elementen "ser" ca 4 ohm serieresistans var (det andra elementet).
Så fungerar det faktiskt inte. Qts blir ungefär samma med parallell och seriell inkoppling. Anledningen till att man inte får samma resultat vid seriekoppling av ett element som med ett motstånd är att det extra elementet inte bidrar med elektrisk dämpning som motståndet gör, det tar istället hand om "halva jobbet". |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 13:58:48
|
Peg, jag vet att 40 MTX 15 tummare räckerhttp://www.danleysoundlabs.com/matterhorn.htm Men när man inte hornladdar sina element så måste man visst ha fler.
MatsT. Kan det verkligen vara så. De måste ju se varandras serieresistans. Oavsett om de sitter i samma låda eller inte så måste ju Qes gå upp. Speciellt om de sitter i en gigantisk låda på 15 m3. Eller???? Jag har svårt att kunna se det på annat sätt.
Annars så blir det bara ett litet sött filter framför förstärkaren. 6dB/oktav lågpass från 25 Hz och en vanlig tonkontroll med en låg brytpunkt. Med den kan man lätt boosta 20 dB vid tex 20 hz.
Ni alla får mig så byggsugen. Det kliar i cirkelsågen och skruvdragaren. Mvh Johannes. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 14:05:53
|
quote: Kan det verkligen vara så. De måste ju se varandras serieresistans.
Visst kan det vara så! Elementen ser sin egen Qes, de delar ju på last och drivspänning. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 14:11:59
|
Den här killen har förresten varit rätt smart och byggt in pluggar för att kunna lägga till fler element i efterhand utan att behöva kravla runt för mycket på vinden:
http://home.comcast.net/~infinitelybaffled/pageMikeKeith-IBmanifold.html
Gör du något sådant kan du ju välja att köra 1 eller 2 element och lägga till fler i efterhand om det skulle behövas.
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 01:15:09
|
http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/tiefton/gf200_2x4.html
När jag har kollat runt på olika hemsidor så har jag fått intrycket av att seriekopplade ellement har LÄGRE QTS än parallellkopplade...mmm allefall om man betänker att högtalare med dubbla spolar alltid(?) har lägre QTS i seriekopplad konfiguration jämfört med parallellkopplad konfiguration |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Topic |
|