HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dator hänger sig, fel på minnet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/28 :  07:41:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Farsans dator hänger sig i princip varje gång man startar den, startar man om så går det bra ett tag till den fryser.

Gammal Windows XP-installation så jag förutsatte att den skulle må bra av en ominstallation men efter att jag formaterat hårddisken och installerer så hänger installationsprogrammet.

Min gissning är att det är minnet som är dåligt så jag tänkte gå och köpa ett nytt och testa.

Känns inte som det kan vara något annat, hade det varit hårddisken hade det yttrat sig på ett mindre toklåsande sätt.

Tips?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/09/28 :  07:53:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm...

Dammsugit datorn invändigt?

Jag har haft samma symptom med datorer. Då var anledningen att de var fyllda med damm. Det hindrade luftgenomströmningen så att datorn blev för varm efter några minuter med hängning som följd.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/28 :  07:54:16  Show Profile Send qvisten a Private Message
min dator gör precis likadant och det är en av mina diskar som har kruppat ihop, tror jag iaf, slutade då låsa sig då jag kopplade ur den
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/09/28 :  08:30:47  Show Profile Send CC a Private Message
Innan du lägger pengar på nya minnen så kan du testa med något minnestestprogram... finns sådana som du kan boota upp med i dos läge för att testa minnet med så du är inte beroende av hd eller operativsystem...

Edit: googla efter ett program som heter "memtest". Är inte större än att det får plats på en diskett!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2007/09/28 08:35:25
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/28 :  08:43:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inget damm i datorn

Det lustiga är att det verkar gå bra så länge man använder den, men om man lämnar den utan att göra något så låser den efter en stund.

"memtest", det kan vara värt ett försök! Jag ska prova det nu på lunchen få se, men du menar att om det är minnets fel så skriker detta test med 100% säkerhet?

http://www.memtest.org/

Förmodar det är detta du menar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/09/28 :  08:57:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Aha...

Har du kollat energisparfunktionerna? Där kan man ställa in hur datorn ska reagera på inaktivitet från människan vid tangenterna. Det vill säga tider innnan datorn ska släcka skärmen, stänga av hårddiskarna, gå i vänte- och vilolägen. Sätter man dessa olyckligt i förhållande till varandra kan det bli knas har jag märkt. Hur man ska sätta parametrarna för att det ska bli precis somman vill ha det har jag emellertid inte kommit underfund med.

Du kommer till energisparfunktionerna genom att högerklicka på en tom del av skrivbordet och välja "Egenskaper" -> "Skärmsläckare"-fliken -> Bildskärm-Inställningar

Där kan du justera tiderna för bildskärm och hårddiskarnas avstängning samt när vänte- och vilolägen ska gå in.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/09/28 :  09:29:32  Show Profile Send CC a Private Message
"prova det nu på lunchen få se, men du menar att om det är minnets fel så skriker detta test med 100% säkerhet"

- Det tar en stund att testa minnet så en lunch räcker nog inte. Men starta upp det och låt det gå sin tid... Med hur hög säkerhet det fungerar vågar jag inte säga, men jag har haft MYCKET stor glädje av programet vid felsökningar. Det har fungerat mycket bra för mig.
----------------------------------------------

"Har du kollat energisparfunktionerna? "

- Är ett mycket bra tips! Kolla även hur det ser ut i Bios med energissparinställningarna! En bra start är att fimpa allt i Bios å låta operativet sköta sparfunktionerna.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2007/09/28 09:30:28
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/28 :  10:08:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Den har kört i många år utan ändrade inställningar så det är nog OK med det.

Jag kör minnestesten nu... MEN! Den vägrade starta (datorn alltså). Ut med minnet, in med det igen, nix! Juckade kontakter, ingen skillnad, drog ut hårddisken, då startade den. In med hårddisken igen så startade den i alla fall.

Kan ev. vara någon glappande kontakt på moderkort/HDD. Nu när jag gjorde detta igen så kom jag ihåg att den gjorde lika hemma när jag testade, men då startade den efter jag bara juckat lite.

Nu när jag dragit sladdarna så kanske det går bättre, jag tror inte det är minnet. Frågan är om det är disken som är defekt eller kontaktglapp.

Får se om den klarar sig längre nu

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/09/28 :  10:22:06  Show Profile Send CC a Private Message
Lite elektronikspray kanske kan hjälpa till?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:10:19  Show Profile Send Peg a Private Message
Det är ganska vanligt att nätaggregaten i datorer går sönder och sedan inte klarar av att leverera tillräcklig spänning. Det har hänt mig ett antal gånger och ger lite skumma problem. Kolla om du kan se spänningarna i bios och prova tex. med och utan hårddisk om tex. 5v spänningen faller mycket med hårddisken kan det mycket väl vara nätagget.

Annars är det ganska vanligt att kondingarna till spännings regulatorn på moderkortet ger sig med tiden och det kan också ge skumma fel.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:44:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag hade krångalnde dator som först fick ny hårddisk.
Sedan fick den nytt minne.
Därefter nytt nätaggregat.
Efter en långtids kraschar och blåskärmar bytte jag moderkort/CPU. Sedan dess går den klockr öiutI&T vjöLVt6igv ,mvmg- n

dghlkdgdb v zntj8 bvsd
cfäpm hd
f hoj v7n4
öo n.......................................



Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:19:04  Show Profile Send Nykmark a Private Message

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:42:11  Show Profile Send pak a Private Message
hmm. min dator brukar också bete sig likadant.
jag använder f-secure som verkar ta oerhörd processorkraft av och till.jag hade också "tuneup utilities" installerat,men då knasade det sig jätteofta-specielt när man inte använde datan för tillfället-låsning! så jag tog bort det programmet.laddade hem registry booster i stället som lagade flera hundra fel.så nu funkar den hyfsat i alla fall-fastän jag inte installerat om windows på över 2 år.före så startade inte datan ens ibland,-fick försöka 2-3gånger innan den kom fram till där man väljer användare.den är fortfarande seg och tillåter inte att man gör för mycke samtidigt men den funkar i alla fall igen.sen installerade jag mozilla med för säkerhets skull-blev också stabilare.
jag vet inget som kan få mig så irriterad som en dator.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:13:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Alltså, hur lång ska den här memtest ta??? Jag körde 2 timmar på jobbet innan jag skulle hem. Här har den nu kört 4 1/2 timma

Blir det aldrig klart??

pak: Eftersom den även låser sig när jag bootar Windows XP-installationen så förutsätter jag hårdvaruproblem

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:58:14  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
OM jag minns rätt så kan du köra memtest86 hur länge som helst! När den kört alla tester brukar den köra test1 igen osv. För att vara riktigt säker att allt är ok brukar jag låta den köra en hel dag (vid överklockning), men det är ju upp till var och en.

Förutom alla ovanstående tips kan du också kolla temperaturen på CPUn. Blir den för varm så kan det också leda till instabilitet. Kolla detta och spänningarna.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/30 :  10:29:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
No such luck!

Minnetestet körde 10 timmar så jag utesluter att det är minnet det är fel på.

Jag har bytt till en annan hårddisk men den låser lika fullt redan under installationen av Windows

Spänningen som man ser inne i BIOS ser oförändrad ut med/utan hårddisken inkopplad.

CPU-tempen ser helt OK ut!

Nu blev det svårare! Några tips på vad man ska ge sig på här näst?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/09/30 10:29:42
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/09/30 :  10:45:41  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jag hade exakt detta fenomen på min burk tidigare. Då var det värmeproblem med cpu. Jag lyfte ur kylflänsen och damsög kylfläns och fläkt (fastnar mycket skit i fläkten). Sen visade det sig också att det inte fanns någon kylpasta mellan kylare och cpu. Drog på lite ny kylpasta, skruvade ihop allt och sen fungerade det bra!

Edit:
Kom på en sak till. Kolla på moderkortet så att du inte har några elektrolyter som har "poffat", har varit med om det också.

Edited by - dahlfalk on 2007/09/30 10:52:24
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/30 :  12:11:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Plockade ur nätkortet och då gick den igenom installationen utan låsning. Stoppade in ett annat kort jag hade liggande och nu har den varit igång ung. en timma så det verkar som det var kortet eller glapp i nätkortet. Håller tummarna

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/01 :  10:27:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Men ska inte ropa hej... det var en fluke att det inte hängde. Nu hänger det friskt igen.

Har provat flytta grafikkort och nätkort till nya slots. Haft lös processorfläkt/kylfläns och konstaterat att där fanns inte mycket damm. Däremot så var det ingen kylpasta och hinnan på processorn sätt märkligt nog kvar på flänsen. Det beror förmodligen snarare på att kylpastan tagit med den och inte på att den gått varm, men helt säker kan jag förstås inte vara. CPU ligger på ~42 grader enligt BIOS.

Börjar tro att det är moderkortet som strular och eventuellt IDE-kontrollern, eftersom går och går och går och ... under minnestestet på 10 timmar.

Dock rådlös nu så jag måste nog ge upp och be farsan lämna in den någonstans och se om de hittar felet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/10/01 10:28:10
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:26:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du rätt minneshastighet ?
Många fel brukar göra att datorn ger ifrån sig en pipsignal, inga sådana ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:37:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nix Inga pip, sedan har den varit som den är sedan 2003 utan problem innan nu detta dök upp för några veckor sedan.

Fel minneshastighet borde väl också yttrat sig under det 10 timmars långa maratonminnestestet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/01 :  12:08:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
minnestest kollar väl bara minnet inte portarna ?
Ökar du minneshastigheten så ökar du även hastigheten till/från allt annat med som grafikort - nätverkskort osv
Många gånger är det en enhet som ger upp för att man har ökat hastigheten för mycket.

Kolla i Bios vad den står på

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:31:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja om det inte är busshastigheten,så om windows varit instalerat ett tag (massa år)kan det börja bete sig underligt,då är nog det enklaste att spara det man vill behålla och formatera och instalera igen.

Kolla även temperaturen i bios om det går.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/01 17:32:00
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/10/01 :  18:20:30  Show Profile Send cebo a Private Message
Kan inte vara så att klockbatteriet på moderkortet har tagit slut? Så att inställnigarna i bios har ändras p.g.a detta? Battriet brukar hålla 3-4 år.

Detta märker ni om klockan går fel.
Även om ni har bytt batteriet tidigare, så måste man nog ställa om inställningarna i bios oxå efter batteribytet.

Men så enkelt kan det väl inte vara?
Hoppas du hittar felet!

Mvh

/cebo
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:43:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Buss/memspeed står på auto detect och säger 100/33 (PCI) resp 100 för minnet.

Spänningen på batteriet ser OK ut i BIOS, klockan har gått rätt

Typiskt brukar ju annars vara att den tappar CMOS-inställningarna vid batterifel, men det har inte hänt.

Ryssen: Har installerat om WinXP, den hängde sig även XXXX antal gånger under installation

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/10/01 :  21:39:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det hadde du ja.
Om du har fler än en minnesmodul kan du plocka ut en och prova.
Eller byta till annan slot,nätverkskort kan du byta PCI plats på..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/01 21:40:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000