HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Särskrivnings familjen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:40:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Såg en skylt på MAXI - KORT KASSA. Det stod inga personer i den kassan så det kanske var det man menade.
Hade det funnits en kassörska i den kassan hade hon kanske varit 1.10 lång ...

Man kan ju (tack Boergars ...!) låta bli att håna den som särskriver men för oss som lärde oss att SKRIVA och LÄSA svenska i skolan kan ett särskrivet språk bli näst intill oläsligt och åtminstone jag brukar stilla prostera genom att besvara sådana (inlägg) med ett aktivt slaktande av skriftspråket.
Jag försöker arbeta lite med mina inlägg, kolla rättstavning speciellt som jag vet att mitt 2-fingerskrivande (a la Bildt) genererar många fel. Jag tycker att alla borde kasta ett öga innan Post New Reply klickas.
Dessutom har, om jag ska vara lite gnällig ett av vår hobbys viktigaste verb misshandlats illa - Löda (Lödde Lött). En hel del använder helt felaktiga varianter som Lödade och Lödat - URRRRRRRRRK!!!!!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:21:22  Show Profile Send matså a Private Message
Fast de allra flesta av oss förstår ändå vad som menas. Någon möjlighet till missförstånd när det gäller ex rök fritt, eller kassa biträde. Vi fattar ändå att dom menar att det skall vara rökfritt och kassabiträde.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/28 :  16:02:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst går det oftast att förstå vad som menas men man får inte så höga tankar om den som skrivit med särskrivningar, tänk på det!

Edit. Den här tråden är ju mest på skoj och det blir onekligen rätt komiskt ibland så egentligen kanske jag borde låtit bli att ge min kommentar men eftersom en del av helt oförklarliga skäl försvarar särskrivning så är det svårt att låta bli.

Edited by - MatsT on 2007/09/28 16:04:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000