Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 15:18:26
|
Mycket som är ovanligt med Ansels bilder. Extremt djup, närvarokänsla och vertikala panoramor.....
|
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2007/09/20 15:20:11 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 15:21:18
|
Fina bilder
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2007/09/20 15:21:59 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 16:33:42
|
Ansel Adams är min och många andras läromästare. Det var han som uppfann Zon metoden som jag också har användt. Zon metoden går ut på att man delar in filmens förmåga att återge motivet i nio olika delar. Från svart till vitt så tar man hänsyn till det både vid exponeringen och framkallningen. Adams har skrivit en bok om detta som jag har i min hylla. Adams och några andra kända storfomatsfotografer bildade bildbyrå på 30-talet som jag inte just nu minns namnet på. Men bilderna var storslagna och ofta tagan ute i öknen ner mot Mexico. Det här är fotohistoria! |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 17:12:24
|
Från Wikipedia: quote: De första konstfotograferna försökte imitera olika målartekniker. Denna rörelse kallas piktorialism och använde ofta mjukt fokus för att skapa en drömsk, "romantisk" känsla. En motrörelse kom från bland andra Ansel Adams, som var en av grundarna av f/64-gruppen som förespråkade skarpa bilder som inte imiterade andra konstformer.
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 18:01:48
|
Ja just det f64 så hette det. Namnet kom sig av att medlemmarna fotograferade på storformat och med bländare 64. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 20:08:36
|
Ajdå, ingen teckning i skuggan bakom höbalen fr 30-talet... Undrar om vad mr Adams skulle ha sagt om det! |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 20:22:12
|
quote: Ajdå, ingen teckning i skuggan bakom höbalen fr 30-talet...
Svar: Zon 1
Hur kan man få molnen att framträda så vackert mot den mörka himlen? |
Edited by - gcs on 2007/09/20 20:24:12 |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 21:33:07
|
Han har tagit många fina bilder. F64 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 21:35:33
|
f64 på mellanformat motsvarar kanske ~f20 på vanliga systemkameror. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 08:25:28
|
quote: Hur kan man få molnen att framträda så vackert mot den mörka himlen?
Alternativ A: Rödfilter Alternativ B: Himlen var så mörk i verkligheten.
quote: Ajdå, ingen teckning i skuggan bakom höbalen fr 30-talet... Undrar om vad mr Adams skulle ha sagt om det!
Troligen att våra datorer och bildskärmar hanterar gråskalor och kontrast sämre än man gjorde i mörkrummen på 30-talet...
quote: f64 på mellanformat motsvarar kanske ~f20 på vanliga systemkameror.
På så sätt att objektivet är (nästan) fullt nedbländat. I den analoga värdens vanliga kameror brukade f22, och i vissa fall f32 vara minsta bländaren. På storformat dyker även f45, f64 och ibland ännu högre värden upp. Liten bländaröppning ger långa exponeringstider och stort skärpedjup. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
Edited by - Boergars on 2007/09/21 08:26:07 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 08:50:48
|
Kuriosa: Sigma hade under en tid på 70-talet några objektiv med F:64 (alltså till vanlig småbilds SLR)
Till större skärpedjup och lång exp-tid kan tilläggas att på normala SLR/DSLR ger de extra små bländarna även sämre skärpa, vilket man har att väga mot evt önskat större skärpedjup.
Optimal skärpa erhålls som regel runt F:8, eller två, tre steg ned från maxöppning (i "småbildsvärlden" alltså, digital som analog). |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 09:21:04
|
quote: Ajdå, ingen teckning i skuggan
Jupp, teckning finns i skuggan, man kan dock inte räkna med att titta på detaljer med en 60kb web bild.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Hur kan man få molnen att framträda så vackert mot den mörka himlen? --------------------------------------------------------------------------------
Alternativ A: Rödfilter
Korrekt. Rödfilter does the trick
quote: Till större skärpedjup och lång exp-tid kan tilläggas att på normala SLR/DSLR ger de extra små bländarna även sämre skärpa, vilket man har att väga mot evt önskat större skärpedjup.
Optimal skärpa erhålls som regel runt F:8, eller två, tre steg ned från maxöppning
Helt rätt att varje optik har en peak i optisk kvalitet är är vanligast f8-f11, finns givetvis undantag. Dvs att med minsta bländare och maximalt skärpedjup degraderas kvaliteten, MEN enkom pga bländaren och inte exponeringstiden. Långa exponeringstider degraderar inte bildkvaliteten, dock måste man kompensera för - the reciprocity law - vid väldigt långa exponeringar (något som dagens digitalfotografer sällan känner till).
|
Artphotography |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/23 : 00:02:12
|
Reciprocity law=Reciprocitetseffekten på svenska. Att dagens digitalfotografer inte känner till effekten beror bland annat på att den är oerhört mycket lägre på digitalkameror, iallafall de med CCD-celler. CMOS vet jag inte hur de är på den punkten, men man kan ju alltid gissa... Alltså kan man ta nattbilder på mycket kortare tider med digitalkamera. En av de stora fördelarna med digitalt framför dagsljusfilm, man får helt enkelt fram mer detaljer i lågdagrarna i alla nattbilder eftersom man slipper "eftersläpningen" i ljusuppfångningen som filmen hade. Adams är en av mina hjältar också. De gamla gubbarna är värdiga förebilder, inte mycket nuförtiden som jag fastnar för. Cartier-Bresson och Koudelka är två andra i hjältegalleriet. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/09/23 00:04:33 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/09/23 : 14:31:32
|
Kul att någon visste detta, trodde jag inte på ett hififorum - men mångfalden här är enorm
Jag tror inte det finns skillnad mellan CCD och CMOS, men jag är inte säker....
För övrigt tycker jag att det visst finns fotografer idag som är skickliga att läsa ljus och komponera bilder helt rätt! |
Artphotography |
|
|
|
Topic |
|