HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slow on supply
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/09/17 :  20:46:15  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag håller på och planerar min hörlursförsterkare. Det jag fastnat på är hur man bygger en slöstartande strömförsörjning på +15 Volt. Det vill jag ha för att det inte ska bli en jätte mäll i lurarna när man slår på strömmen.
Det jag hittar är detta. Men men jag förstår inte riktigt kopplingen. LM150 kan väll inte vara en 15v regulator?
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=opamp_prj.htm


Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/09/17 :  20:59:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
ok...regulatorn använder en intern spänningsreferens så att en spänningsskillnad på 1,25 V (tror jag) skall uppstå mellan utgången och referensingången (referensigången är den ingång som är kopplad till "100K"-motståndet)

Vid uppstartögonblicket så är ju kondesatorerna tomma (alltså ingen spänning över dom)....men om regulatorn får jobba på ett tag så fylls dom på ...å spänningen stiger ända tills "100K" -motståndet begrännsar utspänningen.

Edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/09/17 21:00:41
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/09/17 :  21:50:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
För att svara på frågan:

Jo, det kan den. Den kan dessutom vara en på 12 V eller 5 V eller annan lämplig utspänning. Den är nämligen justerbar precis som sin mycket vanligare kusin LM317 eller för den delen LM350.

För övrigt verkar kopplingen vara rätt gammal för LM133 finns nog inte kvar vad jag vet så rätt allmänt skulle jag nog tro att du får ändra till LM350 respektive LM333 istället för LM150/LM133.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/18 :  00:17:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vilken lurförrstärkare ska du bygga?
Räcker det inte med LM317/337?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000