Author |
Topic |
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 10:09:47
|
Hittade detta på internet. Hoppas att soundbrigade blir lycklig...
quote: Särskrivningsfamiljen Här är vår berömda särskrivningsfamilj. -------------------------------------------------------------------------------- Särskrivningsfamiljen har kungliga anor, där ingår t.ex.
Prins Korv och Drottning Sylt
Andra medlemmar är Dam Handskar Broder Garn
I en livsmedelsbutik, möjligen släkt med den övriga familjen: Katrin Plommon 14.50 Betyder det att hon anländer klockan tio i tre?
En släkting som hittats på en restaurang: Fru Kost
På PRIX i Haparanda arbetar Herr Sandal
En familjemedlem på samma släktben bor i Sundsvall, hos Wedins skor: Herr Känga
I Uddevalla bor HERR & DAM FRISÖR
Tillökning på en stormarknad utanför Trollhättan: Baby Kofta
På DNs börssida finns annan general: General Index
Den adliga grenen representeras av Greve Ost
På Kvantum i Värnamo finns: BENJAMIN FIKUS
Vi börjar så smått få reda på vad andra familjemedlemmar sysslar med. På Åhléns får man reda på att Herr morgon rockar
Skådad namnskylt: HERR TOALETT Man bara undrar var den antagligen förtjusande FRU TOALETT har tagit vägen?
Vårdalliansen i Vällingby har en Patient Toalett Han verkar ha varit inlagd länge eftersom han har fått en egen namnskylt.
I december 1999 flyttade en famijemedlem in i ett bostadsområde: Lucia Kaffe
Släktnamnet kanske är löst. Man har sett skylten: Familj Pizza. 85 kr.
Känner ni Helge? Hos "Feskarn" utanför B&W i Arninge skyltade man: HELGE FLUNDRA
SL har börjat med personliga transporter. Tågets slutmål: FRU ÄNGEN
En familjemedlem har tydligen börjat utföra diverse tjänster: Tom dunkar, 50 kr
Särskrivningsfamiljen har utökats med en kunglighet! I Tidningen Ångermanland omnämns ingen mindre än Drottning Modern av England
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 10:20:40
|
Jag hör till dem som retar sig på särskrivningar och har noll förståelse för folk som gör särskrivningar.
Misstänker att de som särskriver läser väldigt lite böcker, om ens några alls, och att du inte har några studieskulder. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 10:39:40
|
Det är både frustrerande och irriterande med folk som inte kan skriva sitt modersmål läsligt. Stavfel o brist i meningsbyggnad går att leva med, men felaktig särskrivning ändrar ju totalt budskapet som avses. Innan vi dömmer ut alla särskrivande idioter som totala illiterater, kan man dock påminna sig att mycket av det vi läser och skriver är på engelska och det är lätt hänt att slarva när man byter språk frekvent...
...bäst att kolla om jag släppte igenom någon särskrivning |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 10:53:32
|
Visst är det så att språkväxlande leder till en hel del särskrivning. Är det förresten någon som vet hur man gör i andra språk än svenska och engelska?
Särskrivning på skyltar beror nog ofta på att man prioriterar design/layout före språkriktighet. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 11:07:51
|
Jag har nog läst tusentals böcker och särskriver i allafall kanske för att typ hälften var på engelska men ändå.
Själv retar jag mig betydligt mer på språkpoliser
Ser inte den högra mycket godare ut ?
Nä, pallra er iväg till http://skrivihop.nu istället |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 11:12:38
|
Det där var riktigt kul!
Försöker så gott det går att undvika särskrivningar, tycker jag lyckas rätt bra, men har man skrivt mycket engelska och sen ska skriva svenska igen så kan det bli tokigt... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 11:18:46
|
Inget jag med säkerhet kan bekräfta, men jag har någon gång fått berättat för mig att svenskans ständiga sammanslagningar av ord är något ganska unikt. Hur gör norrmän, danskar och islänningar? |
Militant cyklist. |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 11:38:16
|
för att svara på frågan "Hur gör norrman, danskar & islänningar?" så antar jag att dom undrar "Hur i h*te orkar svenskarna!!" |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 12:17:25
|
quote: Själv retar jag mig betydligt mer på språkpoliser
Jag också! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/09/27 12:17:44 |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 12:43:19
|
Jag retar mig på folk som inte skriver från hjärtat. Är budskapet ärligt och rakt, då skiter jag i om det är "sär skrivet" eller ej
Vi retar oss på konstiga saker i Sverige. För att få någon form av patetisk upprättelse, går vi omkring och retar oss.
Jag blir kanske moddad för detta inlägg. Hela livet liknar en "moddning". Demokrati, så länge du håller dig inom vad andra tycker. Är detta OT? Fundera, ta en "fun dering".
Med all välmening, Håkan |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 12:47:01
|
Märklig utveckling av tråden
Hade nog mer hoppats att man skulle få läsa andra roliga särskrivningar. Jag var definitivt inte ute efter att starta krig.
Jag försöker på inget sätt nedvärdera de personer som särskriver, och försöker inte heller vara språkpolis!!!
Mitt intresse för särskrivningar ligger mer på nivån där man blir glatt överraskad när man ser bilnummerplåtar med JBL, SMD eller KDU....
/Per |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 12:52:32
|
Boergars: Jo men det är kanske det som är meningen. Vi berörs av olika saker. Våra livserfarenheter far på olika vägar. Jag vill bara kasta ett ljus: Att ibland missar vi budskapet för att vi retar oss på en särskrivning.
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 12:53:47
|
quote: Innan vi dömmer ut alla särskrivande idioter som totala illiterater...
Innan vi dömer menar du? *duckar och springer* |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 13:04:21
|
|
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 13:12:36
|
Boergars synd att den spårade ur lite...
Men jag måste få veta om "Särskrivnings familjen!" var medvetet ?
Här finns några roliga http://www.wasabi.nu/sarskrivningar.asp tex. Elgiganten söker "Kassa Medarbetare"
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 13:21:33
|
Peg: Självklart! |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 15:11:32
|
i vadstena finns det en kiosk som säljer "kul glass" |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 16:11:11
|
En sjuk gymnast stod vid en bar disk och pratade med en mörk hårig kvinna. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 20:16:12
|
Sjuk syster |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 20:31:04
|
Rök fritt stod det en gång i tiden i SJ:s restaurangvagnar.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 22:38:31
|
Hej jag heter stefan och önskar bli med lem. :-) |
Edited by - iroise on 2007/09/27 23:15:28 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 22:52:07
|
Häst skjuts varje timme...
Fram med yxan och kassen å passa på...kanske man får med sig en hamburgare hem... |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 12:15:32
|
quote: Rök fritt stod det en gång i tiden i SJ:s restaurangvagnar.
Ett klassiskt exempel på varför det faktiskt är viktigt att veta att skriva ihop på rätt ställen. Regeln är ju dessutom så enkel: säger du det som ett ord, ska det också skrivas som ett. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 12:20:41
|
Jag blev förvånad och lite irriterad att det var så mycket särskrivningar på blocket... tills min flickvän förklarade att det var en medveten strategi för att det skulle bli lättare för annonsen att fastna i ordsökningar... |
Min anläggningstråd |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 12:35:28
|
quote: Att ibland missar vi budskapet för att vi retar oss på en särskrivning.
Problemet är ju än större om det ej går att utläsa budskapet pga. särskrivningen.
---------------------------------
Var med dottern på nä rak ut en och där fanns en fin skylt på en dörr med texten "Akut rum" , synd om rumment.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 12:54:02
|
Det som står i Dressmans provhytter är fint och förtroendeingivande: "Knapp garanti" står det att de har på alla sina skjortor. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Topic |
|