HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Låda till Visaton BGS 40
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/17 :  19:08:20  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Hejsan. Mina byggnerver går mig på nerverna. sitter och funderar på Visatons 15" bas BGS 40. Eller 4 st rättare sagt för hemmabruk. men vet inte riktigt om dom passar för hemmabruk. hur djupt kan man få dom att spela i en br låda utan att dom blir allt för stora. Finns där någon som kan hjälpa mig med lådberäkningar till dom. Hade varit väldigt tacksam. 4 st enkel lådor ska det bli isåfall.

Musik är livet

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/17 :  21:11:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Har du någon länk med T&S-parametrar?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/09/17 :  21:18:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Här är en länk
http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/tiefton/bgs40_8.html

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/09/17 21:18:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/17 :  21:55:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Simuleringar visar att 250-300 liter krävs för en linjär
frekvensgång. F3 blir då på 40 Hz. Det är det höga qts som ställer
till det.

Skulle rekomendera detta element istället för br.

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=36

100 liter och f3 på 40 Hz (räknat jfr 100 Hz). Lågt qts och graftig
magnet 2200:- på Hifikit, men går säkert att hitta billigare
utrikes.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/18 :  00:19:14  Show Profile Send scorpion a Private Message
BGS 40 blir aldrig bättre än så här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62284 alltså ca 1/2 låda.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:50:41  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Hmm. tack för alla tips. jag e faktiskt lite sugen på OB men sen så är frågan om man kan ställa den nära en vägg utan problem. jag kan inte flytta den mer ut än ca 60 cm från vägg. Efter det så står den nästan mitt ute på golvet. Men B&C elementet är väldigt intressant. ska kolla närmare på det

Musik är livet
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:30:08  Show Profile Send scorpion a Private Message
Ja, små rum, små avstånd och dipol är lite problematiskt. Det är inte bara kvalitet och ljudbild som påverkas utan faktiskt basomfånget också. 'Tumregeln' 1 meter är allmänt omfattad.

Vi kan ju fråga GothmogII (Tommy), http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62284 , om han experimenterat mer med avstånden.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/09/28 :  21:46:56  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Sorry för late response. Apropå avstånd till bakvägg regarding (värst vad jag är internationell ikväll då) BGS 40 så upplever jag inte några större problem med att ha mina NoBox 50 - 60 cm från bakväggen. Nu skall tilläggas att jag använder dem till att lyssna på lite "fetare" musik då jag uppriktigt talat skiter i om det låter helt "hifimässigt" korrekt när jag lysnar på Ozzy och Rory Gallagher . Skall jag lyssna seriöst så använder jag rör och mina Ariel. Men jag är helt nöjd med ljudet i mina BGS 40, faktist så nöjd så jag funderar på att skaffa mig ett par till och bygga en baffel med dubbla 15' + b200 och en diskant (kanske nån band variant).

Mvh Tommy (efter x antal öl )
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/29 :  15:07:59  Show Profile Send scorpion a Private Message
Hej Tommy,

Tack för svar. Nobox är ju utan tvekan kapabla att spela "HiFi" också, så Wing Zero är på rätt spår när han tänker sig att flytta högtalarna längre från väggen för finlyssning. I alla sammanhang som jag läst om NoBox så får basen fin kritik. Det är lite underligt eftersom BGS40 inte har helt ideala värden för att spela i OB utan baslyft. Vad tycker du ? Och hur är övergången till B200 ?

/Erling


OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000