HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Några IB frågor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/28 :  16:43:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Ca 5 m3 volym... Jag börjar allvarligt att fundera på en IB-subb.
Nu kommer nog många finsmakare att spy, men vad sägs om tex 4 st GAS Metall 12or? http://www.brl.se/main.aspx?mc=72&c=72&p=3337

De ser ut att ha OK specs och ett bra pris. Visst kvaliteten är kanske inte den bästa, men det blir säkert bättre än många dyrare vanliga lådsubbar med portar och sånt ni vet. Jag är för tillfället sjukskriven och trött som en gnu, så hålla på och bygga stora horn känns inte så party.

Ideer och förslag är väldigt välkomna. Andra element? Budgeten är smal, kanske snarare etremt anorektisk. Har ett slutsteg att betala först så detta kommer inte ske i år, men det känns som en smidig lösning med extremt hög WAF.

Johannes.

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:11:30  Show Profile Send esl a Private Message
YESSSS!!!!!!!!!!!!
Now we talking!!!
q värde på 0,6-1 och fs <30hz
sätt två element motriktat på var sin gavel av en låda med mynningen ner mot lyssningsrummet.
två sådana lådor ger stereo :-)
jag skall leta efter element...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:56:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hifikits Pro Audio 12" SW 1230 finns också.

4 st för 1040:- Så en 4-8 st passar nog kalas!

Eller ljudias MGR A-1715 bas 15" 395:- styck.

Edited by - PetterPersson on 2007/09/28 23:57:06
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/09/29 :  21:05:32  Show Profile Send esl a Private Message
Ljudias 15" har 26Hz resonansfrekvens och ett ganska högt Q på 0.88 men inte så farligt högt ändå.
-3dB kommer att hamna på ca 23 Hz vilket är OK för ett billigt fulbygge 395 spänn och lite spillbitar!!

Kör Hårt Cirklo!
Ingen Dipolkompensering heller!

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/29 :  21:50:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag menade Infinite Baffel, inte Open Baffel.

För IB så är ju 0,88 Qts väldans för högt. 0,4 är mer lagom. Kanske ända upp till 0,6 men sedan blir det lite väl resonant. Man får ju lägga till resonansbenägenheten i rummet till elementets Qts i IBare.
Jag funderar mer på Peerless xxls eller Eminence LAB12. Båda är det element som kan flytta mycket luft utan missljud.
Skulle väl helst ha 12 st Eminence LAB12, då det borde kunna prestera skapligt. Tyvärr för dyrt, så jag frågar er här på forumet om ni känner till några billigare element med Fs 20-30 Hz, Qts på inte över 0,6 och ok slaglängd??

Tack esl och PetterPersson för entusiastiska förslag och hurranden!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:21:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kul att du är tillbaka på forumet efter en tids frånvaro!

Väl lågt q på peerless skulle jag säga. Simuleringar visar att
mellan 0,4 och 0,6 ser det bra ut. Beror på rummet också. Är det
stort kan man säkert ha 0,7 utan problem och kanske även 0,8. Men
låg fs är viktigt!

Ska kika runt lite å se vad jag hittar.

Har du någon ungefärlig budget?

Edited by - PetterPersson on 2007/09/29 22:22:34
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:25:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vill du modda elementen? t.ex mer massa på ett element med "för hög" fs och lågt q...?
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:27:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bumper 1548 X, 15"

fs på 30 Hz

f3 på 40 Hz, f6 på 30 Hz

745:- på Hifikit..
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:30:49  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Tyvärr för dyrt, så jag frågar er här på forumet om ni känner till några billigare element med Fs 20-30 Hz, Qts på inte över 0,6 och ok slaglängd??

Detta kanske? :
http://www.mamut.net/dynabel/subdet175.htm

1494 Norska kronor för 4st....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:40:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det ser ju jättefint ut!!!
8 st sådana varav 4 med magnet utåt för att få ned andratonen vid stor konamplitud...

Har du beställt nått därifrån Nicke? Är de bra att ha att göra med??
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/30 :  09:32:15  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Har du beställt nått därifrån Nicke? Är de bra att ha att göra med??

Har handlat från dom vid flera tillfällen utan problem.
Du kommer ju dock att åka på tull och moms, men priset blir ju rätt ok ändå
Hade 4st såna här monterade i ett par dipolsubbar som jag sålde till nån kille här på forumet innan jag hade fått igång dom(det dipolbygget blev aldrig slutfört då jag byggde ett par orion istället...)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/30 :  10:34:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linden här på forumet har ett system med fyra st Gamma LA 1231 per kanal i IB. http://www.hifikit.se/index.php?id=144
Nu vet jag inte exakt men jag TROR att han har varianten på 15 ohm och alla i parallell. Sen har han extra magneter bak
på elementet också. Elementen är monterade i en sandfylld vägg. Det är ett av de mest baskompetenta system jag hört.
Han har alla elementen väggmonterade i övrigt också och allt effektförstärkeri på baksidan väggen så det är ett
supersnyggt system, man ser inte mycket av det hela ute i rummet - bara försteg, skivspelare och CD.
Det är ju inte så lite fräckt med superren brutalbas ur ett system med skyhög WAF! (Reportage inplanerat...)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:16:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det lät coolt Bernt! Ser fram mot ev repotage.

Velar lite när det gäller subbhorn. Det blir så brutalt. Stort bygge. Mycket matrial osv. Har läst om IB på nätet och folk verkar lyriska.
http://www.cowanaudio.com/ib.html Denna är ju inte lite cool.
8 st 18SOUND 18LW1401 känns ju lite väl dyrt. Så det får bli något mer budget betonat.
En polare hittade dessa åt mig:
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=51750
De verkar prisvärda. 8 st sådana borde kunne prestera en del. Det blir ju skyhög WAF. Endast ett diskret tyg över öppningen i väggen.
Tack för förslag. hittar ni mer så skriv gärna.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:41:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
8 st sådana varav 4 med magnet utåt för att få ned andratonen vid stor konamplitud...

Hmm du vill ha 8st parallellt och sedan börjar du oroa dig för stor konamplitud.....

Tänk på att det är bäst att montera elementen stående som i en vanlig låda, i somliga elememt kan membranet börja hänga ner pga dess egen tyngd om man monterar dom horisontellt.

Dom där elementen från micro kommer egentligen från MDS där man kan köpa dom billigare i 4-packhttp://www.mds.se/?artnr=PDB124

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/30 :  12:52:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Frågan är om du vill ändra distorsionsspektrat, andraton är inte särskilt skadlig så man kanske ska testa
båda sätten? Helst vill man knappt ha någon distorsion alls förstås men då blir det normalt inte billigt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/09/30 :  13:14:57  Show Profile Send esl a Private Message
Circlo:
0.88 är ganska ok Q-värde.
När man kommer upp i 1.2 då blir det lite väl mycket bas vid resonansfrekvensen.
0.88 kommer ge dig ett litet lyft på <0.8dB vid en lådvolym på 1500liter och det kan du väl leva med?
-3dB vid 23 Hz för under tusen pix är ju ganska svårslaget...

Om du har mer pengar hade jag köpt dayton IB 15"!
Jag köpte 4 still mig själv och 4 st till en kompis och dom är riktigt bra!!
Fast räkna med 5000:- med frakten för 4 st

/esl

Innovare necesse est.

Edited by - esl on 2007/09/30 15:26:23
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/30 :  14:44:40  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har faktiskt 4 st DB12:or som jag jämförde med Hifi Kits SW12:or för min OB med B200, se länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60644 .

Jag valde SW12:orna av kvalitetsskäl, någon DB12 skrapade i talspolen, ingen ventilering genom magneten osv. SW12orna ger ett betydligt gedignare intryck trots att dessa DB12:or är OEMade hos P Audio i Thailand.

Jag skulle precis som Petter Persson föreslog titta närmare på SW1230 för ett budgetförslag.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/30 :  15:19:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nja.... Jag gillar inte Qts högre än 0,6. Det är inte att man får + 1,5dB, utan att elementets egendämpning suger. Det ger både sämre attack och längre utklingning.

Hellre då ett lågt Qts och mer eq. Då vet man att elementet inte håller på å fladdrar i onödan. Tex så verkar Herr Linqvitz (stavning?) tycka att ett Qts på 0,21 är utmärkt för OB. (Peerless XLS12.)
Tack ändå för tips.

quote:

Dom där elementen från micro kommer egentligen från MDS där man kan köpa dom billigare i 4-pack

Det är ganska olika data på de olika typerna. På MDS så är det Qts 0,71 och 36 i Vas. På Micro 0,62 i Qts och ett Vas på 112. Svårt att tro att de har mätt så olika.

Johannes.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/09/30 :  16:18:45  Show Profile Send Sundström a Private Message
Har i veckan hunnit prova ob med ProAudio sw1230. (Rummet blir mer provisoriskt för varje månad :-)

http://bp3.blogger.com/_bJXYP5RmrdI/Rv-Z6nAQbOI/AAAAAAAAAAw/DOkNHeHROr0/s1600-h/image-upload-80-702643.jpe

Jag köpte fyra...men har inte hunnit få upp mer än två. Första intrycket är att det blev riktigt ren bas för en billig penning, precis som jag hoppades (har ett litet rum på 16 kvm). Just nu tappar basen lite för mycket i nivå under 40hz. Blir säkert bätre med fyra st och eq:ande. De befinner sig på bilden 1/3 in i rummet. (Kanske testar 12:orna i en sån där dipollåda när jag får tid...)
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/09/30 :  18:43:32  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ljudegenskaper?

Jag tycker att det blir lite väl mycket attack just nu. Jag hoppas att det blir mer bas ton med fyra st, och inte så markant attack. Jag vet inte , det kanske blir tvärt om...

Är det så att med horn, slutna lådor och basreflex uppstår en förstärkning av bastonen genom lådans längre utsläckningstid, i jämförelse med en öppen baffel som inte får någon resonanshjälp alls?
Och att det idealiska egentligen är ett mellanting?
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/09/30 :  19:10:35  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Det är ganska olika data på de olika typerna. På MDS så är det Qts 0,71 och 36 i Vas. På Micro 0,62 i Qts och ett Vas på 112. Svårt att tro att de har mätt så olika.

Ojdå det verkar som MDS är rätt förvirrade för dom anger samma data som micro om man köper elememtet i ental http://www.mds.se/?artnr=DBR12
Du får nog ringa MDS och fråga vilka data det är som gäller, rimligtvis är det samma elament i 4-packet.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/09/30 19:11:18
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/30 :  22:28:07  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har mail-frågat MDS om specen för db12-elementen eftersom det fanns flera olika uppgifter, här är svaret:

" Hejsan! här kommer dom rätta specen!

Tillverkare: MDS
Maxeffekt: 300
Frekvensomfång: 40-4000
SPL dB 1W/1m: 91
Magnet Oz: 30
Fs Hz: 28
Qts: 0,62
Vas liter: 112

mvh. / Best regards
------------------------------------------------------
Andreas Pettersson

MDS AB / Clarion AB
Midsommarv. 8-12 12635 Hägersten, Stockholm Sweden
Phone +46-855600747 Fax +46-854900730 "

Jag tvivlar dock faktiskt på att magnetvikten skulle vara 30 oz, 20 verkar mer rätt att döma av hur elementet känns i verkligheten. Och visst är det MDS som OEMar de här elementen, det hänvisas ju också dit i Micro beskrivningen. Själv köpte jag mina hos MDS i Linköping.

Sundström, i ett så litet rum så kommer du knappast att få någon bas under 40-50 hz från dipol beroende på rumsdimensionerna. Under den fundamentala rumsresonansen faller dipolen av mycket snabbt, se denna länk: http://www.musicanddesign.com/roomgain2.html . Här är det skillnad mellan lådbas och dipolbas.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/09/30 22:53:33
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/10/01 :  08:54:25  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ok, tack för svaret Erling! Då blir det ju ingen djupbasförbättring av fler element (Tur att jag inte köpte 18"). Ger denna konstruktion mer sammanpressad luft (så jag kan komma under rumsresonansen)?

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/disub18_2.htm

Antar att det blir en sluten låda till den allra sista djupbasen för min del. Har någon något bättre tips? (Byt till större rum...suck, kan inte)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:44:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att rummet inte trycksätts med dipol betyder inte att det inte finns någon djupbas. Djupbas får du även i dipol i små rum,
det är min erfarenhet, men du får inte hjälp av rummet. Fler element hjälper inte vad gäller hur djupt de går, just det
begränsas av elementens Fs. Under Fs faller de av mycket snabbt.

Förresten gäller väl tråden IB och inte dipol.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:56:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fördelen med fler element kommer ju med högre verkningsgrad och större möjligheter att EQa elementen så de spelar djupare (sänka deras verkningsgrad). Detta gäller ju alla/de flesta former av högtalarkonstruktioner.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/10/01 09:56:27
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/01 :  10:12:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, stor membranyta är en fördel på många sätt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000