HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Midiklaviatur + tips om programvara
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/09/21 :  10:04:57  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej,

jag har tänkt ta tag i en gammal idé och ge mig i kast med att förverkliga lite musikidéer. Genren är elektonisk och jag letar tips om prisvärt klaviatur gärna med anslagskänslighet. Jag har blivit tipsad om M-Audio som ett alternativ men vill gärna ha lite omdömen.

Sedan behöver jag tips om program som emulerar analoga synthar och ger stora möjlighet att skapa egna ljud.

Den musik som skapas skall kunna genereras ut i 44.1kHz Stereo, Wav eller motsvarande.


Alla tips är välkomna. Särskilt ev freeware eller liknande.


Tack på förhand



"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:21:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Det här var jag inne på för något år sedan men det rann ut i sanden. Jag har inte gett upp idén än.

Jag kollade i alla fall igenom lite det du funderar på och försökte snabb-lära mig lite om hur sånt här funkar.

Vad gäller klaviatur så kom jag fram till att fick jag välja något klaviatur så skulle det bli CME. Deras klaviatur är väldigt sköna och de hade bra funktioner. Nackdelen är att flera av de är lite väl stora (och sen beror det ju på vad det får kosta).

M-audio kände jag på lite grann. Det var ett av de enklare klaviaturen och känslan var inte lika bra som CME men helt OK.

Edirol (tror det är Roland som tillverkar dem) hade ett enkelt och skönt klaviatur med basic-funktionerna på.

"Reason" är ett program som jag tror funkar som du vill. Koppla ihop virutella analoga syntar, digitala, trummaskiner etc. och sen har programmet inbyggd sequencer också. Däremot kan du inte ta in ljud utifrån (sång, gitarr etc.) via mic direkt in i Reason.

Edited by - Roq on 2007/09/21 13:22:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/21 :  18:39:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kort sagt,,, man får köpa en "liten" digitalflygel med midiutgångar

En Behringer kanske ?
http://www.jamshop.se/images/items/behringerEG8080.jpg

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000