HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 ansel adams
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/20 :  15:18:26  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Mycket som är ovanligt med Ansels bilder. Extremt djup, närvarokänsla och vertikala panoramor.....





Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/09/20 15:20:11

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/20 :  15:21:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Fina bilder

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/09/20 15:21:59
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  16:33:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Ansel Adams är min och många andras läromästare. Det var han som uppfann Zon metoden som jag också har användt. Zon metoden går ut på att man delar in filmens förmåga att återge motivet i nio olika delar. Från svart till vitt så tar man hänsyn till det både vid exponeringen och framkallningen. Adams har skrivit en bok om detta som jag har i min hylla. Adams och några andra kända storfomatsfotografer bildade bildbyrå på 30-talet som jag inte just nu minns namnet på. Men bilderna var storslagna och ofta tagan ute i öknen ner mot Mexico. Det här är fotohistoria!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/09/20 :  17:12:24  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Från Wikipedia:
quote:
De första konstfotograferna försökte imitera olika målartekniker. Denna rörelse kallas piktorialism och använde ofta mjukt fokus för att skapa en drömsk, "romantisk" känsla. En motrörelse kom från bland andra Ansel Adams, som var en av grundarna av f/64-gruppen som förespråkade skarpa bilder som inte imiterade andra konstformer.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  18:01:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja just det f64 så hette det. Namnet kom sig av att medlemmarna fotograferade på storformat och med bländare 64.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/09/20 :  20:08:36  Show Profile Send ludo a Private Message
Ajdå, ingen teckning i skuggan bakom höbalen fr 30-talet...
Undrar om vad mr Adams skulle ha sagt om det!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/09/20 :  20:15:10  Show Profile Send svejk a Private Message
Det ligger en björn begraven i den övre bilden.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/20 :  20:22:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ajdå, ingen teckning i skuggan bakom höbalen fr 30-talet...
Svar: Zon 1

Hur kan man få molnen att framträda så vackert mot den mörka himlen?

Edited by - gcs on 2007/09/20 20:24:12
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/09/20 :  21:33:07  Show Profile Send arcam a Private Message
Han har tagit många fina bilder.
F64
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/20 :  21:35:33  Show Profile Send Lovan a Private Message
f64 på mellanformat motsvarar kanske ~f20 på vanliga systemkameror.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/09/21 :  08:25:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
quote:
Hur kan man få molnen att framträda så vackert mot den mörka himlen?


Alternativ A: Rödfilter
Alternativ B: Himlen var så mörk i verkligheten.

quote:
Ajdå, ingen teckning i skuggan bakom höbalen fr 30-talet...
Undrar om vad mr Adams skulle ha sagt om det!


Troligen att våra datorer och bildskärmar hanterar gråskalor och kontrast sämre än man gjorde i mörkrummen på 30-talet...

quote:
f64 på mellanformat motsvarar kanske ~f20 på vanliga systemkameror.


På så sätt att objektivet är (nästan) fullt nedbländat. I den analoga värdens vanliga kameror brukade f22, och i vissa fall f32 vara minsta bländaren. På storformat dyker även f45, f64 och ibland ännu högre värden upp. Liten bländaröppning ger långa exponeringstider och stort skärpedjup.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Edited by - Boergars on 2007/09/21 08:26:07
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/09/21 :  08:50:48  Show Profile Send edison a Private Message
Kuriosa:
Sigma hade under en tid på 70-talet några objektiv med F:64 (alltså till vanlig småbilds SLR)

Till större skärpedjup och lång exp-tid kan tilläggas att på normala SLR/DSLR ger de extra små bländarna även sämre skärpa, vilket man har att väga mot evt önskat större skärpedjup.

Optimal skärpa erhålls som regel runt F:8, eller två, tre steg ned från maxöppning (i "småbildsvärlden" alltså, digital som analog).

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/21 :  09:21:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Ajdå, ingen teckning i skuggan


Jupp, teckning finns i skuggan, man kan dock inte räkna med att titta på detaljer med en 60kb web bild.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hur kan man få molnen att framträda så vackert mot den mörka himlen?
--------------------------------------------------------------------------------



Alternativ A: Rödfilter



Korrekt. Rödfilter does the trick

quote:
Till större skärpedjup och lång exp-tid kan tilläggas att på normala SLR/DSLR ger de extra små bländarna även sämre skärpa, vilket man har att väga mot evt önskat större skärpedjup.

Optimal skärpa erhålls som regel runt F:8, eller två, tre steg ned från maxöppning


Helt rätt att varje optik har en peak i optisk kvalitet är är vanligast f8-f11, finns givetvis undantag.
Dvs att med minsta bländare och maximalt skärpedjup degraderas kvaliteten, MEN enkom pga bländaren och inte exponeringstiden. Långa exponeringstider degraderar inte bildkvaliteten, dock måste man kompensera för - the reciprocity law - vid väldigt långa exponeringar (något som dagens digitalfotografer sällan känner till).


Artphotography
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/23 :  00:02:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Reciprocity law=Reciprocitetseffekten på svenska.
Att dagens digitalfotografer inte känner till effekten beror bland annat på att den är oerhört mycket lägre på digitalkameror, iallafall de med CCD-celler. CMOS vet jag inte hur de är på den punkten, men man kan ju alltid gissa...
Alltså kan man ta nattbilder på mycket kortare tider med digitalkamera. En av de stora fördelarna med digitalt framför dagsljusfilm, man får helt enkelt fram mer detaljer i lågdagrarna i alla nattbilder eftersom man slipper "eftersläpningen" i ljusuppfångningen som filmen hade.
Adams är en av mina hjältar också. De gamla gubbarna är värdiga förebilder, inte mycket nuförtiden som jag fastnar för. Cartier-Bresson och Koudelka är två andra i hjältegalleriet.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/23 00:04:33
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/23 :  14:31:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kul att någon visste detta, trodde jag inte på ett hififorum - men mångfalden här är enorm

Jag tror inte det finns skillnad mellan CCD och CMOS, men jag är inte säker....

För övrigt tycker jag att det visst finns fotografer idag som är skickliga att läsa ljus och komponera bilder helt rätt!

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000