HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Glödmatning till direktupphettade rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/15 :  14:35:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Detta borde egentligen hamna i min tråd om 808-bygget men eftersom ämnet kanske har ett visst allmänintresse så skapar jag en ny tråd.

Jag har precis byggt klart och provkört glödnätdelarna till ovan nämnda bygge, ett par ganska massiva bitar med LCLC-filtrering och 7,5V 4A utspänning/ström.
Med rätt last är utspänningen i verkligheten närmare 7,8V, så det finns utrymme för lite extra filtrering och det är nu tankegångarna börjar surra omkring: Enligt den samlade världsexpertisen (gubbarna på diyaudio och Audioasylum) finns det knep att ta till för att komma undan de påstådda ljudmässiga nackdelarna med DC-matning på glödtrådarna.
En variant jag sett förekomma ofta är common mode-drosslar närmast glödtråden, en annan jag hörde talas om först häromdan är att utöka nätdelen med ett extra "L" på utgången, LCLCL-filter alltså.

Effekten borde bli ungefär densamma oavsett om sista drosseln är av common mode-typ eller inte (gissar jag), det man verkar vilja uppnå är att isolera glödnätdelen från signalkedjan. Glödtråden i ett direktupphettat rör ingår ju (mer eller mindre) i signalkedjan och det har spekulerats huruvida signalen delvis avkopplas genom kondensatorerna i glödmatningen.

Vore intressant att höra folks synpunkter på vad som är bra och dåligt när det gäller glödmatning av direktupphettade rör, speciellt när det gäller DC.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:09:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har ingen åsikt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:13:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Jag har ingen åsikt.


Lite "tipsy" efter en god middag med lax och vitvin förösker jag var lite lustig.

För att vara olustig: jag ser alla varianter på hur man försörjer glödtrådarna i direktupphettade rör.
Ofta används en trafo som förser röret med AC-volt. Över glödanslutningarna sitter en pot vars rörliga uttag går till jord via ett R//C.
I andra fall används ett trafo med mittuttag där mittuttaget går till jord via R//C.

Mer sällan ser jag DC-matning, fast jag har sett det användas till både 2A3 och 813. Fast jag sett 813 drivas med AC.

Testa olika varianter.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:20:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Det här rör ju mig oxå
Jag har 2x18v 600va som jag tänkte använda till GM70 glöden.
Jag har inte några biffiga drosslar som pallar 3-4A,duger det med högtalardrosslar med 1,4mm tråd?
Common mode drossel?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:21:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Så här gör SE Amp cad:
http://hem.bredband.net/boergars/Test%20Report.pdf
Värdena i övrigt är inte relevanta...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/15 :  20:12:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
AC-matning är vanligt förekommande men det har en given nackdel: Det blir tamejf*n aldrig helt brumfritt! Det kanske funkar tillräckligt bra med små rör som jobbar med låga glödspänningar och -strömmar, men så fort man kommer över 4-5V och det börjar dra ström så verkar det vara klippt. Har röret sen hög förstärkningsfaktor så är det definitivt problem.

Man kan köra med högfrekvent växelspänning också, men det kräver ganska avancerad teknik för att bli bra och får väl anses som överkurs.

En variant av DC-matning är förstås att mata glöden med konstantström snarare än konstant spänning. Vissa anser det vara det bästa medan andra menar att det är direkt skadligt för rören, själv har jag inte provat. Rent tekniskt kan jag se en del fördelar, bland annat får man en viss mjukstart samt en isolation liknande den man får av att ha en spole mellan nätdelen och glödtråden.

Luftlindade högtalarspolar borde funka bra, men räkna med lite spänningsfall och värme med tanke på att GM70 drar 3A.

quote:
Common mode drossel?


En bifilärlindad drossel som dämpar likfasiga störningar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:41:22  Show Profile Send reVintage a Private Message
Läs och begrunda:

http://www.geocities.com/dmitrynizh/3a5-phono.htm

http://www.geocities.com/dmitrynizh/filament-ac-harmonic.htm

http://www.geocities.com/dmitrynizh/composite-triode-models.htm

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/16 :  10:02:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för länkarna, har ögnat igenom dem och ska läsa noggrannare när tid finnes.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/09/16 :  12:40:00  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är lite läsning om common mode på glöden.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61022&SearchTerms=common,mode

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/16 :  13:47:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Se där!
Småkondingar efter CM-drosseln ska (kan) det vara också, det hade jag glömt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/19 :  11:30:28  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Varför vill du inte ha DC på glöden?

frågar av eget intresse då jag kör med DC-glöd nu till mina 813

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/19 :  11:41:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Är det mig frågan gäller?

I så fall blir svaret som följer: Varje kanals glödnätdel väger flera kilo och innehåller komponenter för ganska många hundra kronor.
AC hade sparat plats, vikt och pengar om det varit genomförbart.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/19 :  12:48:59  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Aha så det är bara en vikt/kostnadsfråga då?

Jo AC tar ju heltklart mindre plats

min prototypglödnätdel till 813 bygget blev såhär stor


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/19 :  13:02:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vikt/kostnad/storlek/komplexitet samt den allmänt spridda åsikten/fördomen att DC "låter sämre" än AC. Sistnämnda ser jag inte som fakta dock.

Redig nätdel du byggt där, mina glödnätdelar aningen mindre men fortfarande i samma "liga". Jag valde som sagt passiv filtrering med drosslar istället för aktiv reglering, om det ena är bättre än det andra vet jag inte (än). Drosslar har fördelen att de inte strålar värme, däremot alstrar de magnetiska brumfält och är tunga.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/22 :  10:25:57  Show Profile Send time a Private Message
Har inga vetenskapliga bevis men har kopplat från DC till AC i samma slutsteg ( PP ) och tyckt att det lät klart bättre.
Om man inte har extremt lättdrivna burkar går det oftast att balansera med pot, potten kan ju användas som finjustering över effektmotstånd

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/22 :  11:03:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
I PP-kopplingar har man nog betydligt större chanser att få det tyst med AC i och med utsläckningen av likfasiga signaler.
Med rätt rör, rätt högtalare och väl genomförd dragning av glödkablaget funkar det nog ofta med AC i SE-kopplingar också.
De faktorer hos röret som spelar in verkar vara glödspänning, förstärkningsfaktor och i viss mån glödström.
I mitt fall handlar det om 7,5V 4A och µ=49 så jag gav mer eller mindre upp direkt med AC-matning. Jag gjorde ett experiment med slutröret som katodföljare men inte ens då gick det att nolla brummet helt.

Ju mer jag läser om AC vs DC desto mer övertygad blir jag om att det är nätdelarna snarare än själva likspänningen som gör att DC ofta upplevs låta sämre. Resonemanget med att isolera glödtråden från nätdelens kondingar med hjälp av induktanser verkar ganska rimligt, och enligt samma resonemang förstår jag plötsligt vitsen med att använda konstantströmkällor för att mata glödtrådarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/22 :  11:28:34  Show Profile Send time a Private Message
Fuling, ja, har upplevt samma sak, vissa rör som tex "26" är omöjliga att få tyst utan batterimatning iaf med mina 103 dB högtalare

Har aldrig provat CC i slutsteg men det verkar rimligt fast bökigt...
I försteg är CC ett givet val.

Det finns mycket att läsa i GlassAudios samlade skatter men det verkar inte finnas några sanningar utan alla har sin egen övertygelse, mätningar och subjektiva upplevelser är ju aldrig samma sak
MEN hellre tyst och något sämre ljud än brum.

Jag har just byggt ett par 2A3 PP men det är svårt att få dem så tysta som behövs, kanske en pot per rör ?

Med den förstärkningen får du nog ha DC vare sig du vill eller inte
Kanske finns det någon switchad lösning ? det händer nya grejor på det området hela tiden och priserna går ned, en DC/DC ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/22 :  12:02:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Time:

Med 103dB känslighet lär det vara kinkigt med brum, ja!
"26" har jag inga erfarenheter av själv men överallt där man kan läsa rapporter från folk som provat så kommer alla till samma slutsats: Batterier!

Håller med angående ljud vs brum, jag tar också alla gånger lite sämre ljud än hörbart brum.

2A3 är också kända för att kunna vara lite tjuriga att få tyst på, den allmänna teorin är väl att det har att göra med att varje rör består av två parallella system vilket på något vis försvårar nollningen av brummet. En pot per rör låter som något värt att prova.

Jag har tillbringat en hel del tid med att leta efter passande switchagg på Ebay och annorstädes men jag hittade ingenting vettigt.
I stort sett allt ligger på 5 eller 12V och det mesta är inte särskilt billigt heller. 9V med lite extra CRC-filtering på utgången hade funkat men till och med 9V-aggregat var svåra att hitta.

Nu har jag hur som helst byggt ett par tämligen potenta nätdelar med 10V 50VA trafos och LCLC-filtrering (sammanlagt 81 000uF per kanal) så nu kan jag sluta leta.
Nätdelarna ger som sagt några tiondels volt för mycket vilket jag ska utnyttja till att lägga till CM-drosslar mellan nätdelar och glödtrådar.
De CM-drosslar som finns i handeln ser lite klena ut så jag funderar på att tillverka ett par egna av strippade ringkärnetrafos och 1,5mm2 enkardelig kabel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/22 :  12:36:15  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Kan det vara passande att hänga på en drossel på min glödmatning tro? har några toroider som klarar några A

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/22 :  13:26:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Drosslar är sällan fel i nätdelar, men toroider och likström brukar vara en dålig blandning (CM-drosslar brukar vara lindade på toroider men de funkar som sagt annorlunda). Jag är osäker på hur ferritkärnor och liknade funkar ihop med likström.
Om det gäller att filtrera bort brum så är EI-kärnor med luftgap alternativt luftlindade drosslar enklast att handskas med.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/22 :  14:08:45  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Om man kör två slutrör pse och vänder fasen på ena glödtråden kan brummet ta ut varandra eller tänker jag fel.
Ni får gärna garva men det var bara en tanke

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/22 :  14:26:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hoktuna: Idén är det inget fel på, det jag kan tänka mig är att det funkar "nästan perfekt" i praktiken. I teorin borde en vanlig balanseringspot räcka för att det ska bli helt tyst också oavsett rör och högtalare, men i verkligheten finns det alltid små "fel" som gör att det blir lite brum kvar.
En annan sak som jag funderat är huruvida kraftiga växelströmmar orsakar störfält som tar sig in i kretsen andra vägar än bara via glödtråden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:44:12  Show Profile Send time a Private Message
Fuling, du skaulle bara veta , alla järnkärnor plockar upp störningar och har man flera blir det till att planera sitt chassie noga
"26" är ett riktigt kinkigt rör som låter gudomligt men aldrig går att få tyst på Bernt har bistått med ett par 6V/200Ah batterier så jag ska på dem igen till vintern.

Hoktuna, det skadar inte men det blir lite kvar ändå, pot är ett måste om man har lättdrivet.
De gånger som DC varit nödvändigt har det inte behövts någon speciellt avancerad nätdel, en stor konding, lågohmigt motstånd och en stor konding brukar räcka

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/09/23 :  10:37:59  Show Profile Send pix a Private Message
Kanske lite OT, men jag hadde ca 8mV rippel på högtalarutgången på mitt 300B steg.
Vilket inte är så kul med 101dB känslighet...
Bytte från en standard 7805 regulator (DC-glöd) till en lite mer "high tech-regulator" från Linear och fick ner ripplet till 3mV
Låter kanske inte som en jätteskillnad men 8mV var ej acceptabelt. 3mV måste man lägga huvudet intill högtalaren för att märka brumm.

Jag gämförde specarna och skillnaden verkar ligga i regulatorernas "drop out-nivå", dvs den marginal (inspänning-utspänning) som kretsen kräver.

Även den ursprungliga 7805 regulatorn jobbade över min-drop out, men med god marginal map. drop out-nivån verkar kretsens prestanda höjas avsevärt och ripplet minskar kraftigt på glödspänningen.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/23 :  16:55:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag körde i alla fall min SV572SE som kräver 6.3v/4A med enkel (brygga+elyter+pot)och då endast om jag tryckte örat mot talaren hördes ett svagt brum.Men hur det blir med högre mu det vet i fasen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/27 :  22:29:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
brygga+elyter+pot


Funkar det så funkar det, men jag vill nog påstå att man så gott som alltid har nytta av någon sorts pi-filter i de fall man vill mata någonting med ostabiliserad likspänning. Enklast är ju CRC-filter, det behövs inga stora värden på motståndet för att man ska få stora förbättringar av rippelnivån.
Mängden högfrekvent skräp från likriktningen minskar också. Själv har jag en förkärlek till induktanser i mina nätdelar, men när det gäller höga strömmar kan det vara bökigt att hitta bra grejor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000