HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Peerless XXLS-fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/09/27 :  19:51:42  Show Profile Send Rishna a Private Message
Kanske är detta en fråga på väl låg nivå för många som är kunniga inom området, men för min egen del är det inte något som är självklart.

Hur som helst:

Jag har precis beställt två baselement av fabr. Peerless 830847. Dessa element verkar ha två talspolar vardera på 8 Ohm vilket innebär att det finns dubbla anslutningar på elementen.

Fråga 1 lyder:

Hur ska jag ansluta kabeln som kommer från terminalen + och -? Är det fråga om en parallellkoppling?

Fråga 2:

Kommer det att bli 4 Ohm totalt när man parallellkopplar två 8 Ohm:s talspolar?

Fråga 3:

kan man driva var talspole för sig (om man t.ex. har ett stereoslutsteg men bara vill använda en sub med ett element?

Tacksam för svar!

/Fredrik


Flyttade tråden till teknik uch DIY där den passar bättre och du kommer få fler svar.
/Mayday

Edited by - mayday on 2007/09/29 06:43:39

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/27 :  20:03:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Fråga 1 - sitter det inte 2 par terminaler ??

Fråga 2 - Ja

Fråga 3 - tror inte det blir bra - tex om du har en bas i vänster kanal men inte i höger. Så mono är nog rätt väg att gå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/27 :  21:13:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag antar att han menar en monosignal till en stereoförstärkare. Det går.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/09/27 :  21:48:43  Show Profile Send Rishna a Private Message
Johan - Jo, det sitter dubbla terminaler på elementet.

Lovan - Precis så menar jag, att de båda kanalerna i stereoförstärkaren har exakt samma monosignal att jobba med.

Det ska bli spännande när elementen kommer om en vecka. Än så länge blir det bara en sub och just därför kom jag att tänka på att använda förstärkarens båda kanaler.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/27 :  23:43:27  Show Profile Send ILLY a Private Message
Angående fråga nr 3:
Var noggrann med polariteten (+/-) om du gör på detta vis! Skulle du råka peta in en monosignal med 180 graders fasvridning i vardera talspolen, så kommer det knappast hålla många sekunder om du vrider lite på volymratten. Magnetfälten tar ut varandra och konen står stilla, vilket resulterar i att talspolarna inte kyls av på det sätt som är medräknat i konstruktionen.

(sannolikt kommer du även få viss generatorverkan mellan talspolarna, vilket tordes förvärra situationen och resultera i ett ännu hastigare haveriförlopp)

Akta dig för det, brända talspolar luktar illa.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:23:42  Show Profile Send Rishna a Private Message
Okej, men då gör jag som så att jag parallellkopplar de båda talspolarna så att det blir 4 Ohm, drivet med ett och samma slutsteg. Det är väl så det är tänkt också kan jag tro.

Kan någon förresten förklara varför man har använt sig av två talspolar och inte en?




Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:37:37  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Kan någon förresten förklara varför man har använt sig av två talspolar och inte en?

Fler valmöjligheter, du kan kombinera paralell och seriekoppling vid användande av flera basar... och få rimliga laster.


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/28 :  16:02:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Här infinner sig en intressant fråga om belastning...

Om man har ett bryggkopplingsbart steg och ett element med dubbla spolar. Ska man bryggkoppla och seriekoppla spolarna eller köra vardera spolen på varsitt steg. ( jag har skippat bryggkoppling och parallellkoppling, då bryggkoppling inte brukar passa bra ihop med låga impedanser ).

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/09/28 :  16:19:55  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Här infinner sig en intressant fråga om belastning...

Om man har ett bryggkopplingsbart steg och ett element med dubbla spolar. Ska man bryggkoppla och seriekoppla spolarna eller köra vardera spolen på varsitt steg. ( jag har skippat bryggkoppling och parallellkoppling, då bryggkoppling inte brukar passa bra ihop med låga impedanser ).

Det är ju just det du kan fixa till med kombinationerna paralell och serie... bryggkoppla -> mer effekt och förmodligen högre SPL än stärkarens ordinarie effekt på varsin spole.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:54:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag hade nog valt ett steg för vaje talspole pga variationerna i förstärkarna kommer påverka distortionen negativt när man bryggkopplar.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/09/29 :  09:12:12  Show Profile Send Rishna a Private Message
Tack Mayday!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000