HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Direktupphettad fantasi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:41:22  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Med inspiration från Soundbrigades transformatortråd och Fulings om brumfri direktupphettning fantiserade jag ihop en bild.

Det var bara det.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  00:15:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Stortån! Strålande! Jag kommer osökt att tänka på nystekta frasiga bacon, ägg och svamp. Frukost i gröngräset i skogen, nära bergspasset vid gränsen till Arkenland en solig morgon...
Fem poäng att inhämta för den som vet vad jag yrar om.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/16 00:15:41
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/16 :  00:23:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hä ä bar å bygg...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/16 :  00:37:50  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Haha, Zix -jag tar inga poäng, men jag tänker också "Stortån".
Bäst att endast sälja fantasifostret till utlänningar som inte vet vad en stortå är.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/16 :  00:41:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hä är ba å bygg ja. Varför krångla till det när man kan bygga en förstärkare med tre direktupphettade trioder på rad?

Det skulle vara som en sån där "utmaning". Lite som att lägga ett pussel på över 1000 bitar och mycket himmel... fast man inte alls behöver.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/09/16 :  08:07:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
fast man inte alls behöver


Sen när är det behov som styr inom DIY, jag ser det mer som begär...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/16 :  08:43:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag satt just och tänkte på märkliga kretsar och på görandet-själv, och inte minst ditt tämjande av brum i DHT-rör.

För mig räcker det nog att stilla fixarbegären lite abstrakt i Photoshop numera.
Det känns onödigt att lägga så mycket möda på hantverk, kretslösningar, apparatutseenden och pengar när begären känns fullständigt påhittade.

Behoven när det gäller musikåtergivning kan jag också stilla med DIY-ande, även om "Do it" då är viktigare än "Yourself".

(Märk väl att jag fortfarande förärar längtan till återgiven musik med ordet "behov" istället för "begär"). Det finns mycket att lära sig av med, och man får ta ett steg i taget!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:50:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
det finns så många skojiga kretslösningar, det där med "DHT driver DHT" är ju en av många skojiga varianter man gärna ville pröva på nån gång. Det låter så bra när man läser om det... Har ni läst Thorsten Loeschs genomgång av olika kretslösningar på http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/seamptheory/SEAmplifiertheory.html?
Jag blev sugen på "monkey" efter den...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/16 09:51:17
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:51:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Härligt.

Men direktupphettat lägger jag på hyllan. Kommande projekt är indirektupphettat med glödspänning på 50V!!!!!
Tröttnat på småeffekter, tills jag får in ett par hornhögtalare i alla fall.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  14:42:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tjoflöjt! Vad är det för monster-rör som du behöver sån glöd till?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:22:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Synnerligt beskedliga rör - hög spänning, liten ström (175mA) - 50CA10:



Indirekt upphettade trioder. Men de är trioder iaf.

Edited by - soundbrigade on 2007/09/16 15:23:31
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/16 :  17:18:03  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Här önskar jag mig lite lätt fler förstärkarkanaler med hög spänning, liten ström låg spänning och hög ström (E130L).
Soundbrigade: Har du kikat efter nätdelsdrosslar till bygget, eller blir det CRC-filter i nätdelen?

Jag har ett ganska välfungerande RIAAsteg, så RIAAbyggtråden fortsätter nog väääldigt långsamt.
Har också ett kretskort för ett hörlursförstärkarbygge som skulle kunna agera extra linjesteg: QRV-04 från han ...Per-Anders Sjöström. Vet inte om det kommer att bli byggt eller inte, men det skulle kunna få höra ihop med skivspelaren, så jag kan ställa den varsomhelst i rummet (med långa signalkablar).

Skulle nog vilja sätta in en volymkontroll i mitt Aikidoförsteg, men volymen blir lyckligtvis ganska lämplig utan kontroll också. Till allt digitalt finns volymkontroll inne i datamaskinen.
"Keep it simple"

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/16 :  20:10:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ronnie:
Det blir nog CRC, fast jag hade gärna sett ett L i nätdelen. Glöden blir AC-glöd. Tvinnar matningskablarna, men eftersom jag troligen kör med 2 x 24V får jag ett mittuttag som jag kanske hissar upp för att få bort ev. diodeffekter glöd - katod.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000